Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Falkman

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Falkman »

Yautja skrev:Varför inte? 5 scourges, med 2 heatlances och en solarite med blast pistol för ungefär lika mycket som en spacemarine suicide melta pod squad. Låter hyffsat to me.
2D6 scatter innebär ju dock att en sån Scourge-squad är löjligt opålitlig. Såvida du inte har gott om öppet utrymme runt tanken du vill skjuta löper du för det första stor risk för mishap (modeller i närheten, sällan folk parkerar sin tank helt själv?) eller dangerous terrain. Utöver det så måste du vara inom melta range för att kunna åstadkomma nåt med Heat lances, då de bara har S6, inte S8 som Meltaguns.
Tycker knappast en så opålitlig deal ska ge nåt extra minus i komp.

Det funkar med Drop pods tack vare att de inte behöver vara oroliga för att landa på modeller, och det funkar med Blood angels tack vare att de bara scattrar 1D6, men jag skulle aldrig förlita mej på det som DE-spelare.

Lantto

Inlägg av Lantto »

Efter att ha mött Reavers ett par gånger tycker jag verkligen inte de förtjänar +komp i grund. De är iofs lätta att ta i närstrid, men med skytte är 3+ invul och ofta 4+ FNP så pass bra att man oftast måste ta sig an andra mål istället.

När armén dessutom börjar på 110p känns det som man kan bygga ruskigt hårda listor om man stoppar in lite Reavers för att se till att göra av med poäng utan minuskomp.

När jag tittar på kompen som helhet känns det faktiskt inte riktigt som nåt drar ner kompen speciellt mycket alls. Hemonculis kompar inte ner speciellt mycket, inte heller troops i nån större utsträckning och raiders bidrar inte till fordonskompen.

Dock har jag spelat lite för lite matcher mot DE för att kunna avgöra om de är så svaga att en medellista borde ligga på 60ish komp som det lär landa på nu.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Falkman skrev:
Yautja skrev:Varför inte? 5 scourges, med 2 heatlances och en solarite med blast pistol för ungefär lika mycket som en spacemarine suicide melta pod squad. Låter hyffsat to me.
2D6 scatter innebär ju dock att en sån Scourge-squad är löjligt opålitlig. Såvida du inte har gott om öppet utrymme runt tanken du vill skjuta löper du för det första stor risk för mishap (modeller i närheten, sällan folk parkerar sin tank helt själv?) eller dangerous terrain. Utöver det så måste du vara inom melta range för att kunna åstadkomma nåt med Heat lances, då de bara har S6, inte S8 som Meltaguns.
Tycker knappast en så opålitlig deal ska ge nåt extra minus i komp.

Det funkar med Drop pods tack vare att de inte behöver vara oroliga för att landa på modeller, och det funkar med Blood angels tack vare att de bara scattrar 1D6, men jag skulle aldrig förlita mej på det som DE-spelare.
De behöver inte deepa heller, bättre deploya dem på bordet och hoppa fram med sina jetpacks.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Skulliz skrev:De behöver inte deepa heller, bättre deploya dem på bordet och hoppa fram med sina jetpacks.
Jump packs. ;)
Och absolut, min kommentar var bara angående Yautjas förslag angående en deepande suicide squad, då jag anser att det inte är speciellt bra och inte nåt dom ska få extra minus för.
Skulle jag köra Scourges så skulle jag nog ta Haywire blasters för att pålitligt få in lite resultat, även om det bara är glances för det mesta.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag har varit med och lämnat synpunkter på DE-mallen men tycker att det på något sätt blivit lite fel.
Jag tycker allt kompar lite för hårt rakt över hela listan.
Kanske att transport-spam kommer undan lite lätt, men allt annat straffas för mycket.

Detta är den lista jag börjat provspela inför GothCon och som jag rent prestationsmässigt känner borde vara över hälften i komp och som jag subjektivt tycker ser skitkul ut.

Hade tänkt posta den i min egen lilla ego-tråd, men eftersom det blev diskussion, så passar den bra in här.

Ser inget som specifikt kompar jättetokigt, men tycker som sagt att slutsumman känns ganska fel.
häftiga alverna skrev: Baron Sathonyx Custom skyboard, Shadow Field, hellglaive, phantasm 105 -11
Haemonculi WW-portal, venom blade 90 -7
3 trueborn 3 blasters 81 -3
venom 2 splinter cannons 65 -3
9 blood brides Haywire, 3 shardnet, Hekatrix, agoniser 195 -3,5
raider 60 -3
4 incubi 88 -3,5
5 warriors blaster 60 -1,5
9 wyches Haywire, Hekatrix, agoniser 138 -3
5 Wraks liquifier gun 60 -3
5 hellions 80 -1
20 warriors 2 splinter cannon, shredder, sybarite, agoniser 235 -5
5 scourges 2 haywire blaster 130 -1
Ravager Nightshield 115 -7
Ravager Nightshield 115 -7
1747
fordon -1
webway -4,5
36

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag tycker den ser rätt kompad ut, prova gör en marineslist som är någorlunda med lite transporter så är du nere på 30 i komp dirr.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jag har inte spelat super-mycket mot nya DE men vill nog påstå att jag håller med Speedfreek, skräpet tenderar kompa lite för hårt medan raider/venom-spamm kommer undan för lätt pga de inte är med i fordonsminuset.

Skulle förespråka att man höjer start-kompen och drar med alla bilar i fordons/MC minusen... Då kan man passa på att sänka grund-minuset på raiders och Venoms också.

Lantto

Inlägg av Lantto »

Tittar man på förslaget på sida 14 här blir ju allt å andra sidan väl mycket snällare kompat. Bara på karaktärerna sparar du ju in 12p i komp om jag räknat rätt.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Nej, den listan är inte direkt värd 36 i komp.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Falkman skrev:Och absolut, min kommentar var bara angående Yautjas förslag angående en deepande suicide squad, då jag anser att det inte är speciellt bra och inte nåt dom ska få extra minus för.
Yarrgh... och aldrig påstod jag att de skulle ha extra minus någonstans. Scourges exemplet var ju vara för att plocka fram att Dark Eldar hade anti tank kapacitet. Jag brukar ha anti tank kapacitet i varje unit i mina listor och det har funkat ganska hyffsat hitills (Även fast man varit bortskämd tidigare som marine spelare med Typhoon, Melta och missile launcher spam). Det finns gott om anti tank, men det är inte point and click anti tank.

Det var alltså en del av att Dark Lance Ravagern skulle vara så mycket bättre för att resten av armén inte har något anti tank vilket jag tycker är fel. Men jag köper att en Dark Lance Ravager är ett av de stabilare choicen :)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar