guildmaster skrev:egge skrev:
Så länge som man strävar efter att maximera andelen engagerade modeller på bägge sidor, så får man flytta i vilken ordning man vill efter den första och närmaste modellen har flyttat in till BtB.
"No holding back" går alldeles utmärkt att kombinera med punktlistan. Går man igenom punktlistan modell för modell och inte medvetet försöker undvika att engagera fiendemodeller med sina egna modeller så blir slutresultatet att så många modeller som möjligt har engagerats.
Sekunden du väljer en annan modell än den optimala strävar du inte längre efter no holding back.
Visst är det svårt att teoretiskt bevisa att man uppnått den maximala antalet engagaerade modeller. Det tycker jag man ska strunta i så länge man försöker få in så många som möjligt.
Bara för att man inte kan mäta exakt 6 tum med oändlig precision med ett måttband så får man inte flytta hur som helst.
Där slog min herre huvudet på spiken! Till viss del handlar det bara om moral. I andra faser i spelet funkar det ju utmärkt att somliga saker görs med viss godtycklighet, ta till exempel förflyttning. Hur många mäter varje enskilld modells förflyttning?
Det blir enbart ett problem om man medvetet undlåter att göra vad regeln säger åt en att göra. Regeln säger att du måste försöka få in så många som möjligt i BtB och till engaged. Försöka. Det står inte att du måste uppnå maximalt antal engagerade och att man ska mikrometermäta för att 100%igt försäkra sig om att allt görs optimalt. Dock så kräver försöket att man inte medvetet låter bli att engagera maximalt antal fiender.
Det är således inte svårare att följa regeln än att inte gå 8" med en modell som bara får gå 6". Det handlar bara om att spela med rent mjöl i påsen, med heder och samvete intakt. Varför är det så svårt?
Även om "no holding back" möjligtvis gör spelet lite mer krävande, och ställer krav på spelarna att spela ärligt och renhårigt (hemska tanke!) så ställer den samma krav på alla spelare. Det kravet är busenkelt att följa om man bara låter bli att fuska medvetet.
ETC-regeln skapar en funktion som, enligt mig, minskar sannolikheten för brott mot assault-regeln i sin helhet.