Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Allmänt

Inlägg av Nefrums »

Katarsis skrev:@Nefrums: Vi har försökt ta med alla IA-saker vi kan kommit på, är det något som saknas så påpeka gärna det.
Heavy mortars till ig.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Nefrums skrev:
Katarsis skrev:@Nefrums: Vi har försökt ta med alla IA-saker vi kan kommit på, är det något som saknas så påpeka gärna det.
Heavy mortars till ig.
De skall ha massa minus!

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

Cyclops och Thunderern kanske skulle vara med i IG-mallen också. Även Laser Destroyern eller vad den nu heter, eventuellt.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Vi får kolla igenom det och fixa in dem i mallen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Nefrums skrev detta i tråden Startkompen skrev:Vissa codexar saknar nästan helt val som ger mindre än -1 per 30p.. Så det kan bli svårt att hamna mycket över 50 för vissa armeer..
Eftersom jag själv inte fattade Jeppas inlägg första gången jag läste det, utan först efter att ha suttit och räknat litet kanske det är en poäng att poängtera detta.

Om man bygger en 1500-poängsarmé, så ger allt som kostar mindre än ett kompminus per 30 poäng "plus", allt som kostar mer "minus". Detta eftersom 50 i komp är medelnivå.

Detta betyder till exempel att terminators (-5) ger plus, eftersom de kostar mer än 150 poäng, medan Dreadnoughts (-5) ger minus, eftersom de oftast kostar mindre.

Ogryns (-3) ger ganska bra plus, medan Ratlings (-3) är ganska hårt kompstraffade.

Kollar man runt litet i mallarna upptäcker man snart att de flesta truppval är "komppositiva" om de inte har en transport. Med transport hamnar dom iför det mesta på minussidan.

Dyra HQ-gubbar ger inte så mycket minus som det kanske verkar, en Bloodthirster skulle ha varit kompneutral om den gett 8,33 minus, nu ger han 10.

Phoenix lords, Sicarius, Yriel, Typhus ger plus i komp.

Wraithlords är i princip kompneutrala.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag måset också upprepa det jag sagt i alla komp mall diskrutiner hittills.. Ett eskalerande minus på alla choises utanför troops.. typ -5 för andra valet av samma och -10 för tredje.. Vissa enheter har detta redan, men jag tycker att alla choise utanför troops borde ha det..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Nefrums skrev:jag måset också upprepa det jag sagt i alla komp mall diskrutiner hittills.. Ett eskalerande minus på alla choises utanför troops.. typ -5 för andra valet av samma och -10 för tredje.. Vissa enheter har detta redan, men jag tycker att alla choise utanför troops borde ha det..
Till och med Tank Bustas blir bättre när dom är flera enheter.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nefrums skrev:jag måset också upprepa det jag sagt i alla komp mall diskrutiner hittills.. Ett eskalerande minus på alla choises utanför troops.. typ -5 för andra valet av samma och -10 för tredje.. Vissa enheter har detta redan, men jag tycker att alla choise utanför troops borde ha det..
Håller inte alls med. Bättre att täppa till hålen i mallen när nån hittar dom istället för att straffa massa saker i onödan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

DHettNeck skrev:
Håller inte alls med. Bättre att täppa till hålen i mallen när nån hittar dom istället för att straffa massa saker i onödan.
then we agree to disagree..

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

DHettNeck skrev:
Bättre att täppa först och sedan släppa efter hand. Annars kommer en massa kryphålsarméer att härja innan dom bromsas ner.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Låst