WYSIWYG Tanks?

Regelfrågor och förslag på husregler
araphon1

WYSIWYG Tanks?

Inlägg av araphon1 »

Håller på med min Baal Predator och funderar på vilka options man ska ha på, och hur mkt pengar man egentligen kan kasta i GWs riktning för att få alla options för att kunna lira WYSIWYG på riktigt.

Har smällt ihop största delen av tanken nu, inte limmat vapnen så att jag kan byta bestyckning mellan olika strider, men i övrigt är den färdig. Och hyffsat snygg, tycker jag med mina illa inställda, okritiska fadersblick. Nu kommer das problem:

Fästet för HK missilen är ju permanent. Det finns inget annat sätt att få fast den på tanken än med lim... Och hur snyggt är det i de matcher man inte har HK, med ett sletet HK fäste som sticker ut ifrån tanken? Och för att inte snacka om Search Light. Den limmar man på och så sitter den där för evigt. Som jag förstått det är folk inte så fanatiska om man väljer att "I denna matchen har tanken ingen searchlight," men desto mer fanatiska om man säger "Den här tanken har search lights," trots att den inte har det på modellen. Vissa saker, som extra armor och blastshielden får man dessutom köpa till löst eller punga ut pengar till en demolisher eller dylikt för att få ihop till... Vilket leder till problem två, jag är inte gjord av pengar. För att följa WYSIWYG korrekt, måste man för varje tank man äger antingen smeta på sju hundra attiraljer eller bygga en tank för varje situation, för varje tank du vill ha. Vill du ha två baal predators, måste du ha två utav varje utförande, och om vi säger att det finns 8st olika WYSIWYG utföranden för varje tank, då är det 16st Baal Predator tanks man får hosta upp stålar för...

Vad blir det, 400*16... 6400 kr, och med tanke på att man lägger ner X antal timmar på varje tank... Exklusive bits eller inköp av andra tanks för att få t.ex blastshielden.

En jäkla massa tid och pengar. Dessutom är smoke launchers riktigt fula...

Frågan är alltså, hur hård är man med WYSIWYG för tanks? Jag fattar att viktiga grejer som vapen måste finnas visade på modellen, men måste smoke launchers vara med? Vad är era tankar om detta? Själv vet jag varken ut eller in, vill inte göra min tank ful genom att limma på massa extragrejer jag kanske aldrig kommer använda ändå...
-Maybe we should meet the Tyranids in close combat, sir?
-Where in the eye of terror did you come up with a stupid idea like that?
-I just pulled it out of my ass, sir!
-Well, you'd better put it back in there, because it sucked!

Användarvisningsbild
fjugin

Re: WYSIWYG Tanks?

Inlägg av fjugin »

Det är lika fel att med hunter killer missile på en tank som inte har det som att spela utan hunter killer missile på en tank där man har limmat på en missil.

Magneter är en superbra lösning på det här problemet.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Magneter? ca 1 kr styck, sedan kan du sätta dina extrasaker på valfritt fordon.

araphon1

Inlägg av araphon1 »

Jo, magneter... Problemet är att de lite förstör utseendet på tanken, det är min erfarenhet, plus att det inte är så hett när grejerna börjar svaja omkring.

Antar att man helt enkelt får klara sig utan smoke launchers, HK och annat. Eller sätta dem uteslutande på rhinos, de blir ju likt en saab aldrig riktigt snygga ändå.
-Maybe we should meet the Tyranids in close combat, sir?
-Where in the eye of terror did you come up with a stupid idea like that?
-I just pulled it out of my ass, sir!
-Well, you'd better put it back in there, because it sucked!

Blom

Inlägg av Blom »

Om du rikiga magnetern ifrån typ guassboys, kommer dem inte vimmla omring^^ sen så borrar du ju bara in dem i själva tanken och målat över så syns dem inte om du t.ex. inte kör med lampa.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Mutt

Inlägg av Mutt »

Häftmassa?

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Har själv funderat en massa kring hur man ska kunna gömman magneter, och det bästa känns nästan som om man ska limma dem på insidan innan man limmar ihop chassit. Syns aldrig, och är magneterna bara starka så drar de genom plasten. Gjorde så med skjutvapnen till min Nemesis Dreadknight, och det funkar riktigt bra

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Som folk säger: magneter.

Eller så kan du acceptera att du har byggt en tank med viss utrustning och spela med reglerna för den konfigurationen även om det inte är helt optimalt i en viss lista. Det fanns helt enkelt ingen annan tank tillgänglig för commandern.

Båda lösningarna är väldigt mycket bättre än att bryta mot WYSIWYG.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jeppa är magnetkungen och alla hans magneter sitter på insidan och funkar genom två lager plast och slipper skav.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag bryr mig inte om följande uppgraderingar när jag bygger mina tanks:

Searchlights, Smoke launchers och Extra armour. Vapen däremot är jag hård med och Dozerblades ska synas tycker jag.

Jag spelar sällan med searchlight/ Extra armour, men de gånger jag gjort har ingen klagat. Att jag inte har några synliga smoke launchers på de flesta tanks har ingen klagat på.
Alexander Merinen

Skriv svar