Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

loesh

Re: Eldar

Inlägg av loesh »

DHettNeck skrev: Dark reapers borde ge +3 inte -3, dom är sjukt oprisvärda.
Håller nog med här, dom borde i alla fall inte ge minus. Riktigt dyra och kassa i förhållande till vad man kan få in på en heavy slot för dom poängen.

Inte lätt att få till en högkompad lista! Men de ska de väl inte vara med eldar antar jag.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Skissar lite på Seer Counsil-kompen, då.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

är klownerna så bra att dom förtjänar -17 för en 10a? Dom är ganska dyra icke troops och nu när rending har blivit sämmre känns dom inte alls så heta. Jag spanade på en SM command squad på bike med 4 stormshields 1 Dunderhammare och två power weapons och den kompar in på -18, är mycket snabbare, tåligare och hårdare. Men sedan så är jag ingen 40k expert och om ni säjer att dessa trupper är jämnbördiga så kanske det är dags att måla lite clowner ändå :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att dom var hyffast rätt kompade. -5 i grund var kanske lite väl att ta i när man samtidigt sätter minus på alla uppgrades. -3 i grund borde kanske räcka.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

mawno

Inlägg av mawno »

Eftersom Holm inte säger nått så får jag göra det ;) Warpspiders måste få - pts på något sätt även utan exarch. 30 Spiders dundrar iväg 60 str 6 skott... det är ganska hårt och ger inga minus alls.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

chansen (risken) att 30 warpspiders får skjuta samma runda är iofs ganska liten.
Dom har bara 12" range, men vill stå så pass långt bort så att dom warpar utanför moståndarens charge-range, vilket i praktiken gör att man alltid vill placera dom inom spannet 7-12" från motståndaren (eller typ 10-12" om motståndaren har fleet), man vill juh typ aldrig assaulta själv, om det inte är typ 1-2 killar kvar i enheten man sköt på (och man vill inte slösa komp på withdraw).
sen kommer juh problemet att man vill stå i en skapligt tight klump, för att alla skall kunna skjuta, men i en stor lös formation för att inte bli misshandlad av motståndarens templater. Och med AP - så är dom juh klippt värdelösa mot typ alla sorters fordon (utom möjligtvis AV 10 squadrons)

allt detta kombinerat gör att warpspiders, tro det eller ej, är skapligt svårspelade, speciellt i större squads.

ja, dom skjuter 60 skott, men väldigt ineffektivt, det mest troliga är väl att man spelar skapligt små squads, som typ 5-6 killar, och då är det bara typ 30 skott...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Vad kostar 30 spiders i poäng? *gräver upp codex* 22 per styck, minst. Rätt okej med poäng om man är desperat efter bra komp, men annars känns det ganska kasst ändå. Vem har 30 spiders i sin arme? Man får ju inget mer fast då heller.

mawno

Inlägg av mawno »

xdanskx skrev:chansen (risken) att 30 warpspiders får skjuta samma runda är iofs ganska liten.
Dom har bara 12" range, men vill stå så pass långt bort så att dom warpar utanför moståndarens charge-range, vilket i praktiken gör att man alltid vill placera dom inom spannet 7-12" från motståndaren (eller typ 10-12" om motståndaren har fleet), man vill juh typ aldrig assaulta själv, om det inte är typ 1-2 killar kvar i enheten man sköt på (och man vill inte slösa komp på withdraw).
sen kommer juh problemet att man vill stå i en skapligt tight klump, för att alla skall kunna skjuta, men i en stor lös formation för att inte bli misshandlad av motståndarens templater. Och med AP - så är dom juh klippt värdelösa mot typ alla sorters fordon (utom möjligtvis AV 10 squadrons)

allt detta kombinerat gör att warpspiders, tro det eller ej, är skapligt svårspelade, speciellt i större squads.

ja, dom skjuter 60 skott, men väldigt ineffektivt, det mest troliga är väl att man spelar skapligt små squads, som typ 5-6 killar, och då är det bara typ 30 skott...
Njäe så spelar du med 6-10 spiders. 30 spiders hoppar runt i klump och snittar på att mörda en squad marines per runda, dvs det är rätt enkelt att hoppa runt och mörda det som eventuellt hade kunnat charga dig.

Jag tror vi lyckades göra en lista som kompade 88 och sköt 120 str 6 skott/runda. ska se ifall jag hittar den.

mawno

Inlägg av mawno »

Pholostan skrev:Vad kostar 30 spiders i poäng? *gräver upp codex* 22 per styck, minst. Rätt okej med poäng om man är desperat efter bra komp, men annars känns det ganska kasst ändå. Vem har 30 spiders i sin arme? Man får ju inget mer fast då heller.
Eldar listans fast choices är rätt kassa. 660pts och inget minus är bizarrt mycket +komp, resten av listan kan vara jävligt grisig och ändå hamna på bra komp.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

mawno skrev:
xdanskx skrev:chansen (risken) att 30 warpspiders får skjuta samma runda är iofs ganska liten.

Njäe så spelar du med 6-10 spiders. 30 spiders hoppar runt i klump och snittar på att mörda en squad marines per runda, dvs det är rätt enkelt att hoppa runt och mörda det som eventuellt hade kunnat charga dig.

Jag tror vi lyckades göra en lista som kompade 88 och sköt 120 str 6 skott/runda. ska se ifall jag hittar den.
jojo, jag gjorde en 129 str 6 skottslista, som jag vann med mot den armén som vann LinCon i år.

Men det blir i mitt tycke ingen skillnad, för du vill aldrig bli assaultad, inte ens om du har 30 warpspiders, jo dom tar ut *räknar* 11 marines i rundan lite styvt, men vad gör dom sen när 30 marines bolterdödar/assaultar ihjäl dom ?? 700 styva poäng för att ta ut 150, inte värt det, det kan det inte va....
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Låst