Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Snot

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Snot »

ErikJohannesson skrev:Hur skall man tolka följande för Chaos Terminators:
-1 each (after the third) Heavy Flamer / Reaper Autocannon / Combiweapon / Power Fist / Chainfist / Pair of Lightning Claws

Är det totalt antal i armén, eller per unit?
Enhet 1: 3xTerm, CF, 3xcombimelta
Enhet 2: 3xTerm, CF, 3xcombiplasma

Totalt kompminus: -8 eller -11 ?
Kommer förtydliga till nästa version:

For each unit, count:
-1 each (after the third) Heavy Flamer / Reaper Autocannon / Combiweapon / Power Fist / Chainfist / Pair of Lightning Claws
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Snot skrev:
ErikJohannesson skrev:Hur skall man tolka följande för Chaos Terminators:

Är det totalt antal i armén, eller per unit?
Enhet 1: 3xTerm, CF, 3xcombimelta
Enhet 2: 3xTerm, CF, 3xcombiplasma

Totalt kompminus: -8 eller -11 ?
Kommer förtydliga till nästa version:

For each unit, count:
Toppen, det var vad jag antog, men ville inte få en kalldusch om jag kör båda mina tok-treor. :)
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Khorne Berzerkes borde inte fortsätta få så hårt minus när de är 10+, sjukt mycket sämre av att inte sitta i bil. Eventuellt mindre minus och mer om de har dedicated rhino och ännu mer om de sitter i LR?

Typ: -2 each squad, add. -2 if in rhino, add. -3 if in LR. Vapen minus som förrut.
Senast redigerad av 1 LillePer, redigerad totalt 8 gånger.

the godfather

Inlägg av the godfather »

PerS skrev:Khorne Berzerkes borde inte fortsätta få så hårt minus när de är 10+, sjukt mycket sämre av att inte sitta i bil. Eventuellt mindre minus och mer om de har dedicated rhino och ännu mer om de sitter i LR?

Typ: -2 each squad, add. -2 of in rhino, add. -3 if in LR. Vapen minus som förrut.
har skrivit detsamma 2 ggr nu.
hoppas på en bra sjua :)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Kan de inte bara ha -2 i grund och -3 för fisten? De koster mycket poäng per wound och på grund av att de är så oflexibla så brukar jag inte ha med dem i mina listor. Jag tror att särkare måste helt klart kompa bättre än chaos marines med motsvarande kit och melta/plasmor om de ska ha en plats i listan. Vill jag ha ett counter charge eller vill jag ha ett countercharge som kan skjuta bolters och panga bilar/wounds på MCs?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

De borde kompa snällare än vad de gör i nuläget iaf. I synnerhet enheter som inte sitter i bil, de är ganska kassa.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

En fundering: borde inte obbar räknas in i fordonsminuset. Jag upplever i alla fall att det som skuter på obbar oftast är laserkanoner, pulslasrar, lansar och annat som annars mest skuter tanks, detta drar ju bort dessa vapnen från tanksen i chaos-listan. Kanske att var annan eller var tredje obbe i listan räknas som ett fordon?

Av samma anledning undrar jag om inte prinsarna (utan MoN?) borde tas bort från fordonsminuset, med T5 3+/5+sv går de helt OK att dakka ihjäl även om (LR)AT-vapen också är bra på att döda dem. Tanken kanske är att man får välja på att spela (mer) mech eller prins, i så fall är det helt rätt att prinsen bidrar till fordonsminus.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

kaos behöver mer plus i mallen, nu blir man glad när man får spela mot kaos. Sänk minuset på obbar rakt över lite istället.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Vete tusan om jag tycker obbar behöver bättre komp, ge hellre bättre komp till deras HQ-val, sånär som på flygande prins och abbadon så är alla deras HQ:n rätt kassa.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

fjugin skrev:Vete tusan om jag tycker obbar behöver bättre komp, ge hellre bättre komp till deras HQ-val, sånär som på flygande prins och abbadon så är alla deras HQ:n rätt kassa.
+1

Skriv svar