Utvärdering Fantasia Fanatic XIX våren 2011
Moderator: Dante82
Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XIX våren 2011
Min tolkning på det hela, ett försök iaf.
Det var bra att ranka spelaren som det gick bäst på turneringen på 1:a plats i laget. Eller kanske rättare sagt, den som tar många 16-0. Vi gissade att Pärs och Utters make-or-break-listor skulle ta mest 16-0. Men vågade inte chansa på båda i toppen. Men det visade sig inte gå så, samt att 16-0 var lättare än på andra turneringar att ta. Så min och Linus stabila listor gick bäst i laget. Tror jag... Försökte kolla första två lagresultaten, sen blev det bara jobbigt.
Så har man ett lag med bara Pär:or vinner man ju lagtävlingen för hur man rankat spelar ingen roll.
Har man tre tomtar och en Pär/Jocke kan det gå hursom.
Klart ett lag med bara kanon-spelare förtjänar att vinna. Men mycket av lag-andan försvann när 4:an i princip inte kan bidra alls, i jämförelse med den som rankats 1:a.
En maxgräns på vad varje spelare kan dra in i poängväg (för att inte nån lagmedlem som tar topp 3 ska vinna åt hela laget).
Eller kanske att varje lagmedlem drar in lagpoäng för alla poäng över 10 han drar in på en match.
Men nu ska jag sluta svamla, fortfarande inte sovit efter Fanatic.
Det var bra att ranka spelaren som det gick bäst på turneringen på 1:a plats i laget. Eller kanske rättare sagt, den som tar många 16-0. Vi gissade att Pärs och Utters make-or-break-listor skulle ta mest 16-0. Men vågade inte chansa på båda i toppen. Men det visade sig inte gå så, samt att 16-0 var lättare än på andra turneringar att ta. Så min och Linus stabila listor gick bäst i laget. Tror jag... Försökte kolla första två lagresultaten, sen blev det bara jobbigt.
Så har man ett lag med bara Pär:or vinner man ju lagtävlingen för hur man rankat spelar ingen roll.
Har man tre tomtar och en Pär/Jocke kan det gå hursom.
Klart ett lag med bara kanon-spelare förtjänar att vinna. Men mycket av lag-andan försvann när 4:an i princip inte kan bidra alls, i jämförelse med den som rankats 1:a.
En maxgräns på vad varje spelare kan dra in i poängväg (för att inte nån lagmedlem som tar topp 3 ska vinna åt hela laget).
Eller kanske att varje lagmedlem drar in lagpoäng för alla poäng över 10 han drar in på en match.
Men nu ska jag sluta svamla, fortfarande inte sovit efter Fanatic.
- speedfreek
Lagens "bästa" tävlade mot varandra med dubbelt så stor poängpott som de "sämsta".
Har inget med svenska rankingen att göra.
Tycker ett tak på poäng låter smart.
Och att man då behåller det "gamla" systemet.
Typ så mycket poäng som man behöver för att komma femma ungefär.
Har inget med svenska rankingen att göra.
Tycker ett tak på poäng låter smart.
Och att man då behåller det "gamla" systemet.
Typ så mycket poäng som man behöver för att komma femma ungefär.
- speedfreek
Och ett lag med bara Pär hade ju knappt en placerat sig...
Sedan var det olika mycket poäng man drog in i förhållande till andra tvåor, treor, osv, beroende hur man placerade sig i sin grupp (alla tvåor jämfördes varandra, treorna mot treorna, osv.). Man kunde alltså ta en liten vinst men inte bidra med något ändå bara för att alla andra tvåor gått bra.
Som jag skrev på Stridshammaren - ovanligt och onödigt meckigt!
Som jag skrev på Stridshammaren - ovanligt och onödigt meckigt!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Kanske testa några idéer från Nova Open nästa gång? Mer likartad terräng på alla bord och fem fasta objektiv (ett i mitten och de andra fyra i mitten av varje kvadrant).
