Säg att du tar en batelpsycker squad som ger -36 i komp och möter eldar med RoW som kompar -6 wilket tar bort hela enheten som man har betalat 36 i komp för då blir det som att eldarspelaren kan spela en 30 kompsteg snällare lista men komma på samma komp i denna matchupen. Samma sak om man möter en hood som kompar -2 och som halverar enhetens efektivitet vilket gör att man kan spela 15,5 kompsteg argare lista mot denna builden.
twin Lash kompar -28 och det ger samma resultat att motståndaren kan spela med ganska många kompsteg hårdare lista. finns många fler exempel på enheter som man plockar bort som betalar dyr komp för vad de gör och riskerar att slänga alla kompminus i sjön bara för att motståndaren råkar ha magiförsvar.
I Fantasy kompen så betalar man nästan lika mycket minus i komp som frö magiförsvar som man gör på magi för att balansera upp de båda delarna och min åsikt är den att det skulle behövas göras något liknande om psykers ska fortsätta att kompa så hårt. Annars tycker jag inte argument som att purifiers borde kompa -12 för att de är sjukt bra mot orker eller nids när ROW och hods är lika efektiva mot många av de hårdare psykerenheterna. Som sagt IGs psykersquad är sjukt bra i vissa matchups men det finns lika många matchups ddär de inte är så användbara då det finns så mycket fearles i alla listor. ska man då betala 36 i komp för en enhet som är bra varannan match och som en bra motståndare lätt kan blocka bort efektiviteten på. Man bara kan få in en enhet i kompen och då försvinner mycket skytte så man kan inte nyttja synergin som man vill ha mellan skytte i enheten och psykerserna. Om ett sådant dåligt val (i kompat klimat) ska straffas så hårt borde magiförsvar också kompas nästan lika hård så att matchupsen blir bättre. Eller är det rättvist att du ska kuna spela en komp 25lista mot en komp 55 lista och hamna på samma komp bara för att du valde psykiförsvar som plockar bort efektiviteten fårn en så stor del av motståndarens kompminus?
Personligen tycker jag att det förstör balansen och borde ses över