Använder Black Templars Drop Pod Assault eller i codexen?
Re: Använder Black Templars Drop Pod Assault eller i codexen?
Läs Lucius Dreadnought Drop Pod enty:t så finns Drop Pod Assault-regeln där.
Yes box. Man kollar i sitt codex vilka som får köpa vilka val.Da Man skrev:Då ställer jag en följdfråga: Vilka enheter får välja Drop pods som transport i Black Templars. De som står i codexen, vilket innebär att terminators kan välja en pod?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Terminators får dock inte ha Pod enligt codexen.Katarsis skrev:Yes box. Man kollar i sitt codex vilka som får köpa vilka val.Da Man skrev:Då ställer jag en följdfråga: Vilka enheter får välja Drop pods som transport i Black Templars. De som står i codexen, vilket innebär att terminators kan välja en pod?
-
Valrosskorv
Henke skrev:Terminators får dock inte ha Pod enligt codexen.Katarsis skrev:Yes box. Man kollar i sitt codex vilka som får köpa vilka val.Da Man skrev:Då ställer jag en följdfråga: Vilka enheter får välja Drop pods som transport i Black Templars. De som står i codexen, vilket innebär att terminators kan välja en pod?
Nu när du säger det så är det Black Templars version av Drop Pod Assault som säger vilka enheter som får ta Drop Pods. Utan den får inte något i hela Codexet ta pods, och eftersom vi ska använda Drop Pod Assault från Imperial Armour...
Lite threadjacking, men det är samma sak med Blessed Hull. Får Black Templars ta Blessed Hull till en LRC trots att detta inte är ett alternatv i IA2?
Alltså, gör det inte svårare än vad det är, intentionen från SvFAQn är ganska tydlig tycker jag; kolla i codex vilka som får köpa ett val (detta kan antingen stå under enhetens entry eller under transportens, läs Drop Poddens, entry), köp sedan detta val från Imperial Armour Update. Klart.
Nej, de tappar den valmöjligheten.Valrosskorv skrev:Lite threadjacking, men det är samma sak med Blessed Hull. Får Black Templars ta Blessed Hull till en LRC trots att detta inte är ett alternatv i IA2?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Valrosskorv
Problemet är att det inte står under något entry utan under "Drop Pod Assault" som är en army-wide rule. Detta är samma regel som vi ska ersätta med "Drop Pod Assault" från IA, där det inte står någonting alls om vem som får ta vad. Visst, det är rätt uppenbart för alla som inte sniffat thinner de senaste 20 åren att allt fortfarande får ta pods, men förr eller senare stöter man på nått riksmongo som ska böja varenda liten regel till sin fördel...Katarsis skrev:Alltså, gör det inte svårare än vad det är, intentionen från SvFAQn är ganska tydlig tycker jag; kolla i codex vilka som får köpa ett val (detta kan antingen stå under enhetens entry eller under transportens, läs Drop Poddens, entry), köp sedan detta val från Imperial Armour Update. Klart.
Sen ska jag vara lite petig och gnälla: Varför får inte BT behålla sitt Blessed Hull? Blood Angels får ju fortfarande snabba bilar, vore det inte rimligt att BT behöll sin unika uppgradering isåfall?
Samma problem som (nästan) alltid dyker upp vid nya editioner: Några saker blir värdelösa, några konstiga, osv.Valrosskorv skrev:Sen ska jag vara lite petig och gnälla: Varför får inte BT behålla sitt Blessed Hull? Blood Angels får ju fortfarande snabba bilar, vore det inte rimligt att BT behöll sin unika uppgradering isåfall?
I detta fallet så valdes det nog mellan att låta saker vara konstiga, eller fixa det till kostnaden av t ex Blessed Hull.
Men enligt ryktena är ju BT på väg med nytt, så det är nog bara att vänta och se så kommer dom få godis och unika saker dom också! (:
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
-
Valrosskorv
Grejen (som jag ser det iallafall) är ju att Blessed Hull var "konstigt" under 4th Edition också, eftersom det är en uppgradering som är unik för Black Templars. På samma sätt som Blood Angels har sin Baal Predator borde väl Black Templars isåfall få ha Blessed Hull?EyeGuy skrev:Samma problem som (nästan) alltid dyker upp vid nya editioner: Några saker blir värdelösa, några konstiga, osv.Valrosskorv skrev:Sen ska jag vara lite petig och gnälla: Varför får inte BT behålla sitt Blessed Hull? Blood Angels får ju fortfarande snabba bilar, vore det inte rimligt att BT behöll sin unika uppgradering isåfall?
I detta fallet så valdes det nog mellan att låta saker vara konstiga, eller fixa det till kostnaden av t ex Blessed Hull.
Men enligt ryktena är ju BT på väg med nytt, så det är nog bara att vänta och se så kommer dom få godis och unika saker dom också! (:
Den var en unik sak, precis som Land Raider Crusader var för dom i början. Fast Blessed Hull var nog inte riktigt tillräckligt banbrytande/unik för att man ska anstränga sig för att försöka pilla med den i 5th editionen för SweFAQen. Tonvikten lades istället vid att resten ska vara "mindre konstigt", som t ex Drop Pod Assault som funkar som för vanliga SM.Valrosskorv skrev:Grejen (som jag ser det iallafall) är ju att Blessed Hull var "konstigt" under 4th Edition också, eftersom det är en uppgradering som är unik för Black Templars. På samma sätt som Blood Angels har sin Baal Predator borde väl Black Templars isåfall få ha Blessed Hull?
(Rätta mig om jag har fel, någon som arbetar/arbetat med sweFAQen)
Förhoppningsvis hittar GW på något nytt coolt till dom med nästa codex. Något som passar bra in i deras fluff utan att vara helt kasst spelmässigt.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
EyeGuy beskriver situationen ganska bra; SVFAQn försöker att med så få regeländringar som möjligt lösa situationen med att alla Chapter-fordon kostar olika mycket och har olika regler, valet föll då på att köpa allt från IA Update och inte krångla till det med att köpa halva enheten från codex och halva från IA eller liknande. Detta har det inte klagats så mycket på hittills men om opinionen har svängt så skall vi såklart utvärdera det igen.