Gamers Weekend ”GW” i Kinna

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Gamers Weekend ”GW” i Kinna

Inlägg av cadelin »

nej det är inte spelbaserat det är det som är hela poängen. OM det inte finns ett sätt att ta full pott hur man än gör är det inte spelbaserat. Oavsett vad man möter för personer i en lottad turnering med tröskelkomp tex så har man en teoretisk chans att ta full pott. Dock så kan man inte det hur man än gör om man utnyttjar hela spannet. Och det var exakt så det var på sydcon. Jag mötte likande komp och jeppa fick en komp massor arme som han rånbögmördade men kunde inte komma ifatt mig oavsett.

Så lägg in en 20-0 clausul oavsett komp så är jag med på att spela hela spannet. Då har man en teoretisk chans. Är du ,med på hur jag menar?

egge

Inlägg av egge »

cadelin skrev:nej det är inte spelbaserat det är det som är hela poängen. OM det inte finns ett sätt att ta full pott hur man än gör är det inte spelbaserat. Oavsett vad man möter för personer i en lottad turnering med tröskelkomp tex så har man en teoretisk chans att ta full pott. Dock så kan man inte det hur man än gör om man utnyttjar hela spannet. Och det var exakt så det var på sydcon. Jag mötte likande komp och jeppa fick en komp massor arme som han rånbögmördade men kunde inte komma ifatt mig oavsett.

Så lägg in en 20-0 clausul oavsett komp så är jag med på att spela hela spannet. Då har man en teoretisk chans. Är du ,med på hur jag menar?
Du har ju en teoretisk chans. Faktum är att du har en praktisk chans. Det är bara att ta en högre kompad armé. Att vinna en turnering innebär oftast i snitt 14-15 poäng så 20-0 är inte "nödvändigt" utan något man måste avväga när man gör sin armé. Att avgöra om ens armé kommer vara tillräckligt hård för sin komp och sin egna spelstil är något som var och en måste avgöra och beslutet på hur stor den teoretiska chansen till 20-0 kommer vara ligger hos dig. Genom att ta högre komp så ökar du din teoretiska chans att kunna ta 20-0. Det blir ditt beslut att påverka hur skadad du skall bli av lottningen och erbjuder dig ett större strategiskt djup när du väljer din armé. Finns det en 20-0 klausul så innebär det i praktiken att det åter igen blir löjligt mycket bättre med sämre komp vilket det inte skall vara (enligt mig, givetvis). Jag förstår hur du tycker, hoppas jag. Men resultatet du tycks vara ute efter är att gynna lågkompade och straffa högkompade i ett system som redan gynnar lågkompade arméer i snitt (eller så hårda arméer som möjligt).

Jag vet inte riktigt hur tröskelkomp kom in i diskussionen. :oops: Jag ser verkligen inte den gynnar folk och uppmuntrar till att spela med snällare listor vilket är poängen med att använda mallen på det sätt som vi vill göra. Om jag väljer att spela en jättesnäll armé som inte kan få ett enda poäng mot en annan armé som är på tröskeln så ser jag inte hur det är skillnad mot att välja spela en armé som är så hård att den aldrig kan få full pott i kompdiff systemet. I båda fallen väljer jag situationen själv.

Nu känner jag att jag bara mumlar...hoppas något är förståeligt.

Edit: Kom på något som kanske bör tilläggas: Jag tycker att komp skall uppmuntra till snällare listor, likväl som att balansera ut det. Målet är givetvis att folk skall få spela exakt vad de vill men det kommer vi aldrig att uppnå fullt ut. Det finns så många turneringar som gynnar så hårda listor som möjligt och jag vill gynna de som spelar med snällare listor genom kompen. Med tanke på att de som vill spela med snälla listor väldigt ofta blir överkörda enligt turneringens regler så tycker jag inte särskilt synd om folk när det är så att de som brukar spela med de lågkompade också råkar bli det ibland. Men jag kan hålla med om att det är surt att inte kunna få 20-0. Men det är ett val man gör när man väljer sin armé. Det är den gigantiska fördelen kompmallen har - du gör själv beslutet.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

cadelin

Inlägg av cadelin »

ja det är en själv som gör beslutet men man kanske kan lägga till en multiplikator av kompen på battlepoints istället så får fortfarande alla chansen att ta max BP men de som väljer en högre komp får mer efteråt

the godfather

Inlägg av the godfather »

sorry linköpingsbor. jag förordade trösklad komp till putte redan för ett halvår. men han, och michael carl, ville köre differentierad komp. Dock har david väldigt rätt i en sak, det kommer bli grymt kul ändå :)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

En risk med tröskelkomp är att folk skrattar åt de som spelar med komp 43 när tröskeln är komp 25...

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

the godfather skrev:sorry linköpingsbor. jag förordade trösklad komp till putte redan för ett halvår. men han, och michael carl, ville köre differentierad komp. Dock har david väldigt rätt i en sak, det kommer bli grymt kul ändå :)
Klart det blir kul! Släppt kompsnacket och ta med lite figgar, håna motståndaren, köp en korvsurprise och vakna med så liten ångest som möjligt när man hör Jon snarka bakom er i sovsäcken...

Ni kommer säkerligen snacka komp framåt natten och det blir en redigt snurrig diskussion ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Vadå, jag snarkar väl inte?

cadelin

Inlägg av cadelin »

jag skulle få mer ångest om jag INTE hör Jon snarka.. han är en sneaky git och man vet aldrig vad som kan hända... "Inte här, men HÄR serrö!"

egge

Inlägg av egge »

:lol: Kinna kommer att bli najs.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

the godfather

Inlägg av the godfather »

egge skrev: :lol: Kinna kommer att bli najs.
förutom att egge gjort uppdragen dårå..
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar