Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
theWatchman

Re: Chaos Daemons

Inlägg av theWatchman »

Ja demoner är alldeles för snällt kompade, dom ska ha mer minus ;)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Alla ni som klagar på er komp på Daemons (Jacke)

Hur mycket mer "känns" rätt?

När jag bygger en lista så brukar jag gissa min komp innan jag räknar ut den och ibland känns det som det "fattas" 10-15 i komp.

Det kan säkert vara ett riktmärke om man mot förmodan gör något åt demonernas komp...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Jag tycker egentligen bara att prinsarna ser helt knasigt kompade ut. I övrigt tror jag det är startvärdet som ska upp ytterligare ett par snäpp, för alla enheter har redan ganska finjusterad komp och enheterna ser ut att balansera väl mot varandra (utom prinsar). När codexen i sig är balanserad är det förmodligen startkompen som måste ändras om mallen känns snett kompad när man jämför med andra codexar. Finns liksom inget annat sätt.

Och jag håller med tidigare talare om att CD känns hårt kompade när man ser dem framför mig på spelbordet.

Förslag angående prinsar:

Daemon Prince
-1 first Daemon Prince
-2 each additional Daemon Prince
-2 Daemonic Flight
-4 Pavane of Slaanesh (-6 if model has Daemonic Flight)
-1 each Iron Hide / Bolt of Tzeentch / Mark of Khorne / Mark of Tzeentch / Mark of Nurgle / Breath of Chaos (-1,5 if model has Daemonic Flight)

(jag mötte en lista med 3 tzeentch prinsar med bolts som droppade in i första vågen på warpstorm. 2 av dem dog direkt och den sista hamnade en bit bort men dog utan att gjort någon nytta alls den heller...)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

hmm, kan hålla med om att prinsarna är lite hårt kompade. Men det som jag ser är att deras troops och icons är lite överkompat. Frågan är om man skall ge minus för icons över huvud taget? Demonernas bräcklighet kombinerat med att random halva kommer in och dimper ner ganska random, varför kunde de inte fått DoA(Decent of Deamons :P ) eller Demonic drop pods? :P

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Katarsis skrev:
Joey_Boy skrev:Fråga till kompmalls gruppen. Funderar ni på några förändringar i Demon kompen? Om ja, vad? Och om nej, varför?
Eftersom missnöjet med Daemon-mallen på nästan samtliga punkter är stort så riktar in oss på att ändra det mesta.
Tycker detta vittnar om den stora styrkan hos mallen, att vara ett levande speldokument som uppdateras. Efter några vändor med GK kommer säkert samma spelerfaranheter (klagande) generera än bättre mall - ett bra riktmärke.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag är tveksam till eskalerande minus på prinsarna, eftersom de dessutom får ett eskalerande minus för att vara MC, vilket de inte alls förtjänar (åtminstone inte utan Nurgle/Iron Hide). Så antingen plocka bort dem från MC/fordonsminuset, eller ta bort det eskalerande, tycker jag.

Icons måste ha minus, eftersom en armé med ikoner är bättre än en utan. Jag skulle dock kunna tänka mig att klumpa ihop det så att man får minus baserat på totala antalet ikoner i armén, istället för per enhet. Eventuellt något litet extra minus på enheter som är extra bra på att bära ikoner, framförallt Crushers och Plaugebearers kanske. Med den här modellen kan man dessutom ge plus till arméer helt utan ikoner, och förutsätta att två ikoner är det "normala" och alltså ge +/- 0, något litet minus för tredje och fjärde, och inget mer minus för fler än så.

Plaguebearers känns helt vansinnigt med -5 för första, om man tittar på vad andra codexar betalar för nakna scoringenheter, eller för all del vad de andra Troopsen kompar, de som faktiskt kan göra något mer än att pilla sig i naveln.

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Om en armé med icons är bättre än utan så bör man kanske ge bonus för att spela utan snarare än att ge minus för att man använder dem, då man som spelare dubble straffar sig med mer random moment i en bräcklig armé. Klart att vissa enheter så som cruchers bör ha ett icon minus. Men generellt ser jag inte riktigt hur man kan motivera -2 för icons på troops. Problemet ligger ju i att man har så lite i förhållande till motståndaren och 1-2 dåliga scatters eller misshap kan ge bort gratisenheter till motståndaren. Det eller att man deepar så pass långt bort att enheten är ute ur matchen i ytterligare 1-2 rundor.

t.ex så kompar 9-11 horrors med bolt och icon -6, Plaugebearers med Icon -7! Vad kan man få för -6/7 i komp i andra armérs troop sectioner?

10 Marines: Missile/Plasma i razorback -6,5
10 Wyches: Agoniser + kitt i Raider -5/-6
2*10 Guardians: Brightlance i en armé med Avatar -3*2 (utan avataren får man in 3 enheter)
9 GKSS: Psycannon, psybolts. -6
30man IG bloob: Commisar, 3 grenadelauchers, 2 PW. -6,5
Jag vet att fordons minus tillkommer i vissa exempel...

Jag har svårt att hitta nån enhet i nån armé som är lika hårt kompade, lika ömtåliga och lika allround dåliga. Igen så vet jag att det är dumt att jämföra över codexar. Men samtidigt kan man inte bara kompa saker internt, beroende på vad det tillför armén, eftersom dåliga och dyra saker som dåliga grejer mindre dåliga fortfarande inte gör dem bra i förhållande till det som man möter.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Massa intressanta synpunkter. Jag tycker som de flesta andra att monstren kostar betydligt mer i både komp och poäng än de smakar. Även Plaguebearers och Horrors borde kompas lite snällare. Men precis som Johanesson säger så är det förutom monstren och troopsen inga extrema fel i mallen. Det är bara det att armén som helhet kompar för lågt nästan oavsett vad du har.

Jag spelar utan Fateweaver och med max 6 Juggar och jag tycker att det är snudd på omöjligt att göra en vettig lista som kompar över 30 och ändå känns listorna ganska klena i ett komp 45 klimat. Nu är jag visserligen dålig på attt mallopta men det känns inte som att Daemons överhuvudtaget kan bli så bra som kompen föreslår. En komp 20 Daemonlista soppar inte mattan med en komp 45 SW/IG/BA/GK snarare tvärtom och det borde synas i mallen.

Anton

Inlägg av Anton »

-1 för Icon på Horrors, Daemonettes och Bloodletters. -2 på övriga, som är lite svårare att döda.

Är sjukt oimpad av alla troops och skulle gärna se en höjning på allihop.

Prinsar är farliga, men bara om de är uppgraderade till bättre save/T och/eller med skytteförmåga. En naken prins behöver inte ge så mycket minus.

Höjd startkomp till typ 115 känns motiverat.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Joey_Boy skrev:Om en armé med icons är bättre än utan så bör man kanske ge bonus för att spela utan snarare än att ge minus för att man använder dem,
Det spelar ju ingen roll om man får bonus för att inte ha några ikoner eller minus för att ha några stycken, det är ju bara att balansera upp med startkompen. Men som sagt så misstänker jag att det "normala" är att ha två ikoner, så har man färre kan man få bonus och har man fler kan man kanske få något litet extra minus.

Skriv svar