Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Eldar
Hur blir du assaultad av saker som går 6+6 när du går 12+2d6?!
Självfallet så är inte warp spiders världens bästa enhet, men för komp +-0 så kan resten av listan vara rövhård och ge support till dina spindlar och ändå hamna på bra total komp.
Det gäller ju inte bara Eldars och spindlar, alla listor som har helt ok enheter som inte ger minus alls kan spammas. Typ assault marines, raptors och Blood claw bikers...
Självfallet så är inte warp spiders världens bästa enhet, men för komp +-0 så kan resten av listan vara rövhård och ge support till dina spindlar och ändå hamna på bra total komp.
Det gäller ju inte bara Eldars och spindlar, alla listor som har helt ok enheter som inte ger minus alls kan spammas. Typ assault marines, raptors och Blood claw bikers...
-
Leidermark
Warp Spiders är (enligt mig) en mycket kompetent enhet. Den är snabb och hård. Varför den är 0 kompad är bortom min uppfattning. Något som dimper ner framför nosen på dig, mosar hela enheter samt hoppar bort efteråt är något som jag inte skulle spela utan. De borde generera något grundminus i komp iaf. 5 + exarch ger 14 str 6 skott, vilket rensar en hel del, för bara 149 poäng!
det är väl inte så svårt o assaulta warpspiders...mawno skrev:Hur blir du assaultad av saker som går 6+6 när du går 12+2d6?!
med tanke på att du måste stå inom 12 för att kunna skjuta.. det behövs bara ett lagom dåligt slag på 2d6:an, så sitter du juh där i close combat...
fast det finns juh en massa faktorer som spelar in....
men jag tror inte på warpspiderspamming, rent matematiskt var det inte speciellt bra heller *varning för mathhammer*
30 warpspiders, mot 40 marines, utan specialvapen, exarcher o grejer, vanilla mot vanilla.
Marines kör rapid fire precis hela tiden.
Warpspiders får börja skjuta.
Runda 1 dör: 11 marines, 9 warpspiders
runda 2 dör: 8 marines, 6 warpspiders
runda 3 dör: 6 marines, 5 warpspiders
runda 4 dör: 4 marines, 3 warpspiders
runda 5 dör: 3 marines, 3 warpsiders
runda 6 dör warpsiders, typ 6 marines står kvar
Sen får man kolla på listan/enheten i helhet.
warpsiders är bland de dyrare infanteri-enheterna i listan, men har ett ganska mesligt T3.
dom har en inbyggd nackdel när dom warpar, vilket faktiskt borde kompensera ut deras ökade förflyttning.
dom skjuter kort, men hårt
helt värdelösa mot fordon, så funkar bara mot infanteri
dom får -komp för de saker som tar bort deras otroligt dåliga närstridskapacitet (pwrwpn och withdraw)
det där kan jag nog summera ihop till en ganska skaplig komp 0
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
Lolwut?! Att kunna gå 2d6 tum i assault fasen är en nackdel?! Dom är väldigt bra mot infanteri, lättare fordon och monstrous creatures.xdanskx skrev: dom har en inbyggd nackdel när dom warpar, vilket faktiskt borde kompensera ut deras ökade förflyttning.
Mathhammer är ointressant. Ja spelar man som ett mongo och ställer sina warpspiders framför en hel marine armé så dör dom, big surprise.
nä, men nackdelen kanske är att dom potentiellt dör när dom warpar, vilket kompenseras av deras ökade förflyttning...mawno skrev:Lolwut?! Att kunna gå 2d6 tum i assault fasen är en nackdel?! Dom är väldigt bra mot infanteri, lättare fordon och monstrous creatures.xdanskx skrev: dom har en inbyggd nackdel när dom warpar, vilket faktiskt borde kompensera ut deras ökade förflyttning.
Mathhammer är ointressant. Ja spelar man som ett mongo och ställer sina warpspiders framför en hel marine armé så dör dom, big surprise.
orkar inte plocka fram hink o spade......
Winning is a theme!
-
Silversixx
Ska verkligen 10 Wraithguards i kombo med conceal bara ge -5 i komp?
Det är ju faktiskt nästan gratis för en sjukt prisvärd enhet (sett till komp vs poäng).
Det är ju faktiskt nästan gratis för en sjukt prisvärd enhet (sett till komp vs poäng).
-
Silversixx
Jag tror aldrig du mött 10 wraith guards.Bengt skrev:Troop wraithguard förtjännar det "plus" som -5 för 396 poäng innebär, så usla är de.
Det är rätt jobbigt när de har conceal med sig...