Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Chaos Daemons

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:Jag kan nog också tycka att demonerna är hårda kompade. Jag tycker allmänt att de saker som är hårda skall kompas hårda (Fateweaver och bloodkruschers är exempel) och allt annat skall släppas lättare i kompen. Jag gillar inte inflationen som sker i kompmallen med jämna mellanrum så jag tror det är istället bättre att ge de hårda sakerna mer minus och de snällare sakerna mindre.

Generellt borde demonerna få kompsläpp men inte genom att ha högre kompstart. Ge istället mindre minus till de snällare sakerna och lite mer till de hårda.
De hårda sakerna är redan väldigt hårt kompade, så de behöver verkligen inte mer minus, men det finns många saker som behöver lättas upp.

Jacke

Inlägg av Jacke »

egge skrev:Jag kan nog också tycka att demonerna är hårda kompade. Jag tycker allmänt att de saker som är hårda skall kompas hårda (Fateweaver och bloodkruschers är exempel) och allt annat skall släppas lättare i kompen. Jag gillar inte inflationen som sker i kompmallen med jämna mellanrum så jag tror det är istället bättre att ge de hårda sakerna mer minus och de snällare sakerna mindre.

Generellt borde demonerna få kompsläpp men inte genom att ha högre kompstart. Ge istället mindre minus till de snällare sakerna och lite mer till de hårda.
Crushers är redan nu extremt hårt kompade. Det är inte särskillt svårt att undvika en enhet som bara går 6". Bara att blocka dem med offerenheter eller bilar så har de inte en chans att göra något vettigt. Utan Fateweaver så är de inte alls så bra som folk vill ha det till.

egge

Inlägg av egge »

Fast då är det lite utav "jag vill ha det hårdaste men ha högre komp". Det håller jag inte med om. Arméer som inte har fateweaver och bloodkruscher-liknande grejjer skall ha högre komp men jag tycker att kompen ligger bra för de arméer som har den kombon. För mig innebär det att om de snällare sakerna släpps så skall de hårdare sakerna ge mer minus. Annars blir det bara en inflation. Så fort ni lyckas få demonernas komp höjd kommer alla andra följa efter så har det i slutändan inte skett någon förbättring. Den bästa lösningen är att göra de snälla enheterna snällare kompade och de hårdare skall ha mer minus.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jacke

Inlägg av Jacke »

egge skrev:Fast då är det lite utav "jag vill ha det hårdaste men ha högre komp". Det håller jag inte med om. Arméer som inte har fateweaver och bloodkruscher-liknande grejjer skall ha högre komp men jag tycker att kompen ligger bra för de arméer som har den kombon. För mig innebär det att om de snällare sakerna släpps så skall de hårdare sakerna ge mer minus. Annars blir det bara en inflation. Så fort ni lyckas få demonernas komp höjd kommer alla andra följa efter så har det i slutändan inte skett någon förbättring. Den bästa lösningen är att göra de snälla enheterna snällare kompade och de hårdare skall ha mer minus.
Problemet med att ge de "hårda" enheterna mera minus är att demoner behöver sina hårda enheter för att överhuvudtaget ha en sportslig chans att hävda sig mot de nyare codexarna, precis som CSM och andra lite svagare arméer. Rätt mig om jag har fel men inte ens Fateweaverlistor brukar väl kunna slåss om topp platserna i turneringar?

egge

Inlägg av egge »

När de har spelats av topp spelare - jo, faktiskt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:Fast då är det lite utav "jag vill ha det hårdaste men ha högre komp". Det håller jag inte med om. Arméer som inte har fateweaver och bloodkruscher-liknande grejjer skall ha högre komp men jag tycker att kompen ligger bra för de arméer som har den kombon. För mig innebär det att om de snällare sakerna släpps så skall de hårdare sakerna ge mer minus. Annars blir det bara en inflation. Så fort ni lyckas få demonernas komp höjd kommer alla andra följa efter så har det i slutändan inte skett någon förbättring. Den bästa lösningen är att göra de snälla enheterna snällare kompade och de hårdare skall ha mer minus.
Tror jag håller med egge. Kompa skräpet snällare och ge det hårda lite strängare komp eller ligg kvar på nuvarande. Att ha skitenheter som kompar snällt är i regel guld värt för då kan man fläka på med de stränga vilka får stå för själva vinandet av matchen.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

egge skrev:När de har spelats av topp spelare - jo, faktiskt.
I okompat klimat.

Att ge två finds of slaaneshenheter -12 och sedan -18 i komp visar hur fel ute man är. Man tänker, "ja två enheter blir ju alltid bättre då det är mer av samma så vi lägger på ett minus till där". En enhet som som inte ens har frag granater och slår därför sist bara du går in i en skog, T4 och ett 5+ save - alternativt få rispa på valfritt fordon innan de dör bolterdöden. Problemet är att man inte lyckas se helheten i demonlistan pga. bristande spelerfarenhet och kvar står man med dyra prinsar osv. som man i tid och otid alltid kompats bort till vanliga Chaos. Det stora problemet är att demonspelaren inte har en kulle med havocs som löser det mekaniserade problemet.
Senast redigerad av 1 Per Pirat, redigerad totalt 4 gånger.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jon kom topp16 på GothCon och hade han inte fått absolut sämsta tänkbara match-up i sista slaget hade han troligen placerat sig högre.
Jag skulle vilja hävda att demoner står sig även i kompat (och med kompmall) med rätt man bakom spakarna.
Jag vet inte vad Jons armé kompar i mallen, men jag håller med om att "mindre hårda" demonenheter kompar för hårt
och tror Egges typ av lösning för demonmallen är den rätta.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Tittar man i tråden så ser man att ingen har påstått att mallen är så pass bruten att man inte kan komma på en 16:e placering på GothCon, jag har själv en plakett därifrån. Problemet är att det varierar extremt mycket beroende på matchups, vilken våg du får in och att mallskaparna har en konstig syn på vad som ska kompas beroende på bristande spelförståelse av demonlistan. Igen, jag har svårt att se en svårare codex att kompa!
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag tycker att det i nuläget är väldigt svårt att göra en "bra" Daemonolista med vettig komp. Det problemet hade jag varken med BA eller SM där man kunde få in betydligt mer ost och fortfarande ha mycket högre komp. Sålänge man inte spelar med en pinsamt klen lista så hamnar man i nedre delen av kompträsket och så ostiga kan väl inte Daemons vara? Jag anser dem vara en av de klenare codexarna i nuläget. Jag har spelat både CSM och Tau och båda dessa högkomplistor är i mina ögon mycket enklare att bygga vettiga listor till. Är Daemons en top-tier codex? För just nu kompas de som en.

Jag skulle gärna vilja se några exempel på de här grishårda Daemonlistorna(utöver Fateweaver och 16 Crushers) som ni anser förtjänar att kompas hårt.

Skriv svar