Codex Grey Knights

Har du hört det senaste från GW?
Mattias H

Re: Codex Grey Knights

Inlägg av Mattias H »

Vi får se helt enkelt. Jag gillade inte hur de tidigare GK blev och det är ju kul om eliternas elit blir just det (med undantag av Adeptus Custodes månne) även om de såklart ska vara balanserade.

GW och fluff... Varenda ras/karaktär är ju alltid den värsta tänkbara i fluffet. Läs Necrons och Tyranids exempelvis. Och Chaos och Orker och.. ja du fattar.

hansson

Inlägg av hansson »

Rasmus skrev:
hansson skrev:Detta måste vara en tidig speltestkopia eller någonting, det finns så många saker som är helt bortom andra codexar.
Det är det ;)
Mja, det är givet att det är en speltestkopia, inte hur gammal. Nu vet jag inte hur GW arbetar med speltestning (ibland undrar jag om dom gör det alls), men jag tänker mig att det är skillnad mellan det första utkastet och när dom nästan är klar. Jag hoppas det är någonstans i början snarare än i slutet...

paintner

Inlägg av paintner »

iom att allt fluff och all formatering är fixad i dokumentet så talar det ju en del för en senare kopia tyvärr.
det enda som saknas är sidhänvisningar och bilder/fillers.

men det har ju iofs med att göra hur de arbetar. de kanske alltid gör så.
- black templars @ time of ending -

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

hansson skrev:Fast det som nästan är mest loco i den här armén är ju Coteaz + Inquisitorial Henchmen. Armé lista:

Coteaz - 100p

5 x Warrior 20p
5 x special vapen (plasma, flamer, melta) 50p
Chimera 55p
= 125p

15 enheter som ovan
= 1875p

= 1975p

Sen fyller man upp med fler henchmen eller nått. För 1750p blir det istället 13 enheter. Man kan argumentera för att det blir besvärligt att köpa så många chimeror i praktiken, samt att det kanske inte går att köra pga deployment problem etc, då kan man slänga in en Grandmaster + Dreadknight (1st turn charge som påpekats) för att fylla upp och "bara" köra en sisådär 7, 8 chimeror, eller fler. Det är inte OK att man kan köpa 100+ plasma guns i en armé (även om inte alla kan skjuta ur chimeran då...). Även med bara 8 chimeror är det 40st. som sitter säkert i sina chimeror. Man kan naturligtvis blanda in lite meltas för säkerhetsskull.

Även om man inte spammar enheterna ovan och gör en mer rolig (läs: varierad) armé, så är det sjuukt bra att kunna ta 5 plasma/melta i chimera för 125p.

Detta måste vara en tidig speltestkopia eller någonting, det finns så många saker som är helt bortom andra codexar.

De blir troops så då har du 5*5 ig killar som troops... Utöver detta så är dom bs3 vilket gör dem betydligt sämre.

Dock så tycker jag att det kommer bli sjukt intressant att se folk spela Imperie Eldar med Cortes+librerian listor. Själv skulle jag nog föredragit större och mer kittade enheter. Typ, 6 alcolytes med melatguns i razorbacks. 10 med plasmor och carapace armour i rino. Deathcultassasins i stormravens. Riflemen dreads, Jokero's med extra wounds samt Vindicare assasin. Det är spontant nått som jag tror skulle vara kul att spela med och tillräckligt trixigt för att man inte skall tröttna på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Funderar på att skapa mig en liten elitstyrka på 15 Palladiner, superledaren och en Vindicare Assassin (för dem är stört coola enligt mig) + kanske en karaktär till. Blir en väldigt kompakt lista på 1750 och antagligen inte så dyr i inköp.
Alexander Merinen

hansson

Inlägg av hansson »

Joey_Boy skrev:De blir troops så då har du 5*5 ig killar som troops... Utöver detta så är dom bs3 vilket gör dem betydligt sämre.

Dock så tycker jag att det kommer bli sjukt intressant att se folk spela Imperie Eldar med Cortes+librerian listor. Själv skulle jag nog föredragit större och mer kittade enheter. Typ, 6 alcolytes med melatguns i razorbacks. 10 med plasmor och carapace armour i rino. Deathcultassasins i stormravens. Riflemen dreads, Jokero's med extra wounds samt Vindicare assasin. Det är spontant nått som jag tror skulle vara kul att spela med och tillräckligt trixigt för att man inte skall tröttna på det.
Jag har 15*5 IG killar som troops i den extrema listan jag postade, i Chimeror. Huvudpoängen med posten, om det missades, är att det är för billigt att ta 5 plasmaguns i chimera (med BS 3) för 125p. Armén blir förmodligen bättre om man mixar in annat stuff också, snarare än enbart plasmaguns/meltas/flamers. 10 Warriors skulle kosta 145p.

Vi ser väll I guess...

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Latjo att du har 15 troop slots i din force org ;) Och om warbands inte skulle räknas mot FOC vilket är lite 50-50 beroende på hur man tolkar texten i speltest listan så behöver du ha 2 enheter med GK enheter för att fylla upp dina FOC slots. Hur som helst så får vi se när codexet kommer. Just nu är det bara en tidig speltests lista vi har att gå efter och inte den versionen som det blir till slut.

hansson

Inlägg av hansson »

Jag skulle lätt tolka texten som att dom inte tar upp FOC. Det står rätt tydligt, "This unit does not use up a force organisation slot.". Jag menar kom igen, det finns otydliga regler, men detta är väll knappast en av dom...

Men jo, 2 enheter GKs.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det kan tolkas så att de tar upp FOC om de med hjälp av Cortez blir troop CHOISES (en regel kontra en annan), men det är en tolkningsfråga. Vi får se hur den slutgiltiga wordingen ser ut, men det är inte vettigt att kunna ta oändligt med Warbands. Hoppas att swefaqen/kompen fixar till det ifall det blir helt ospelbart.
Alexander Merinen

Halvar

Inlägg av Halvar »

fast det finns en punkt mellan att de kräver inkvisitorer och att de inte tar upp FoC-slots. det enda jag ser är att det är ostigt som fan eftersom de blir scoring och du kan ha hur många som helst (upp till maxpoängen).

en regel säger att det krävs en inkvisitor per enhet
en annan regel säger att man skiter i första regeln om coteaz är med
en tredje säger att de blir scoring om coteaz är med (om man vill)
en fjärde säger att de aldrig tar FoC-slots

så jag tolkar den pdf-en iaf.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar