Dark Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Dark Eldar - Kompmall
Jag tycker absolut inte att Stunclaw ska ge samma minus som en Agoniser i Hellion-enheten. Den ger förvisso en lite rolig effekt, men man får möjlighet att använda var tredje slag på sin höjd. En Agoniser har man alltid användning för, oavsett om det finns ICs joinade i squads som man vill chargea med sina Hellions.
PS. Min Nuvarande lista får ändå komp 71 med den här kompmallen...
PS. Min Nuvarande lista får ändå komp 71 med den här kompmallen...
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Stun Claw på Hellions borde verkligen inte ge något kompminus, och absolut inte lika mycket minus som en Agoniser!
Stun Claw kommer på sin höjd till användning var tredje slag, och dess effekt är på sin höjd en "rolig grej". Dessutom försakar enheten sin enda möjlighet att skaffa ett vapen som rår på tyngre rustningar till förmån för att någon enstaka gång kanske kunna lyfta med sig en Independent Character ur en närstrid när de gör en Hit and Run.
Den kan bara inte räknas som bättre än en Agoniser (Billigare i poäng, men samma avdrag i komp).
Den är såpass ofarlig att jag nästan tycker att den förtjänar ett plus i komp...
Stun Claw kommer på sin höjd till användning var tredje slag, och dess effekt är på sin höjd en "rolig grej". Dessutom försakar enheten sin enda möjlighet att skaffa ett vapen som rår på tyngre rustningar till förmån för att någon enstaka gång kanske kunna lyfta med sig en Independent Character ur en närstrid när de gör en Hit and Run.
Den kan bara inte räknas som bättre än en Agoniser (Billigare i poäng, men samma avdrag i komp).
Den är såpass ofarlig att jag nästan tycker att den förtjänar ett plus i komp...
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
håller med om att den är för hårt kompad för vad den gör.. Stun Claw borde vara +-0
PS: Jag tycker att venoms inte förtjänade -3, -4 med kanon och att dom kommer med i vehiclekompen :/ Venoms har fortfarande bara 10armour och är OT
PS: Jag tycker att venoms inte förtjänade -3, -4 med kanon och att dom kommer med i vehiclekompen :/ Venoms har fortfarande bara 10armour och är OT
-
Michael Carl
Det hade räckt att de kommer med i fordonsminuset tycker jag nog.Eurix skrev:Jag tycker att venoms inte förtjänade -3, -4 med kanon och att dom kommer med i vehiclekompen :/ Venoms har fortfarande bara 10armour och är OT
I second that.Michael Carl skrev:Det hade räckt att de kommer med i fordonsminuset tycker jag nog.Eurix skrev:Jag tycker att venoms inte förtjänade -3, -4 med kanon och att dom kommer med i vehiclekompen :/ Venoms har fortfarande bara 10armour och är OT
Av ren nyfikenhet:
Hur resonerade kompgruppen när de kom fram till att en Stunclaw förtjänar ett tre gånger hårdare kompstraff än en Agoniser i en enhet med Hellions?!
Speciellt när vapnet i praktiken är, i runda slängar, en tredjedel så bra.
Hur resonerade kompgruppen när de kom fram till att en Stunclaw förtjänar ett tre gånger hårdare kompstraff än en Agoniser i en enhet med Hellions?!
Speciellt när vapnet i praktiken är, i runda slängar, en tredjedel så bra.
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
- speedfreek
Jag ser det som en bugg...
Jag trodde båda gav -1?GLinus skrev:Hur resonerade kompgruppen när de kom fram till att en Stunclaw förtjänar ett tre gånger hårdare kompstraff än en Agoniser i en enhet med Hellions?!
Vidare tycker jag att det verkar vara en ganska intressant och klurig förmåga och eftersom saker fienden inte kan göra något emot rent generellt straffas ganska hårt i mallen så tycker jag nog att -1 är rimligt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Bägge ger -1, men Omtöckningsklon kostar 1/3 i poäng och har därmed 300% kompbestraffning i förhållande till poängkostnad. Rätta mig om jag har fel, men så har ni väl resonerat kring andra bedömningar?Katarsis skrev:Jag trodde båda gav -1?GLinus skrev:Hur resonerade kompgruppen när de kom fram till att en Stunclaw förtjänar ett tre gånger hårdare kompstraff än en Agoniser i en enhet med Hellions?!
Vidare tycker jag att det verkar vara en ganska intressant och klurig förmåga och eftersom saker fienden inte kan göra något emot rent generellt straffas ganska hårt i mallen så tycker jag nog att -1 är rimligt.
Jag håller med om att saker som fienden inte kan göra något åt bör bestraffas men i det här fallet tycker jag att man skjuter mygg med hagelbössa.
Klon har en specialeffekt som endast kan användas i närstrid som innefattar minst en independent character och minst en annan enhet. Effekten har förvisso hög chans att lyckas (lyckad Hit & Run följt av ett lyckat 2+) men är i praktiken oftast enbart användbar i motståndarens runda om man inte ska bjuda motståndaren på en charge bonus.
I utbyte mot denna specialeffekt försakar Hellion-enheten sin enda möjlighet att förbättra sin närstridsförmåga i form av power weapon eller attacker som woundar lättare.
Specialeffekten som "fienden inte kan göra något åt" är således något som kräver att en väldig massa förutsättningar måste uppfyllas. Sannolikt kommer den till sin rätt (har någon som helst positiv effekt) en gång i på sin höjd vart tredje slag man spelar med den.
En Agoniser däremot kommer att komma till sin rätt i stort sett varje slag man spelar då den inte kräver att några andra förutsättningar uppfylls annat än att enheten hamnar i närstrid.
Med nuvarande bedömning finns det ingenting som överhuvudtaget talar för att man ska ta en Stunclaw, annat än om man tycker att man borde få lite lägre komp. Den är ju inte på något sätt en no-brainer utan kompbestraffning heller. Den har en effekt som är tuff men det är allt. Bra är den inte då den i bästa fall kan anses vara mycket svårspelad för att kunna ge någon effekt alls som enheten inte redan har.
Vid närmare eftertanke anser jag faktiskt att den snarare är värd +1 i komp, med tanke på hur låg sannolikheten är att du ska få någon som helst nytta av de 5 poäng som den kostar att köpa, samt att de som ändå köper den borde få en klapp på axeln för att de använder ett vapen som är långt mycket tuffare än det är bra (och så otroligt jättetufft är det ändå inte).
Pratar jag bara trams, eller kan ni se min poäng här?
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Dark Eldar
Man kan aldrig räkna komp/poäng på enskillda uppgrades utan bara på enheter. Alltså ger dom i princip samma komp.
Dock håller jag med om att den borde vara +/- 0 då den sällan kommer till använding.
Dock håller jag med om att den borde vara +/- 0 då den sällan kommer till använding.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015