Tau codex, min tolkning

Regelfrågor och förslag på husregler
Archelon

Tau codex, min tolkning

Inlägg av Archelon »

Hej allihopa. Lite trött på hur Tau boken är i dessa 5th edition tider så har jag lagt ner en hel del tid på att skapa mig en husreglad tolkning som jag kommer spela med mina polare när det inte är turneringar på G. Allt är skrivit i en sådan form att vem som helst ska kunna förstå och använda den.
Efter massa mathhammrande, testspelande, idépitchande osv osv så börjar jag bli lite blind för mina egna siffror och önskar därför synpunkter på verket. All kritik är bra kritik. Hit me! 8-)
Bilagor
Tau Codex The Greater Good v9_3.pdf
(505.55 KiB) Nerladdad 110 gånger
Senast redigerad av 1 Archelon, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
lurräven

Re: Tau codex, min tolkning

Inlägg av lurräven »

Det jag såg vid första anblicken var att suits fått +1BS och T relativt billigt. Jag skulle hellre se att man kan få in suits som troops, kanske stealth suits som fast attack.

Firewarriors blev väldigt bra med +1BS och -2pts.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Att ge firewarriors +1BS tror jag är en miss mot fluffet. De är tänkta att vara typ värnpliktiga, fast med bättre utrustning än imparna som faktist springer runt med världens sämsta vapen där till och med thugs i Necromundas underhive har bättre vapen.

Andra kommentarer är lite svårt för mig som icke-tauspelare eftersom jag inte kan se vad som är förändrat från nuvarande regler.

Archelon

Inlägg av Archelon »

Mutt skrev:Att ge firewarriors +1BS tror jag är en miss mot fluffet. De är tänkta att vara typ värnpliktiga, fast med bättre utrustning än imparna som faktist springer runt med världens sämsta vapen där till och med thugs i Necromundas underhive har bättre vapen.
Ja det är möjligt att det går emot fluffet på ett sätt. Men man kan ju även tänka på att de har välutvecklad syn som slår människor (hittar inte vart det står). Att deras tech underlättar i form av en HUD inne i hjälmen kopplad till vapnet som får skytte att närmast vara som i ett FPS. Dessutom gör de väll inget annat än att ligga på skjutvallen? :P
Rent regelmässigt så får det en hel del konsekvenser att sätta dem på BS 3. De blir då nästan lika "svaga" som guardsmen per modell. Räknar man lite på vad guardsmen gör i skada mot olika mål och faktorerar in FRFSRF lite då och då så ser man att de har en väldigt hög damage output. En lyckad order leder till att den där 5p modellen gör lika mycket i skada som en bs3 firewarrior. Nu är det ju inte så enkelt att det bara är det man räknar på. Man får ju även tänka på footprint och mobilitet och tillgång på ordergivare.
Även ifall de bara är värnpliktiga så har ju inte varken shas'uier (veteraner) shas'vreer (hjältar) haft mer än BS 3 heller vilket i så fall kan tyckas lite underligt. Jag ökade helt enkelt standarden från med +1 genom hela codexet, de enda som missade +BS tåget var kroots ;)
lurräven skrev:Firewarriors blev väldigt bra med +1BS och -2pts.
Ja dom blev mycket bättre. Men det de gör är att skjuta hårt, om vi för tillfället ignorerar scoring biten. De har fortfarande en drös med nackdelar att dras med som tendens att fly på grund av låg moral i kombination med inte allt för hårda defensiva stats. Låg mobilitet och stor footprint gör det svårt att få träffar alla gånger. Men sen kommer vi till en design filosofi, jag vill att alla units ska ha en på bordet och där så är firewarriorsens väldigt smalt. De har sinda styrka 5 ap 5 vapen och thats it. I kombination med de andra nämnda nackdelarna kräver det att de gör det där bättre än alla andra instanser i codexet där man kan skaffa sig s5 ap5 skytte (vilket är på allt utom vespids som har ap3). Scoring units har en tendens att vara ganska dåliga, nått som jag inte håller med om att de måste vara. Troops ska ju vara en form av bas i armé där resten av elementen fungerar som komplement på olika vis. jag vill undvika att firewarriorsen är det där fula barnet som man gömmer i en devilfish bara för att ta objektiv. Hellre att man tänker "det är för lite tryck i den här listen, in med mer firewarriors". jag skulle även kunna rulla vidare med lite historia kring hur tau armér slåss just nu med mycket mobila element och där då i slutändan firewarriors får styrka på foten men jag går inte in i detalj där.
Med det sagt så är det ju så klart mest teorier innan jag fått mer testmatcher under bältet. Noterat än så länge är deras mycket kraftiga 12'' rapid fire. Dock kan man ju tycka att det är nått som motståndaren får lära sig och försöka undvika på samma sätt som att man inte försöker springa in i närstrid mot ett gäng hamminators bara sådär.

edit: Ber om ursäkt om det är lite tunggrott det är mycket tankar som det blir utlopp för på en gång.
Senast redigerad av 1 Archelon, redigerad totalt 22 gånger.

