Han tål 24 attacker på WS4 och S4? Så ömtålig är han väl åndå inte. Man behöver något som är snabbt och slår hårt med powerweapons för att ta ut en präst i närstrid. Och såna saker är generellt sett ganska hårt kompade (vilket de bör vara) eller kostar en del poäng.PerS skrev:Fast chargar man med någonting mot en hoppsquad nu så kommer prästen med största sannolikhet dö.
Blood Angels
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Blood Angels
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Nja, halvera den siffran. Han e lika kjuk som en vanlig marine.
Sen när det kommer till meph, finns ganska mkt som gör livet tråkigt för honom:
Ass termosar, termosar + lysander, shadow in the warp, eldar runes, spacewolf libbe, melta / plasma spam, klump med 30 boys, kittad wolflord, firedragons osv. Någon av dessa saker finns i de flesta listor med samma komp som meph.
Har man inget av detta så blir dagen ganska tråkig, dock så e spelet ganska mkt sten sax påse, och ibland så får man hoppas påsen överlever saxen...
En annan sak jag tycker e ganska knas är att räkna dakka mot T6 / 2+ save med ev FnP. Kom igen, använder man en flugsmälla mot björnar?
Alla armer har något att plocka fram som inte enbart används till att stoppa honom. Visst han är ett monster och dödar det han tittar på, snabb som fn mm. Men utan invo save så går det att tackla honom.
Tycker -18 e ganska lagom.
Sen när det kommer till meph, finns ganska mkt som gör livet tråkigt för honom:
Ass termosar, termosar + lysander, shadow in the warp, eldar runes, spacewolf libbe, melta / plasma spam, klump med 30 boys, kittad wolflord, firedragons osv. Någon av dessa saker finns i de flesta listor med samma komp som meph.
Har man inget av detta så blir dagen ganska tråkig, dock så e spelet ganska mkt sten sax påse, och ibland så får man hoppas påsen överlever saxen...
En annan sak jag tycker e ganska knas är att räkna dakka mot T6 / 2+ save med ev FnP. Kom igen, använder man en flugsmälla mot björnar?
Alla armer har något att plocka fram som inte enbart används till att stoppa honom. Visst han är ett monster och dödar det han tittar på, snabb som fn mm. Men utan invo save så går det att tackla honom.
Tycker -18 e ganska lagom.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Prästen har alltid FnP, så han tål alltid dubbelt så mycket än en vanlig marine mot allt som inte ignorerar saves.
Necrons har inget vettigt att sätta emot Mephiston, men alla andra arméer har en del och DE skrattar åt honom.
Necrons har inget vettigt att sätta emot Mephiston, men alla andra arméer har en del och DE skrattar åt honom.
Alexander Merinen
- refabricated
Helt sant i båda fallen.
Dessvärre har necrons inte mkt att komma med över huvud taget... Lite coolt fluff men sen tog det slut. Mina kommer nog ligga på hyllan nått år(eller 5) till eller vad det nu kan ta GW att kirra ett nytt kodex.
Poängen jag ville komma till ang. meph är att han inte är ostoppbar. Inget invo gör att man ganska lätt kan uppskatta precis hur mkt man behöver skjuta på honom utan att behöva ta in slumpmässiga 4+ saves.
Jag tycker inte han är värd mer än -15 / -20 i komp. Skulle jag spela okompat skulle han troligen int platsa, hade blivit mech-spamm istället. Gillar inte idéen med 250p som blir söndermeltat pga ett taskigt fleetroll.
OCH ger man meph en charge (där han gör reell skada) utan att han måste fleeta bra tycker jag man gjort fel.
Vad väljer man helst? Meph eller 2 rhinos + 2 Assault Sq med lite pynt?
Dessvärre har necrons inte mkt att komma med över huvud taget... Lite coolt fluff men sen tog det slut. Mina kommer nog ligga på hyllan nått år(eller 5) till eller vad det nu kan ta GW att kirra ett nytt kodex.
Poängen jag ville komma till ang. meph är att han inte är ostoppbar. Inget invo gör att man ganska lätt kan uppskatta precis hur mkt man behöver skjuta på honom utan att behöva ta in slumpmässiga 4+ saves.
Jag tycker inte han är värd mer än -15 / -20 i komp. Skulle jag spela okompat skulle han troligen int platsa, hade blivit mech-spamm istället. Gillar inte idéen med 250p som blir söndermeltat pga ett taskigt fleetroll.
OCH ger man meph en charge (där han gör reell skada) utan att han måste fleeta bra tycker jag man gjort fel.
Vad väljer man helst? Meph eller 2 rhinos + 2 Assault Sq med lite pynt?
Du menar tills q2 nästa årrefabricated skrev:Mina kommer nog ligga på hyllan nått år(eller 5) till eller vad det nu kan ta GW att kirra ett nytt kodex.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Bengtsson den yngre
Det som är bra med Mephiston är, förutom att han dänger typ allt i närstrid och att man som spelare oftast kan välja när han skall dö är att han kontrollerar motståndarens spel så fruktansvärt effektivt. och för att göra det räcker det med en _möjlighet_ att få in vingarna.
Påståendet att han inte håller i okompat är imo inte särskilt relevant eftersom vi diskuterar kompat klimat.
Påståendet att han inte håller i okompat är imo inte särskilt relevant eftersom vi diskuterar kompat klimat.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Har både dängt upp Meffo i närstrid och skjutit ner honom, så jag vet inte.. Så odödligt farlig är han inte. Tycker hans komp ligger rätt bra där den ligger.. Eller står.. Whatever..
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
-
Bengtsson den yngre
mina erfarenheter är bara baserade på att ha spelat med mephistonn, har nu när jag tänker efter aldrig mött honom 
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
- refabricated
Visst styr meph motståndaren. Men han styr BA spelaren med. Man vill inte direkt supa bort honom utan att få betalt för det. Ofta byggs hela listan runt grabben och dör han så faller typ hela korthuset.
Byggs listan inte runt honom är det svårt att få den effektiv. Lite som ostprästen, hanteras den rätt så är den sjukt bra, annars mest bara en komp-dump.
Necrons till sommaren? Sweet!
Byggs listan inte runt honom är det svårt att få den effektiv. Lite som ostprästen, hanteras den rätt så är den sjukt bra, annars mest bara en komp-dump.
Necrons till sommaren? Sweet!
Tycker det är på tiden +:et på DC försvinner, samt borde inte båten ge DC minus om pod och raider gör det?