Cover saves och LOS för fordonsvapen

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Cover saves och LOS för fordonsvapen

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev:
Jacke skrev:Jag har alltid spelat det som att man räknar cover individuellt för varje vapen.
Exempelvis: Enhet A har cover mot sponsons men inte från turret eftersom turreten ser majoriteten men sponsons inte.

Har jag spelat fel?
Nej, det är rätt. Frågan är (återigen) huruvida det räknas som cover att vara utanför ett vapens fire arc.
Nej, det är fel. Ett fordon som skjuter räknar sina vapen precis som att det hade vart en vanlig enhet som sköt med lika många vapen. Så om t.ex. en Predator ser klart med sitt turret men inte med sina sponsons så får man cover från alla skotten. P 58.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Katarsis skrev:
HeadWar skrev:
Jacke skrev:Jag har alltid spelat det som att man räknar cover individuellt för varje vapen.
Exempelvis: Enhet A har cover mot sponsons men inte från turret eftersom turreten ser majoriteten men sponsons inte.

Har jag spelat fel?
Nej, det är rätt. Frågan är (återigen) huruvida det räknas som cover att vara utanför ett vapens fire arc.
Nej, det är fel. Ett fordon som skjuter räknar sina vapen precis som att det hade vart en vanlig enhet som sköt med lika många vapen. Så om t.ex. en Predator ser klart med sitt turret men inte med sina sponsons så får man cover från alla skotten. P 58.
Mjaha, så kunde man visst tolka det. Jag menade samma sak som Katarsis, och blev nu osäker på vad Jacke menade.

hansson

Inlägg av hansson »

Så givet följande situation:

Bild

Fordonet skjuter med sin högra sponsons mot enheten. Fire arc är draget med röda streck, så majoriteten är utanför dess fire arc. Cover? Om nej, vad om enheten som man inte kan dra los till (pga arc of fire) står i area terrain? Eller om det finns en stor mur (eller w/e) som blockerar los (så enbart de 4 modellerna inom arc of fire är ute i det öppna)?

Tist

Inlägg av Tist »

Och orksen som omringar en dread på en fotbollsplan får alltså coversave?
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

På den första bilden tycker jag att ringarna skall ha cover eftersom det bara är mellan 4 av 10 ringar det kan dras en obruten linje mellan vapen och ring.

På den andra bilden tycker jag inte dom skall ha cover eftersom det går att dra en obruten linje mellan 8 av 10, trots att bara två halvor är inom arc of fire.

Att få cover i det öppnat för att man är utanför AoF är sjukt lamt.
Bilagor
spons1.jpg
spons1.jpg (16.54 KiB) Visad 1199 gånger
hull1.jpg
hull1.jpg (21.67 KiB) Visad 1202 gånger
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

@Tröger: Att modeller inte blockar LOS till sig själva spelar alltså ingen som helst roll?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Snot skrev:@Tröger: Att modeller inte blockar LOS till sig själva spelar alltså ingen som helst roll?
Vad menar du nu? Det är ju rätt solklart att en tank kan blocka LOS till sina egna sponsons. Framgår tydligt på sidan 59 i regelboken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

DHettNeck skrev:
Snot skrev:@Tröger: Att modeller inte blockar LOS till sig själva spelar alltså ingen som helst roll?
Vad menar du nu? Det är ju rätt solklart att en tank kan blocka LOS till sina egna sponsons. Framgår tydligt på sidan 59 i regelboken.
Så du menar samtidigt att man inte kan skjuta ur firepoints eller använda flamer turrets?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Nej, varför skulle jag göra det?

Nu vill jag säga nått allämnt.
Hela regeldelen på forumet har totalt spårat ur dom senaste månaderna. Det är så många regelböjarfrågor och folk försöker tolka saker konstigt med flit genom att RAW tolkat allt. Börjar bli sjukt less på detta. Är folk inte längre kapabla att spela spelet och ha kul? Måste allt tolkas sönder? Detta får mej att tappa tron på dom svenska spelarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Anton

Inlägg av Anton »

*klirr*

Skriv svar