Pain tokens och Beasts/Harlequins
Re: Pain tokens och Beasts/Harlequins
Håller med Mortarion faktiskt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- speedfreek
Håller med om att det med lite god vilja går att få det till att regeln påverkar hela enheten.
Tycker regeln är dåligt skriven och kan inte tänka mig att avsikten är att herr Mongant säger tjena och hej då till Harlequins så de blir dubbelt så tåliga mot nästan allt.
Vad som händer när ett hov eller en enhet med bestar skaffar sin tredje token och de modeller som har högst Ld i enheten plötsligt blir Fearless har jag ingen aning om. Den situationen har redan hunnit dyka upp med bara sju spelade slag med armén.
Tråkigt men sant, men vill man spela figurspel med välskrivna regler, så får man spela Warmachine/Hordes.
Tycker regeln är dåligt skriven och kan inte tänka mig att avsikten är att herr Mongant säger tjena och hej då till Harlequins så de blir dubbelt så tåliga mot nästan allt.
Vad som händer när ett hov eller en enhet med bestar skaffar sin tredje token och de modeller som har högst Ld i enheten plötsligt blir Fearless har jag ingen aning om. Den situationen har redan hunnit dyka upp med bara sju spelade slag med armén.
Tråkigt men sant, men vill man spela figurspel med välskrivna regler, så får man spela Warmachine/Hordes.
I meningen om att pain tokens ger specialregler sägs att reglerna ges till "the entire unit". Detta syftar dock tillbaka på "a Dark Eldar unit with this rule".Yautja skrev:Till skillnad från t.ex Stealth?Mortarion skrev:Regeln gäller enbart för de som har regeln.
Edit: för att utveckla, axiomet att special rules bara gäller modellerna som har special rulen stämmer ju bevisligen inte. Hade det gjort det hade jag inte skapat tråden och det hade inte funnits något att diskutera.
Sen kan man argumentera att om bara vissa modeller i enheten har regeln så har inte enheten Power from pain. Så enligt ordalydelsen fungerar regeln inte på någon modell när en eller flera i enheten inte har regeln. Dock känns det inte alls som det var vad GW tänkte sig. Och så anser inte jag att den skall tolkas. Det vettigaste är helt enkelt att de som har regeln får effekterna av den.
- speedfreek
Och vad händer då när de blir Fearless?
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Alla beasts flyr men beastmastern står kvar?speedfreek skrev:Och vad händer då när de blir Fearless?
Enligt universal special rule i regelboken så förlorar ju independent characters regeln om dom joinar en enhet utan regeln fearless och tvärtom. Inte för att en beast master är en independent character men det betyder mer eller mindre att om inte alla i enheten har regeln, så har inte enheten den alls. Så jag säger att 3 pain tokens gör inte mycket på en enhet beast masters (förhoppningsvis kommer det en FAQ som säger att det gör det eftersom det är dom som bossar eller nått).
Feel no pain can man ha på enstaka gubbar och det påverkar inte enheten i stort precis som olika saves (eller bionics för dom få som fortfarade har det) så det är ju inte så konstigt, det samma med furios charge det finns inget som säger att man inte kan ha det på en person i en enhet men inte på enheten (cad jag vet eller har hittat iaf.)
Feel no pain can man ha på enstaka gubbar och det påverkar inte enheten i stort precis som olika saves (eller bionics för dom få som fortfarade har det) så det är ju inte så konstigt, det samma med furios charge det finns inget som säger att man inte kan ha det på en person i en enhet men inte på enheten (cad jag vet eller har hittat iaf.)
Därmed är resten ganska irrelevant.pixel skrev:Enligt universal special rule i regelboken så förlorar ju independent characters regeln om dom joinar en enhet utan regeln fearless och tvärtom. Inte för att en beast master är en independent character
Om du är en Independent Character. Och även om en modell har en regel så kan den ju bevisligen påverka resten av uniten.pixel skrev:men det betyder mer eller mindre att om inte alla i enheten har regeln, så har inte enheten den alls
Både feel no pain och Furious Charge reglerna står det utrycklingen att det är modellerna som har reglern som drar nyttan av den. I Stealth och Power From Pain står det att enheten drar nytta av effekterna.pixel skrev:Feel no pain can man ha på enstaka gubbar och det påverkar inte enheten i stort precis som olika saves (eller bionics för dom få som fortfarade har det) så det är ju inte så konstigt, det samma med furios charge det finns inget som säger att man inte kan ha det på en person i en enhet men inte på enheten (cad jag vet eller har hittat iaf.)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Tycker inte riktigt det håller att argumentera att dom skall ha allt sådant som en (eller fler) modeller har det. Ja det står att enheten får det, men det i sin tur står ju under special regeln (som inte dom olika monstren har) så därför borde ju inte monstren ha det.
