Armelistor Gothcon 2011 - övrigt prat

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Max

Re: Armelistor Gothcon 2011 - övrigt prat

Inlägg av Max »

Inte för att vara den som är den, men kommer inte den höga mängden lågkomplistor göra det bättre för just lågkomplistorna? dom slipper möta högkomp å tappa poäng? eller har jag missat någon fatalt som kommer göra det värt att ha bra komp?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Med 120+ spelare borde det även vara tvärt om. (att högkomp slipper lågkomp)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ceasar skrev:
Poet skrev:Asså.. får lista 33 ens spela? Deathwing me 3 landraiders?!(Lista 72)
Du måste skämta?!!

Har du kollat på listan? Med all melta som surfar runt är 3 raiders gratis VP för motståndaren, Listan har utöver det 17 modeller. De flesta listor borde kunna ta den utan problem. 3st 5 manna enheter som scoring är inte mycket att hurra för, även om det är termies.

Den listan känns som auto-förlust mot, Dark eldar, Eldar och Tau.
3*LR med alla sina poäng i är verkligen sjukt bra. Det är en enorm point denial mot väldigt många, och dom är inte lätta att knäcka med melta häller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Som orkspelare är i princip min enda möjlighet att ta ut en LR att skjuta raketer på den till jag lyckas immobilisera den och sen slå den med en klo i närstrid. Om man nu inte ska förlita sig på tur som Wierdboy melta, SAG, Zzap guns(hahaha) eller scatter vapen med bs 2. Om jag skulle möta den listan skulle jag bara försöka hålla mig borta och skjuta på den sen skulle han parkera på 3 objektiv och jag skulle va tvungen att slå på den i närstrid... Den är skitbra.

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Självklart finns det bra saker med listan och vissa arméer kommer kanske att ha det lite jobbigt att rensa bort den ifrån bordet. Men det finns ju lika många som ser LR som gratis VP.

Kör man point denial så blir det omöjligt en storvinst. De är jäkligt få, om de sitter och trycker i sina LR så har man endast tre modeller och de kommer inte att hinna slå ut tillräckligt.

Listan har enligt mig lika många nackdelar som fördelar. Jag sa inte att den var värdelös i alla situationer, jag sa bara att den borde vara långt ifrån 0 eller bannad.

Nu är jag kanske lite partisk då det är min armé =)

Men jag gjorde den helt ärligt för att jag tyckte den var ball. Jag trodde att den skulle få medelkomp. Men det kanske är för att mina LR nästan altid dör på första skotten. Sen att jag har spelat Tau i x antal år bidrar kanske till min "freeVP" syn på det hela.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ceasar skrev:Självklart finns det bra saker med listan och vissa arméer kommer kanske att ha det lite jobbigt att rensa bort den ifrån bordet. Men det finns ju lika många som ser LR som gratis VP.

Kör man point denial så blir det omöjligt en storvinst. De är jäkligt få, om de sitter och trycker i sina LR så har man endast tre modeller och de kommer inte att hinna slå ut tillräckligt.

Listan har enligt mig lika många nackdelar som fördelar. Jag sa inte att den var värdelös i alla situationer, jag sa bara att den borde vara långt ifrån 0 eller bannad.

Nu är jag kanske lite partisk då det är min armé =)

Men jag gjorde den helt ärligt för att jag tyckte den var ball. Jag trodde att den skulle få medelkomp. Men det kanske är för att mina LR nästan altid dör på första skotten. Sen att jag har spelat Tau i x antal år bidrar kanske till min "freeVP" syn på det hela.
Det kan säkert vara så att du är influerad av dina tau-dagar. Det är ganska få tau/DE på GC och vanliga eldar har oftast inte så många lansar.

Listan har självklart en del dåliga matchupps, men jag skulle säga att 75% av matcherna kommer den ha bra matchupps. Får den mer än komp 4 kommer jag äta upp min hatt. Den är hur som långt ifrån medelkomp (om man menar komp 10 med medel).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller med om att många listor är sjukt hårda och jag är inte helt nöjd över att gimpa mig så mycket som jag gjort (SM-listan rubricerad med GC-SM Bikes), men tack vare gothcons komp-lottnings system så tror jag att det kan gå vägen ändå.

Det är först match 5 som man kan möta komp 0 listor (om man själv har minst komp 10), med alla lågkompslistor så känns det även att man har chansen att segla upp några kompsteg, vilket kommer komma väl tillhands mot alla lågkompslistor.

Jag tycker inte heller att någon lista jag läst är såpass hård att den borde bannas (den där IG-listan med Vendettor, PBS och Hydror är typ ett gränsfall)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Warholm

Inlägg av Warholm »

speedfreek skrev:Och det tog tre sekunder att hitta Dolmens lista.
Jävla pär bengtsson fick tag på mitt lösenord när vi satt och ölade på fredagen när listerna skulle in....dom var ju snälla nog att påpeka detta när deadlinen för listerna hade gått ut...

Jag lovar att jag inte är riktigt så mongo när jag skrifer mina listornas... 8-)
(lista85)

Så allt är bröderna bengtssons och bob0 fel, bestraffning kommer att utdelas :wub:
Veni, Vidi, Rectum

Eurix

Inlägg av Eurix »

Vilken är den coolaste GC listan då?

Själv så tycker jag att lista 6 (DE) är lätt hetast :wub:

Ruben

Inlägg av Ruben »

Den ensamma Daemonhunter listan med bara nya grey knight modeller är lätt coolast!

Skriv svar