Klart det är teoretiskt möjligt att det blir problem om man spelar med No holding back, men jag har aldrig varit med om några problem. Jag tar dessutom mycket hellre de potentiella problemen än knasigheter som att när jag efter en charge där inte alla modeller når fram plötsligt befinner mig i en situation där min motståndare efter lite tricks och "taktik" får slå med hela sin enhet medan mina attacker minimeras, att stora enheter blir immuna mot skytte eller på konstgjord väg helt plötsligt kan hålla objektiv.Gonka Koff skrev:GLinus: Riktigt bra skrivet och argumenterat! Jag har samma grundinställning som du, men ser en del klart irriterande problem med att fokusera hårt på "no holding back".
Till exempel; min enhet som har en joinad librarian blir chargad, -fienden kan inte nå in i btb med libben, så det är då upp till mig att få in honom i btb med en fiendemodell. Säg att det finns två gubbar att välja på,varav den ena har en powerfist. Kruxet är att om jag går in i btb med killen utan fist (klart önskvärt!), så ställer han sig ivägen för andra modeller som då inte kommer in inom 2" från fienden. Om man ser allvarligt på "no holding back" skulle libben tvingas hoppa på killen med fist. Jag har aldrig någonsin sett någon spela på det viset, och jag har inga illusioner om att en sådan sätt att spela skulle gå smärtfritt och smidigt på en turnering.
Ett annat problem är att det blir jäkligt mycket svårare att se om det går att multicharga med en sådan tolkning, eftersom det är svårt som fan att avgöra om det blir fler engagerade modeller med eller utan multicharge.
Min erfarenhet är att nästan alla spelar enligt ETC-metoden (såsom jag har fattat den av Egges korta sammanfattning i första posten). Om den tolkningen är den som dessutom accepterats av lagkaptener världen över har jag svårt att se varför "nästan alla" skall byta sätt att spela.
Att följa punktlistan, trixa och sedan hävda att man minsann inte hållit tillbaka något är helt enkelt inte sant. Man har inte maximerat antalet modeller som slåss. Att med en åsnas envishet följa instruktionerna men tappa fokus på målbilden är ju helt galet. Det är ju som att leta efter sina tappade nycklar där det är väldigt ljust trots att man vet att det är fel plats. Hög reliabilitet men låg validitet.