Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Jag har alltid räknat warphead som -2 och inte -4 (dvs +2-4). Kanske är fel? Har väl egentligen aldrig använt honom i "skarpt" läge.
- speedfreek
Så tolkar jag med.
Man köper en gubbe som ger +2 och en uppgradering som ger -4.
Man köper en gubbe som ger +2 och en uppgradering som ger -4.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Nej, om man följer hur övriga mallen är uppbyggd så ger de +2 respektive -4, inte -2. Hursomhelst borde det ändras.
Jag tyckte det var tydligt att tolka det som Pelle gjort. Men om det inte är meningen bör det definitivt ses över.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Parenteser efter en minuspost ersätter alltid orginalminuset med det nya kriteriet, t.ex. så ger Adamantine Mantle -3 i grund men -4 totalt om den är kombinerad med Storm Shield.
-3 Adamantine Mantle (-4 if combined with Storm Shield)
Hade blivit ganska knasigt annars på t.ex. Meganobs som då skulle ha fått extra minus om de inte hade en transport att åka i:
-2 each of the sixth and seventh Meganob (-1 if there are no Battlewagon in the army)
-3 Adamantine Mantle (-4 if combined with Storm Shield)
Hade blivit ganska knasigt annars på t.ex. Meganobs som då skulle ha fått extra minus om de inte hade en transport att åka i:
-2 each of the sixth and seventh Meganob (-1 if there are no Battlewagon in the army)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- speedfreek
Jag läste aldrig formuleringen...
Om det står som Mattias säger, vilket jag tar för givet att det gör, så är det ju tydligt nog.
Dock, som Jocke säger, kanske inte helt rätt...
Om det står som Mattias säger, vilket jag tar för givet att det gör, så är det ju tydligt nog.
Dock, som Jocke säger, kanske inte helt rätt...
När varje squadron fordon slutade räknas som ett fordon för fordonskompen blev plötsligt grot tanks väldigt dyrt. Var detta en miss eller tänkt så?
Grot bomm launcha verkar inte ha något misus, föreslår att man skriver den som +/-0, eftersom det blir tydligare att den är tillåten så.
Grot bomm launcha verkar inte ha något misus, föreslår att man skriver den som +/-0, eftersom det blir tydligare att den är tillåten så.
Grot tanks är starka pga av att en tank shock av en sådan enhet tvingar fram ett moralslag per tank och inte ett slag för hela uniten, så de är lite brutna där. Sen är det inte mallens uppgift att förklara vad som är och inte är tillåtet, det är swefaqens uppgift.
Alexander Merinen
I have some questions again
...
For the Vehicle horde malus, do we count Killakans Squad as one vehicle or we count the Vehicle horde malus for each Killakan? Same for Grot Tanks? I think so, but I want to be sure.
eg. are 3 killakans cost -2x3 + (0-1-1) = -8?
or 6 Grot Tanks cost -2x6 + (0-1-1-2-2-3) = -21?
Do Gun Trukk are "trucks" for the hordes vehicle malus? I think yes, but here again I want to be sure ^^.
The Mekboy Junka have to choose one free option between Deff Rolla, Reinforced Ram, Wreckin' Ball, Grabbin' Klaw. Their is no malus about it, is it normal? For me it seems strong to get (on 2+) a fast vehicle with Deff Rolla for 65pts.
see you ^^
YeN
For the Vehicle horde malus, do we count Killakans Squad as one vehicle or we count the Vehicle horde malus for each Killakan? Same for Grot Tanks? I think so, but I want to be sure.
eg. are 3 killakans cost -2x3 + (0-1-1) = -8?
or 6 Grot Tanks cost -2x6 + (0-1-1-2-2-3) = -21?
Do Gun Trukk are "trucks" for the hordes vehicle malus? I think yes, but here again I want to be sure ^^.
The Mekboy Junka have to choose one free option between Deff Rolla, Reinforced Ram, Wreckin' Ball, Grabbin' Klaw. Their is no malus about it, is it normal? For me it seems strong to get (on 2+) a fast vehicle with Deff Rolla for 65pts.
see you ^^
YeN
Jojo, jag förstår vad som är bra med dom. Men det är lite lustigt imo att deras kompminus behölls när fordonskompen ändrades från "en squaron = 1 fordon" till "all fordon räknas". Ser ut som en miss, där man glömt att grot tanks är i squadroner.Zurken skrev:Grot tanks är starka pga av att en tank shock av en sådan enhet tvingar fram ett moralslag per tank och inte ett slag för hela uniten, så de är lite brutna där. Sen är det inte mallens uppgift att förklara vad som är och inte är tillåtet, det är swefaqens uppgift.