Om det är så att dom skall det borde ju alla i court of the archon ha det med, men där är det några som har regeln power from pain och några inte har det. Om det räcker med att en har en special regel som denna och det då påverkar hela enheten borde det inte vara så att en har det (eftersom det "sprider" sig till dom alla) eller ingen ha det. Jo du kan ju argumentera med att om den som har regeln dör så försvinner den om du vill, men det faktum att det finns en enhet i boken där en del modeller har regeln och en del inte och det är ju bara dumt om regeln gäller alla i en enhet om en har den, i mitt tycke i alla fall.
Så varför finns det en enhet (till) som har det så? Logiskt sett så för att det påverkar dom som har regeln och inte nån annan.
Sen om man vill vara petig (som en del sådana här diskunioner kan bli) så står det i regeln DARK ELDAR units, och bestar är inte dark eldar så. Även om jag tycker att sådana exempel när man blandar in flavor text etc i som regler är lite skumma egentligen.
Men vi får (som vanligt) vänta på att GW skickar ut en FaQ på dom här snart så vi får veta vad dom tänkt sig med detta :/
Om det är så att dom skall det borde ju alla i court of the archon ha det med, men där är det några som har regeln power from pain och några inte har det. Om det räcker med att en har en special regel som denna och det då påverkar hela enheten borde det inte vara så att en har det (eftersom det "sprider" sig till dom alla) eller ingen ha det. Jo du kan ju argumentera med att om den som har regeln dör så försvinner den om du vill, men det faktum att det finns en enhet i boken där en del modeller har regeln och en del inte och det är ju bara dumt om regeln gäller alla i en enhet om en har den, i mitt tycke i alla fall.
Så varför finns det en enhet (till) som har det så? Logiskt sett så för att det påverkar dom som har regeln och inte nån annan.
Sen om man vill vara petig (som en del sådana här diskunioner kan bli) så står det i regeln DARK ELDAR units, och bestar är inte dark eldar så. Även om jag tycker att sådana exempel när man blandar in flavor text etc i som regler är lite skumma egentligen.
Men vi får (som vanligt) vänta på att GW skickar ut en FaQ på dom här snart så vi får veta vad dom tänkt sig med detta :/
Igen, axiomet att du måste ha just specialregeln för att kunna dra nytta av den (när regeln säger unit och inte modell, där är det skillnad) gäller bevisligen inte och är en moot point att ta upp.pixel skrev:Tycker inte riktigt det håller att argumentera att dom skall ha allt sådant som en (eller fler) modeller har det. Ja det står att enheten får det, men det i sin tur står ju under special regeln (som inte dom olika monstren har) så därför borde ju inte monstren ha det.
Ja.pixel skrev:Om det är så att dom skall det borde ju alla i court of the archon ha det med
Nja njae nja. Power from Pain gör två saker, ett gör att du kan generara pain tokens (där det utryckligen står att det är modeller med specialregeln som kan göra) och sen ge effekter (där det står att uniten drar nytta av effekterna).pixel skrev:men där är det några som har regeln power from pain och några inte har det. Om det räcker med att en har en special regel som denna och det då påverkar hela enheten borde det inte vara så att en har det (eftersom det "sprider" sig till dom alla) eller ingen ha det.
Precis vad jag argumenterar!pixel skrev:Jo du kan ju argumentera med att om den som har regeln dör så försvinner den
Nej inte alls eftersom regeln gör två olika saker.pixel skrev:men det faktum att det finns en enhet i boken där en del modeller har regeln och en del inte och det är ju bara dumt om regeln gäller alla i en enhet om en har den,
Ja vi ska nog inte blanda in flavor text. Medasue och Lhamians är ju bevisligen icke Dark Eldar som har Power from Painpixel skrev:Sen om man vill vara petig (som en del sådana här diskunioner kan bli) så står det i regeln DARK ELDAR units, och bestar är inte dark eldar så. Även om jag tycker att sådana exempel när man blandar in flavor text etc i som regler är lite skumma egentligen.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Nu har jag inte regelboken framför mig men enheter med fearless förlorar väll inte det om IC utan joinar dem?pixel skrev:Enligt universal special rule i regelboken så förlorar ju independent characters regeln om dom joinar en enhet utan regeln fearless och tvärtom.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!