Archelon

Inlägg av Archelon »

lurräven skrev:Det jag såg vid första anblicken var att suits fått +1BS och T relativt billigt. Jag skulle hellre se att man kan få in suits som troops, kanske stealth suits som fast attack.
Först och främst det här med placeringen av suitsen. Även ifall stealthsuits kanske skulle passa som fast attack så är det redan paxat av 4 andra och deras sorgligt tunna elit skulle då bestå utav ett enda val, Crisissuits.
Crisis suits å sin sida är redan en mycket flexibel enhet som äter upp 50% av alla tänkbara roller och att göra dem scoring känns som det bara blir för mycket.

Suitsstatsen. Att inte längre kunna ta targeting array ellerr få plus i BS av markerlights gör inte BS4 riktigt så hårt som det verkar på samma sätt som att T5 motverkas av att inte längre kunna ta drones, nått som gjordes på alla suits som ville överleva förbi första rundans skytte. Förhoppningen är att suitsen ska kunna verka lite längre fram i bana utan att dö med en gång. Visar det sig att de blir för svårt att döda dem när de håller sig tillbaka så får nog det kompenseras genom att höja kostnaden på missilepods och andra longrange vapen.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Archelon skrev:
Mutt skrev:Att ge firewarriors +1BS tror jag är en miss mot fluffet. De är tänkta att vara typ värnpliktiga, fast med bättre utrustning än imparna som faktist springer runt med världens sämsta vapen där till och med thugs i Necromundas underhive har bättre vapen.
Räknar man lite på vad guardsmen gör i skada mot olika mål och faktorerar in FRFSRF lite då och då så ser man att de har en väldigt hög damage output. En lyckad order leder till att den där 5p modellen gör lika mycket i skada som en bs3 firewarrior. Nu är det ju inte så enkelt att det bara är det man räknar på. Man får ju även tänka på footprint och mobilitet och tillgång på ordergivare.
Även ifall de bara är värnpliktiga så har ju inte varken shas'uier (veteraner) shas'vreer (hjältar) haft mer än BS 3 heller vilket i så fall kan tyckas lite underligt. Jag ökade helt enkelt standarden från med +1 genom hela codexet, de enda som missade +BS tåget var kroots ;)
Håller inte riktigt med i argumentet där. Du jämför en modell som blir buffad av en annan enhet och tycker därför att Fire Warriors ska bli bättre? Om du ska räkna med att dom får en order eller annan buff får du räkna med att dom även betalar poäng för den som delar ut ordern innan du jämför kostnaden och BS för en vanlig Fire Warrior tycker jag. Du betalar t ex inte mer poäng per guardsmen bara för att en Commisar kan göra dom Stubborn.
Att veteraner skulle få BS4 om dom bildar en egen grupp skulle jag däremot köpa, på liknande sätt som IG veteran squads.
Archelon skrev: De har sinda styrka 5 ap 5 vapen och thats it.
Det är just detta som gjort dom till en såpass kraftig grund som dom faktiskt är. S5 är absolut inget att fnysa åt.
Dom har även 30" räckvidd vilket kan ge dom ett övertag om dom bara ska stå still och skjuta.

Snabb jämförelse med en Guardsman och "din" Fire Warrior.
För tre poäng får Fire Warrior:
-1 i WS och I
+1 BS och ett bättre armor save
+2 S och 5AP på deras standard vapen, samt 30" räckvidd (jämför med S3 AP- 24")
Känns inte riktigt propotionellt...

Det jag skulle tycka du kan göra för att förbättra Fire Warriors är att ge dom möjligheten att välja olika heavy/special weapons. Deras teknologi är ganska avancerad, så med lite trickande kanske du kan få ihop något som påminner om Eldars Weapon platforms.

Med allt detta vill jag såklart inte klaga eller hacka på det arbetet du gjort, utan bara komma med mina synpunkter kring Fire Warriors. Självklart vill man ha fungerande troops, men som alternativ där skulle man kunna ha en grupp i suits (max 1, eller liknande) för att kunna få både mobilitet och den eldkraft Tau ska ha för att få vara Tau. Detta låter enligt mig attraktivare än en grupp Fire Warriors i en transport som bara är där för att ta objektiv.

Keep up the good work!
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Mutt

Inlägg av Mutt »

Man skulle kunna tillåta en suit per firewarrior squad?

Archelon

Inlägg av Archelon »

Mutt skrev:Man skulle kunna tillåta en suit per firewarrior squad?
Vilket syftar du på? Att max en suit får göras scoring eller att du max får plocka en suit till armén per firewarrior squad? Utveckla gärna vad det är tänkt att lösa så kan jag svara mer träffsäkert.

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

på samma sätt som man gör med DC Dreads, 1 Crisis enhet/enhete fire warriors.

egge

Inlägg av egge »

Snabb jämförelse med en Guardsman och "din" Fire Warrior.
För tre poäng får Fire Warrior:
-1 i WS och I
+1 BS och ett bättre armor save
+2 S och 5AP på deras standard vapen, samt 30" räckvidd (jämför med S3 AP- 24")
Känns inte riktigt propotionellt...
Håller med. Ig killarna kan få massa ordrar som gör att de, för mindre poäng kan träffa bättre, bli o-pinnade, kan springa extra snabbt och ignorera cover saves. Fire warriors borde bli en poäng billigare vid den jämförelsen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar