Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Katarsis »

Edit: Mallen finns nu i första posten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ser bra ut. Men wings borde ge mer minus än jump pack.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

DHettNeck skrev:Ser bra ut. Men wings borde ge mer minus än jump pack.
Yes, det är det på lords men inte på sorceror.

Nu när chaos dread fick eskalerande minus, borde inte också andra dreads ge det (ork och SM framförallt)?
De dreadsen är ju generellt bättre, så ser inte varför de skulle slippa.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Som jag uppfattade det utav lite olika trådar så tyckte folk att Chaos Dreadnoughts var extra jobbiga om de kom i par eller fler, jag håller inte med om det (eller för övriga Dreadnoughts för den delen) men valde att ändra det ändå eftersom många verkade pusha för det. Säg såhär: Är det verkligen mer än dubbelt så jobbigt att möta två Dreadnoughts än vad det är att möta en?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:Som jag uppfattade det utav lite olika trådar så tyckte folk att Chaos Dreadnoughts var extra jobbiga om de kom i par eller fler, jag håller inte med om det (eller för övriga Dreadnoughts för den delen) men valde att ändra det ändå eftersom många verkade pusha för det. Säg såhär: Är det verkligen mer än dubbelt så jobbigt att möta två Dreadnoughts än vad det är att möta en?
Om man spelar en närstridstung lista som förlitar sig på fistar för att ta ner dom, och där enheterna utan fistar bli upplåsta väldigt länge om de skulle stöta på en dread är det betydligt lättare att hantera dom om de inte är så många.
Med 2-3 dread, sprida över planen finns det ingenstans ens icke-fist-trupper kan vara säkra. Så ja, jag tycker ett litet eskalerande minus på alla walkers är vettigt. Annars känner man sig tvingad att ta fist på fler enheter.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

fjugin skrev:
Katarsis skrev:Som jag uppfattade det utav lite olika trådar så tyckte folk att Chaos Dreadnoughts var extra jobbiga om de kom i par eller fler, jag håller inte med om det (eller för övriga Dreadnoughts för den delen) men valde att ändra det ändå eftersom många verkade pusha för det. Säg såhär: Är det verkligen mer än dubbelt så jobbigt att möta två Dreadnoughts än vad det är att möta en?
Om man spelar en närstridstung lista som förlitar sig på fistar för att ta ner dom, och där enheterna utan fistar bli upplåsta väldigt länge om de skulle stöta på en dread är det betydligt lättare att hantera dom om de inte är så många.
Med 2-3 dread, sprida över planen finns det ingenstans ens icke-fist-trupper kan vara säkra. Så ja, jag tycker ett litet eskalerande minus på alla walkers är vettigt. Annars känner man sig tvingad att ta fist på fler enheter.
Med nya kompmallen har ju dock fistar häller inget eskalerande minus vilket min singel-dread är lessen för. Ska dreads ha eskalerande minus så borde kanske fistar ha det också...men då är vi tillbaka på ruta ett.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Tycker att man bör vara konsekvent ang. om dreads ska ge eskalerande minus eller inte. Undrar om inte minuset för nr2 och 3 ska vara lite mindre. Med många dreads är risken att någon blir knäpp betydligt större (har man tre är risken 70% att en eller flera är galna). Även om det inte gör så stor skada så är risken stor att det förstör en stridsplan genom att skuta-galningen står ivägen eller springa galningen går ur cover/inte står i counterchargeläge mm.

Det viktiga, tycker jag, är att dreadsen behandlas lika (equality among dreadnaughts, hmm :P) då de utför ungefär samma roll oavsett armé (lite shooty killar som inte går att hantera i närstrid utan fist/witchblade/motsvarande).

Systemet med DCCW på dreads/defiler verkar jättebra. Grym idé!

Funderar också på om inte terminators combi-vapen straffas för hårt? One-shot vapen som man förlorar (kompgratis-)fistar på att ta. Jag föreslår att combi-vapnen är -1 för varje udda men man får inte ta dem gratis. (1-> -1, 2-> -1, 3-> .2). Ganska hårt i komp/poäng hur som.

Borde sedan inte raptors få minus för klor på champen? Känns som ett ganska uppenbart val just nu.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:Om man spelar en närstridstung lista som förlitar sig på fistar för att ta ner dom, och där enheterna utan fistar bli upplåsta väldigt länge om de skulle stöta på en dread är det betydligt lättare att hantera dom om de inte är så många.
Då har man gjort den dålig armé; om man förlitar sig på fistar som anti-tank måste man vara förberedd på att det kan bli svårt med Dreadnoughts.
kelaino skrev:Borde sedan inte raptors få minus för klor på champen? Känns som ett ganska uppenbart val just nu.
Jo, lägger in det.

Användarvisningsbild
bladerunner_35

Inlägg av bladerunner_35 »

En fråga: Är det korrekt att Havoc Launchers och olika combi-vapen på Rhinos är nollkompat?

Ett påpekande: Inte så att jag är någon mästare på att bygga bra listor (långt ifrån) men min Death Guard lista med två Demonprinsar och en Vindicator hamnar på lite över 40 i komp med lite komp-optning (ingen Warptime och en squad Possessed). Med tanke på hur hårt kompade Plague Marines är i grunden så kanske det blir en för hög komp (även om possessed är ganska dåliga).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

bladerunner_35 skrev:En fråga: Är det korrekt att Havoc Launchers och olika combi-vapen på Rhinos är nollkompat?

Ett påpekande: Inte så att jag är någon mästare på att bygga bra listor (långt ifrån) men min Death Guard lista med två Demonprinsar och en Vindicator hamnar på lite över 40 i komp med lite komp-optning (ingen Warptime och en squad Possessed). Med tanke på hur hårt kompade Plague Marines är i grunden så kanske det blir en för hög komp (även om possessed är ganska dåliga).
1. Ja.

2. Utan att ha sett listan exakt så skulle jag nog säga att den förtjänar att landa runt 40, inget problem där.

Låst