Gamers Weekend ”GW” i Kinna

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Gamers Weekend ”GW” i Kinna

Inlägg av speedfreek »

Uppdraget med kill point som både primary och tertiary suger pung!

egge

Inlägg av egge »

speedfreek skrev:Uppdraget med kill point som både primary och tertiary suger pung!
Du menar de secondary där man skall välja enheter som skall dö?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

killpoints+killpoints ur valfri sektion.

Snacka om rövknull på mina tau och ett sjukt meningslöst uppdrag i allmänhet.

Tredje slaget.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tyckte uppdragen var riktigt bra. Sjysst att VP/KP spelade en marginell roll så att man kunde fokusera på uppdragen.
Jag tyckte inget var komplicerat överhuvudtaget, och för att vara Egge-skapelser var dom förvånansvärt lättbegripliga.
Ser gärna fler turneringar med poängsättning och uppdrag i liknande system.

Det som var mindre lyckat var tactical decision i quartermissionet, där man kunde välja att eliminera en quarter som objektiv. För egen del kostade nackdelen nästan ingenting och fördelen var enorm. Min motståndare hade inte hade någon vettig enhet att "betala med" (jag spelade SM och Tobemeister IG). Det kändes nästan rättvist att han seizade mig som kompensation.

Tactical decision "Seize" i match 4 hade för mycket påverkan. Låg sömnlös natten innan i hopplösa funderingar hur jag skulle ställa mig till beslutet. Som tur var valde varken jag eller min motståndare att ta det.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Förutom mitt gnäll på dubbel-KP så håller jag med Gonka.
Det var bra att varannat var KP, varannat VP, vilket jag tror var ett jättebra system. Osäker på om det var bra gränser på KP, men det kan man prova fram.
Seize är alltid för kraftfullt, men jag mötte demoner så det blev inget med det.
Ta bort en quarter likaså, mot "rätt" motstånd.
Alla de andra jag minns var lagom kul och inte för kraftfulla.

egge

Inlägg av egge »

Det med KP + KP hade jag inte ens funderat på. Vid något tillfälle tänkte jag att man skulle köra att man väljer några enheter som är värda mer KP men valde istället att köra på det sättet för det skulle inte göra så står skillnad, poängmässigt.

Hur var det att ha överlevande KP i ett uppdrag? Jag hörde inte någon direkt klaga på det i Kinna och jag blev själv wipead så sista uppdraget spelade ingen roll som helst för mig.

The mission story:
När jag skulle skriva uppdragen var det tre preminisser jag fick från Putte:

1. Olika uppsättningar i alla uppdrag.
2. Tactical decision i varje.
3. Enkla.

Så jag skrev standarduppdrag med pimary, secondary och döda något i varje uppdrag.

Primary var alltid enkelt håll något. Secondary var mer varierat men jag såg till att spelarna alltid valde enheter öppet så man slipper skriva ned något och kan då under matchen fråga varandra vilka enheter som var valda för att bli påmind. KP eller VP såg jag till att de aldrig var secondary och tertiary i samma uppdrag (även om det känns som så i tredje tycker jag det hade varit mycket värre med VP+KP i tredje - nu kunde man faktiskt deffa med en av dessa enheter) och överlevande KP för att jämna ut bristerna med KP systemet då det var en positiv sak med Egge-KP-varberg för några år sedan.

Tactical decision försökte jag hålla väldigt genomtänkt. De flesta uppdragen var ute rätt tidigt och hade bara mindre förändringar i sig efter deadline för listorna (så om Tobbe inte hade någon bra enhet för första tactical decision så hade han faktiskt tid att fixa en sådan enhet :) ). När jag skrev tactical decision så blev det dock mer komplicerat hur jag skulle lägga upp uppdragen så då tog jag fram en punktlista som man kunde följa för att veta exakt när man skulle göra saker och tog bort text om när man väljer enheter under exempelvis secondary-rubriken. Det gjorde att om man inte väljer tactical decision skulle det vara väldigt rättframma uppdrag, enligt mig. Håll något, håll något vid liv och döda.

Samtliga tactical decision var baserade på just det specifika uppdragets kombination utav primary, secondary och uppsättning. I första uppdraget kunde man välja bort quarters men samtidigt har båda spelarna en uppsättningszon som involverar tre quarters. Att Gonka hade svårt för att seize är mäktigt och att sen ingen använde det tycker jag visar på en väldigt bra balans. Det var många som gjorde likadant - att automatiskt seiza är mäktigt men när både primary och secondary handlar om att ta objektiv är sista rundan sjukt galet viktig så jag tror det var få som faktiskt valde att seiza. Motståndaren är förhoppningsvis smart nog att inte ställa upp så att den automatiskta seizen blir för mäktig också.

Så ett grundmål jag hade med tactical decision "When in doubt - ignore it" vilket jag tror fungerade rätt bra.

Å andra sidan så kan man givetvis fundera på hur enkla uppdragen är när jag kan skriva så här mycket om uppdragen. Men tar vi bort tactical decision så är de fundamentalt väldigt grundläggande för turneringar.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Överleva KP är fruktansvärt obalanserat. Jag mötte PapaD sista matchen och tog väl typ 15 KP mer än han men det blev ändå lika då skalan krävde att man skulle överleva med mer än 4 för att få något utslag på tabellen. KP är till för att straffa många små enheter vilket ju är väldigt bra i 5:th. Men här premierar man istället många små enheter vilket är helt galet. Annars tycker jag missions var ok, men jag håller även med föregående talare om att auto sieze var alldeles för kraftfullt.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag gillar Egge.
Jag gillar Egges missions.
Jag gillar Egges ...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Missions -

Först tyckte jag att det kändes som nån mission skapare hade rökt vattenpipa men byt tobaksmelassen mot något starkare men väl på plats tycker jag det förlöpte bra, de va kul och inte helt obalans... Jag tycker som ovan att seize och omvända killpoints samt sabba quarters va lite skevt. Och de tacticals som inte va ovan nämnda va lite för meh.. Men kul upplägg, och en grym turnering!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Uppdragen kändes överlag bra, håller med ovanstående talare om att att "överlevande-kp" inte var så bra.

Hade även gärna sett att gränsen för att få poäng i KP kom tidigare än 5+.

Detta är mest småsaker dock, överlag var uppdragen lysande.

Skriv svar