Komp
- speedfreek
Re: Komp
Ja man blir ganska glad över att vi har ett fungerande och etablerat komp system i Sverige. För som några påstår där så är det kanske framförallt variationen som är det roligaste med komp.
Jag skulle gärna vilja se en av dom som tycker komp bara gör spelet ännu mer orättvist komma och spela på en turnering i Sverige. En kille där som tyckte att det bara blir ännu mer "sälklubbning" då han kommer knäcka kompen och få en ännu hårdare lista. Hur man än vrider och vänder på det så är det i längden alltid spelaren som avgör turneringar, inte någon mall. Bara att kolla rankingen på det. Skillnaden blir att man vinner med olika och framförallt roligare listor än de stereotypiska ETC listorna. Men jag gillar okompat också men jag skulle inte bara vilja ha det så. Som det är nu är det perfekt mix
Jag skulle gärna vilja se en av dom som tycker komp bara gör spelet ännu mer orättvist komma och spela på en turnering i Sverige. En kille där som tyckte att det bara blir ännu mer "sälklubbning" då han kommer knäcka kompen och få en ännu hårdare lista. Hur man än vrider och vänder på det så är det i längden alltid spelaren som avgör turneringar, inte någon mall. Bara att kolla rankingen på det. Skillnaden blir att man vinner med olika och framförallt roligare listor än de stereotypiska ETC listorna. Men jag gillar okompat också men jag skulle inte bara vilja ha det så. Som det är nu är det perfekt mix
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Jag förstår inte ens varför folk orkar dra upp den debatten hela tiden. Argument som "ingen ska bestämma hur jag ska ta spela spelet" är väldig beigt då det inte är nån rättighet att få spela på turneringar....kan inte folk bara acceptera att det finns kompat och det finns okompat? Är komp värre än tandläkaren åk inte på en kompad turnering och tvärtom....
Måste tyvärr säga att jag inte håller med om att det blir mer variation med komp, iallafall inte för mina listor.Bronson skrev:Ja man blir ganska glad över att vi har ett fungerande och etablerat komp system i Sverige. För som några påstår där så är det kanske framförallt variationen som är det roligaste med komp.
Jag kör tyranids och det enda kompen gör med min lista är att bestämma hur många hive guards jag får ha med.
Har en okompad basvariant som hamnar på 23KP, sen kan man byta hive guards mot sky-slashers/lictors så listan kan få upp till 70 KP om så behövs.
Det kompen gör med min lista är i regel bara att den reducerar mitt antitank skytte medan spelstilen med listan är exakt likadan i alla listor.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Det där lät lite skoj...Klus skrev: Det kompen gör med min lista är i regel bara att den reducerar mitt antitank skytte medan spelstilen med listan är exakt likadan i alla listor.
du hade en massa anti-tank kvar.
Mork, the articulate ork!
Hive Guards uppgift i min lista är att ge suppression fire, dvs minska inkommande skott. Om jag bara har 4 istället för 6 Hive Guards har jag fortfarande min suppression fire bara att den inte är lika effektiv.Mork skrev: Det där lät lite skoj...Hur kan du ha samma spelstil om dina tillgängliga enheter ändras? Tappar du ditt anti-tank så spelar du väl inte som om
Stealers och kompani ska springa frammåt och slåss även om jag har 2 hive guards färre.
Så ja, jag spelar likadant även om jag har mindre anti-tank kvar, jag gör inga annorlunda val utan det enda som ändras är att listan blir lite sämre, men det blir i regel alla andras listor också och därmed påverkar det inte överhuvudtaget.
Lictors och de andra pajasenheterna räknar jag inte med att de ska påverka matchen, därför ändrar inte heller dessa tillägg i listan strategin, ifall de gör någonting ser jag det bara som en bonus.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Om du bara kör på "samma" lista oavsett kompnivå förstår jag att du tycker det är tråkigt med komp. Prova att bygga listor som passar kompnivån istället för att bara "modda" en och samma lista hela tiden så ska du se att du kommer få just variation.Klus skrev:Hive Guards uppgift i min lista är att ge suppression fire, dvs minska inkommande skott. Om jag bara har 4 istället för 6 Hive Guards har jag fortfarande min suppression fire bara att den inte är lika effektiv.Mork skrev: Det där lät lite skoj...Hur kan du ha samma spelstil om dina tillgängliga enheter ändras? Tappar du ditt anti-tank så spelar du väl inte som om
Stealers och kompani ska springa frammåt och slåss även om jag har 2 hive guards färre.
Så ja, jag spelar likadant även om jag har mindre anti-tank kvar, jag gör inga annorlunda val utan det enda som ändras är att listan blir lite sämre, men det blir i regel alla andras listor också och därmed påverkar det inte överhuvudtaget.
Lictors och de andra pajasenheterna räknar jag inte med att de ska påverka matchen, därför ändrar inte heller dessa tillägg i listan strategin, ifall de gör någonting ser jag det bara som en bonus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re:
Detta är vad jag också kommit fram till, nidsen blev lite pajade med FAQn och innan dess var det bara 50% av codexens enheter som var något att ha ändå.Skulliz skrev:Det finns ju bara en vettig build till nidzen. Trots komp
Ska däremot sätta igång med en necron armé så fort GW får tummen ur och släpper nya codexen