Tack för alla åsikter ni kommer med, har ni fler eller inte postat era än, fortsätta gärna avfyra de ni har. Vi kommer att ha våran egen utvärdering i mitten av nästa vecka, då vi går igenom all feedback och formar höstens turnering. När det är gjort så postar jag lite info om vad som kommer till hösten.
Vill bara lite snabbt kommentera lite om lagtävlingens poängsättning. Jag tror fortfarande att systemet har en potential att göra det jämnare, men det troliga är ju fortfarande att de som drar in mest battlepoints får mest lagpoäng i slutet, oavsett på vilket sätt man försöker räkna om det.
hursomhelst, systemet skrotas, det är viktigare att systemet är övergripbart för alla som är med i lagtävlingen än något annat egentligen. Till hösten blir det med största sannolikhet snittpoäng igen, kanske med ett tak på varje spelare, det var ingen dum idé. Vi får se hur det blir, jag återkommer efter våran utvärdering.
/Daniel
Fantasia Fanatic Crew
Vill bara lite snabbt kommentera lite om lagtävlingens poängsättning. Jag tror fortfarande att systemet har en potential att göra det jämnare, men det troliga är ju fortfarande att de som drar in mest battlepoints får mest lagpoäng i slutet, oavsett på vilket sätt man försöker räkna om det.
hursomhelst, systemet skrotas, det är viktigare att systemet är övergripbart för alla som är med i lagtävlingen än något annat egentligen. Till hösten blir det med största sannolikhet snittpoäng igen, kanske med ett tak på varje spelare, det var ingen dum idé. Vi får se hur det blir, jag återkommer efter våran utvärdering.
/Daniel
Fantasia Fanatic Crew
Handikapp där högrankade spelare måste ta mer poäng!Dante82 skrev:Tack för alla åsikter ni kommer med, har ni fler eller inte postat era än, fortsätta gärna avfyra de ni har. Vi kommer att ha våran egen utvärdering i mitten av nästa vecka, då vi går igenom all feedback och formar höstens turnering. När det är gjort så postar jag lite info om vad som kommer till hösten.
/Daniel
Fantasia Fanatic Crew
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Gonka Koff
Jag tycker att det var en toppenturnering, och kommer säkert komma tillbaka. Eftersom jag är så disträ när jag spelar hörde jag nog bara 3 av 10 signaler, så jag kan knappast påstå att tutan störde mig! För att göra det ännu bättre kan man köra med nedräkningsklocka på projektorduk (lite knepigt såklart, -men bra).
Missionkorten var kul och funkade bra tycker jag med ett undantag; Kill-pointkortet påverkade för mycket eftersom man har en väldig fördel av att bara behöva fokusera på KP när den stackars motståndaren måste krångla sig fram till objektiv.
Men jag vill ändå ha med KP, -jag tycker att det är en viktig balanserare. Ett förslag är att man delar ut 0-2 poäng för KP i varje match rakt av (men då måste det vara "riktiga" kill points).
Missionkorten var kul och funkade bra tycker jag med ett undantag; Kill-pointkortet påverkade för mycket eftersom man har en väldig fördel av att bara behöva fokusera på KP när den stackars motståndaren måste krångla sig fram till objektiv.
Men jag vill ändå ha med KP, -jag tycker att det är en viktig balanserare. Ett förslag är att man delar ut 0-2 poäng för KP i varje match rakt av (men då måste det vara "riktiga" kill points).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Vi har nu haft våran utvärdering och här följer en sammanfattning av lite av det som kommer att hända till Höstens Fantasia Fanatic
Allmänt
Datum: Med största sannolikhet, 1-2 Oktober
Vi kommer att ändra namn på priset bäst målade till Best in Show för att på ett riktigare sätt beskriva vad priset handlar om.
