Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Grey Knights
Jag ser gärna en starkt eskalerande komp istället för hård grund, en eller två i en 1750 lista känns OK, men mer än så borde vara sjukt sönderkompat enligt mig.
Jag tycker tvärtom. 1 eller 2st gör enormt mycket för listan och är stört bra mot nästan allt. Även jag som inte ens spelar mech blir mörkrädd av de där dreddarna. Man behöver inte spamma dem för att de ska vara bra. 1 dread är ostig, 2 är op och 5 är auto-win mot många listor.Glapojke skrev:Jag ser gärna en starkt eskalerande komp istället för hård grund, en eller två i en 1750 lista känns OK, men mer än så borde vara sjukt sönderkompat enligt mig.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det var ju för att du sög och jag flötNefrums skrev:Det är inte ens svårt att få in det på komp 25..Jocke Rapp skrev:Med 5 psyflemandreads är GK jättebra mot IG, men annars är dom inte det, och så många dreads är omöjligt i kompen
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=3964
Och man behöver inte ha 5 dreads för att man skall köra över mech.. Jag spelade med 3 vendettor + hydror och russar och de hade ingen chans i en shootout mot 2 psyfermandreads..
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag måste tyvärr säga att jag inte är lika rädd för de dreadarna som de flesta verkar vara.
De är väldigt bra, de är lite tuffare och ett styrka starkare än en vanlig riflemandread. Dock har de fortfarande "bara" styrka fyra och ap. 4. En hydra har liknande beväpning, dock ett mindre styrka och ett mindre bs, men en specialförmåga för 75 pts. Då är den heller inte en walker eller så, men nog är den värd sina poäng.
En vendetta är lite mjukare och mer utsatt, men kan röra sig mer, ta folk, har mer i str. och bättre ap, samt två HBs och har scout.
Dessutom är en sönderkompad rifledread ungefär som att säga att GK är för dåliga för att kasta sten, och därmed inte får ha något långdistansskytte.
GK är bra, men frågan är om de är så bra, mot target saturation, blir en ensam dread genast inte lika elak.
De är väldigt bra, de är lite tuffare och ett styrka starkare än en vanlig riflemandread. Dock har de fortfarande "bara" styrka fyra och ap. 4. En hydra har liknande beväpning, dock ett mindre styrka och ett mindre bs, men en specialförmåga för 75 pts. Då är den heller inte en walker eller så, men nog är den värd sina poäng.
En vendetta är lite mjukare och mer utsatt, men kan röra sig mer, ta folk, har mer i str. och bättre ap, samt två HBs och har scout.
Dessutom är en sönderkompad rifledread ungefär som att säga att GK är för dåliga för att kasta sten, och därmed inte får ha något långdistansskytte.
GK är bra, men frågan är om de är så bra, mot target saturation, blir en ensam dread genast inte lika elak.
En Hydra spelar inte ens i samma division som en Psyfleman. "Bara" ett mer i styrka är en helt enorm skillnad när man skjuter på fordon. En Hydra kan dessutom inte röra på sig och skjuta fullt samtidigt. Två Hydror är tillsammans lite bättre mot lättare fordon än en Psyfleman, men så fort du kommer upp i AV12 eller mer så är en ensam Psyfleman överlägsen. En Vendetta är bättre än en Psyfleman mot AV13 och AV14 och sämre mot AV10 och AV11. (Men syns över hela planen och får inte skjuta om den blir Shaken eller Stunned...)Glapojke skrev:De är väldigt bra, de är lite tuffare och ett styrka starkare än en vanlig riflemandread. Dock har de fortfarande "bara" styrka fyra och ap. 4. En hydra har liknande beväpning, dock ett mindre styrka och ett mindre bs, men en specialförmåga för 75 pts. Då är den heller inte en walker eller så, men nog är den värd sina poäng.
4 twin linked st8 på något som kan gå och skjuta, har lätta att få cover och är nästntill imun mot stun och shaken..
Om man gör som man inte skall och jämför den med nåt annat som skjuter 4 st8 skot i marinecodexen så är det betydligt dyrare tål mycket mindre och kompar sämmre..
Om man gör som man inte skall och jämför den med nåt annat som skjuter 4 st8 skot i marinecodexen så är det betydligt dyrare tål mycket mindre och kompar sämmre..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
om man nu ska gämföra så har de andra loyalist codexen en hel del mycket mer longrange skytte, och jag säger det igen, men ni verkar inte förstå det, man KAN inte ta bort en armés enda longrangeskytte mot bilar, det skulle vara som att kompa bort lascannons och missilelaunchers ur SM codexet
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Jädrar vad jag tycker GKs är svårkompade. Ska man ta i beaktning att codexen gör Nids ospelbara på turnering?
Umm. Du verkar inte förstå att om en pryl är bra ska den ha låg komp. Punkt.daskad skrev:om man nu ska gämföra så har de andra loyalist codexen en hel del mycket mer longrange skytte, och jag säger det igen, men ni verkar inte förstå det, man KAN inte ta bort en armés enda longrangeskytte mot bilar, det skulle vara som att kompa bort lascannons och missilelaunchers ur SM codexet
Det måste vara en skillnad mellan listor med Psyflemen och listor utan, och den skillnaden måste vara så stor att man faktiskt måste fundera över om det är värt att ha med dem eller inte. Det är hela syftet med mallen.
Aja, vi har tydligen helt olika åsikter, så kommer inte argumentera mer mot dig. Lycka till att färdig ställa kompen, ska bli kul att se hur mycket mer man kan banna bort GKs från top placeringarna
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!