Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin

Re: Orks

Inlägg av Jocke Rapp »

Silvertejp skrev:Tycker det är ganska konstigt att Kommandos och Tankbustas kompar lika då Kommados i min mening är betydligt bättre
Ja, det är helt sant. Ett minus för kommandos kan nog vara på sin plats.

Och en painboy är en av nobsen när man räknar komp.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

fjugin skrev:
Jacke skrev:
Silvertejp skrev:Varför ger en Warphead -4? Så mycket bättre än en Weirdboy är den verkligen inte och då kostar den ändå 30p mer.
Jag tycker att Warphead är en no brainer. Wierdboyz är ju helt värdelösa utan den.
Tycker Warphead är rätt kass också, absolut inte värd -4.

Räknas painboy som en nob i detta fallet:
-1 each Nob if the unit includes a Painboy (-2 if on warbike)

I andra fall räknas han ju inte som en nob, som för att köpa beväpning t.ex.
alla upgrade caracters räknas alltid som en av den typen den uppgraderades ifrån..

tex så räknas en nob i en boys enhet som en boy osv.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jocke Rapp skrev:
Silvertejp skrev:Tycker det är ganska konstigt att Kommandos och Tankbustas kompar lika då Kommados i min mening är betydligt bättre
Ja, det är helt sant. Ett minus för kommandos kan nog vara på sin plats.

Och en painboy är en av nobsen när man räknar komp.
Bara för att en enhet är bättre än en i stort sätt värdelös enhet gör det inte dem bra. Det enda som är bra med kommandos är Snikrot och burnas, annars är det bara en dyr ork.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Mutt skrev:
Bara för att en enhet är bättre än en i stort sätt värdelös enhet gör det inte dem bra. Det enda som är bra med kommandos är Snikrot och burnas, annars är det bara en dyr ork.
Om två enheter på samma poäng inte är likvärdigt bra ska de väl inte kompa samma? (även om det handlar om två dåliga enheter)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Tankbustas gav ju plus tidigare. (+0,5p/st efter den 5:e). Synd om man måste ge kommandos minus bara för att skilja dem. En liten enhet med kommandos utan snikrot är inte mycket att hänga i granen.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Kan Snikkrot ta med sig karaktärer i ambush? Isf borde man kanske ha ett litet minus för det. Ghazkull + warboss + snikkrot som kommer in på planen bakvägen runda 2/3 verkar rätt otrevligt.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag vet inte vad man brukar köra med på svenska turneringar. Men vad jag läst på flera forum så kan han det RAW. Ambush är ingen USR så det enda man kan utgå ifrån är beskrivningen i kodexet. Och där står det att hela Snikrots unit följer med.

Men jag känner ingen Warboss som skulle vilja krypa genom buskarna för att anfalla fienden bakifrån. Ostiga spelare som försöker detta förtjänar en dreadsock.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Det har diskuterats förut och den allmänna uppfattningen är att han får ta med sina IC-kompisar. Det är därför han får så mycket minus. Man kanske hade kunnat skriva ett mer avancerat kombominus för honom nu när vi gör det på så många andra ställen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jocke Rapp skrev:Det har diskuterats förut och den allmänna uppfattningen är att han får ta med sina IC-kompisar. Det är därför han får så mycket minus. Man kanske hade kunnat skriva ett mer avancerat kombominus för honom nu när vi gör det på så många andra ställen.
Ok, då är jag med på det groteskt stora minuset. Trodde först att ni var galan och sen uppe på det också glömt kombominus :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mork

Inlägg av Mork »

Det räcker med minus!

Tänk på att orkerna oftast har väldigt många enheter, vilket
gör att de får oförtjänt dålig komp med "automatisk".
Mork, the articulate ork!

Skriv svar