Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

egge

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av egge »

Jag tycker det var snyggt och tycker det är synd att folk inte tycker att man skall få göra sådana skickliga charges.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Klart man ska få det, den var ju skitsnygg :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Äsh, den där var väl inte så konstig. Bikes är ju jättelätta att göra långa multi-charger med :P

Men ärligt talat, riktigt snygg bild ^^. Top notch
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

egge skrev:Jag tycker det var snyggt och tycker det är synd att folk inte tycker att man skall få göra sådana skickliga charges.
Läget som det var innan så hade det nog inte spelat någon roll vilken utav reglerna man hade följt; det är ganska lätt att ställa upp sig rätt i movementfasen när man har 12" move.

@Zurken: Enda anledningen till att jag spelar med bikes ;) (och att de skjuter stenhårt förstås)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag har inte några problem med snygga multicharges. Eller att oengagerade modeller springer ifrån lede fi.

Men super ostiga charges/pile ins där gubbar långt bak ställer sig ivägen så de längre fram inte kommer in i strid har jag svårt för. (abuse av punktlistan)

Det är ju ändå en charge. Skrik för full hals, dra sabeln och rusa på.

Om man använder punktlistan men alltid flyttar den modell som är närmast (ungefär) fiende först, sedan näst närmast osv.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Men abuse av punktlistan är ju halva spelet :twisted:

Visst det kan bli väldigt fånigt, men så som jag ser det är det ända vettiga sättet att spela på, bortsett från att helt enkelt ändra reglerna (vilket jag inte har något emot egentligen). Det är alldeles för många subjektiva/godtyckliga element i att spela på det andra sättet, det jag ogillar mest i 40k är att man ibland spelar med olika regeltolkningar i olika matcher. Jag vill kunna mina regler och exakt veta vad jag kan och inte kan göra, ska det vara så svårt...

Jag bryr mig mindre om exakt vad det är för regler, så länge alla använder SAMMA regler.
Alexander Merinen

Doc Sniksnak

Re:

Inlägg av Doc Sniksnak »

guildmaster skrev:Jag har inte några problem med snygga multicharges. Eller att oengagerade modeller springer ifrån lede fi.

Men super ostiga charges/pile ins där gubbar långt bak ställer sig ivägen så de längre fram inte kommer in i strid har jag svårt för. (abuse av punktlistan)

Om man använder punktlistan men alltid flyttar den modell som är närmast (ungefär) fiende först, sedan näst närmast osv.
+1

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Zurken skrev:Men abuse av punktlistan är ju halva spelet :twisted:

Visst det kan bli väldigt fånigt, men så som jag ser det är det ända vettiga sättet att spela på, bortsett från att helt enkelt ändra reglerna (vilket jag inte har något emot egentligen). Det är alldeles för många subjektiva/godtyckliga element i att spela på det andra sättet, det jag ogillar mest i 40k är att man ibland spelar med olika regeltolkningar i olika matcher. Jag vill kunna mina regler och exakt veta vad jag kan och inte kan göra, ska det vara så svårt...

Jag bryr mig mindre om exakt vad det är för regler, så länge alla använder SAMMA regler.
+1

egge

Re:

Inlägg av egge »

guildmaster skrev:Jag har inte några problem med snygga multicharges. Eller att oengagerade modeller springer ifrån lede fi.

Helt fel. Du menade att du skulle skriva: Det är ändå en charge och då ignorerar space marines chanser att vinna för att göra fundamentalt korkade beslut, tyranids inom synaps gör tvärtemot vad hive mind vill, orker springer aldrig ivägen för varandra och guardsmen har ingen träning alls.

För om space marines kan ta taktiska beslut att stanna kvar vid en lämplig position för att göra sitt uppdrag istället för att dra kniv och ändå inte få slå, tyranids som är inom Hive mind har tendenser att göra som hive mind vill, orker kan vara så många att de hamnar ivägen för varandra och guardsmen har något som kallas överlevnadsvilja och träning så fungerar punktlistan, med möjlighet att folk ställer sig ivägen för varandra för att ge varandra betäckning och överleva genom att göra sitt uppdrag, helt perfekt och är en mycket bättre presentation än att en space marine tänker: "Nä, Malleus, du måste flytta på dig istället för jag står här med en kniv som inte når fram."

Fluffmässigt är punktlistan helt klart mer logisk än att alla blir jubelidioter. Jag tycker det är klart mer vettigt att folk i en enhet täcker upp för varandra så att andra i enheten kan ställa sig i en bra position.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Kan vi inte sätta in detta i sverige FAQ:en så man slipper den eviga diskussionen? Detta (och skogsregler) måste vara det vanligaste reglerna folk diskuterar innan (och under) matcher. Vore schysst att få spela med samma regler alla matcher?

Skriv svar