Huligantutan återkommer, vi kommer i dock att justera tiden vi tutar på till 40 resp. 20 minuter kvar, vi ska också se till att varna närmaste omgivningen för inkommande tutningar
Lagtävlingen kommer att återgå till spelarnas snittpoäng från matcher och målning samt poängen från lageventen. Lag kommer till hösten att få bestå av 3-6 spelare utan undantag.
Lagquizen kommer att innehålla ett moment att datera olika GW produkters releasemånad.
Specifikt för 40K
Det blir fasta scenarion till hösten. Scenarion kommer att skapas och testköras framöver. Grundidén är dock klar och scenariona blir mest troligt något i stil med:
* Poängsatsen ändras till 20-0 i ett system där scenariona ger matchpoäng och målet är att uppnå en så stor differens i matchpoäng som möjligt för att få mycket turneringspoäng
* 1 Victorypointbaserat scenario som bara går ut på att eliminera motståndaren effektivt.
* 2 Objektiv/quarterbaserade uppdrag där vad som är dött påverkar lite (och isf. i form av KP) eller inte alls
* 2 Blandade scenarion där Killpoints styr 50% av matchresultatet, objektiv el. dyl. styr de andra 50%
* Fasta objektiv i de flesta fall för att spara tid.
Angående objektiv till hösten kommer mest troligt följande att gälla:
Enheter i transporter kan inte hålla objektiv. Dedicated Transports kan inte contesta objektiv
Objektiv befinner sig på alla våningar i en byggnad/ruin. Man mäter från objektivens kant för att se om man är inom range. Objektiven får max vara på 40mm baser
Vi funderar också på att införa en tidsbegränsning hur länge man får spendera på deployment
Allmänt
Datum: Med största sannolikhet, 1-2 Oktober
Vi kommer att ändra namn på priset bäst målade till Best in Show för att på ett riktigare sätt beskriva vad priset handlar om.
Huligantutan återkommer, vi kommer i dock att justera tiden vi tutar på till 40 resp. 20 minuter kvar, vi ska också se till att varna närmaste omgivningen för inkommande tutningar
Lagtävlingen kommer att återgå till spelarnas snittpoäng från matcher och målning samt poängen från lageventen. Lag kommer till hösten att få bestå av 3-6 spelare utan undantag.
Lagquizen kommer att innehålla ett moment att datera olika GW produkters releasemånad.
Specifikt för 40K
Det blir fasta scenarion till hösten. Scenarion kommer att skapas och testköras framöver. Grundidén är dock klar och scenariona blir mest troligt något i stil med:
* Poängsatsen ändras till 20-0 i ett system där scenariona ger matchpoäng och målet är att uppnå en så stor differens i matchpoäng som möjligt för att få mycket turneringspoäng
* 1 Victorypointbaserat scenario som bara går ut på att eliminera motståndaren effektivt.
* 2 Objektiv/quarterbaserade uppdrag där vad som är dött påverkar lite (och isf. i form av KP) eller inte alls
* 2 Blandade scenarion där Killpoints styr 50% av matchresultatet, objektiv el. dyl. styr de andra 50%
* Fasta objektiv i de flesta fall för att spara tid.
Angående objektiv till hösten kommer mest troligt följande att gälla:
Enheter i transporter kan inte hålla objektiv. Dedicated Transports kan inte contesta objektiv
Objektiv befinner sig på alla våningar i en byggnad/ruin. Man mäter från objektivens kant för att se om man är inom range. Objektiven får max vara på 40mm baser
Vi funderar också på att införa en tidsbegränsning hur länge man får spendera på deployment
- speedfreek
Låter som vettiga förändringar.
Så länge man är beredd på lite kulturkrockar så kommer det nog funka utmärkt.
Lite synd att avslöja ett överraskningsmoment i quizen, men jag tar för givet att ni kommer hitta på fler överraskningar för att kompensera.
Så länge man är beredd på lite kulturkrockar så kommer det nog funka utmärkt.
Lite synd att avslöja ett överraskningsmoment i quizen, men jag tar för givet att ni kommer hitta på fler överraskningar för att kompensera.