Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%
 
Antal röster: 70

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av guildmaster »

egge skrev:
Så länge som man strävar efter att maximera andelen engagerade modeller på bägge sidor, så får man flytta i vilken ordning man vill efter den första och närmaste modellen har flyttat in till BtB.

"No holding back" går alldeles utmärkt att kombinera med punktlistan. Går man igenom punktlistan modell för modell och inte medvetet försöker undvika att engagera fiendemodeller med sina egna modeller så blir slutresultatet att så många modeller som möjligt har engagerats.
Sekunden du väljer en annan modell än den optimala strävar du inte längre efter no holding back.
Visst är det svårt att teoretiskt bevisa att man uppnått den maximala antalet engagaerade modeller. Det tycker jag man ska strunta i så länge man försöker få in så många som möjligt.

Bara för att man inte kan mäta exakt 6 tum med oändlig precision med ett måttband så får man inte flytta hur som helst.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Katarsis »

guildmaster skrev:Visst är det svårt att teoretiskt bevisa att man uppnått den maximala antalet engagaerade modeller. Det tycker jag man ska strunta i så länge man försöker få in så många som möjligt.
Så försöka räcker? Så bra spelare kommer att spela en given situation regelmässigt annorlunda en en dålig spelare? Blir ganska svårt att kolla sin motståndare på detta.

-Men nu har du ju inte maximerat?
-Äh, vadå? Jag "försökte" ju i alla fall.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Väktaren »

Allt detta hade inte varit några problem om inte några hade konverterat spelet till tävling och gjort det till den gällande normen. Som sagt flytta mot fiende enheten du anfaller = rätt, flytta bort = fel. Enkelt

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av DHettNeck »

Väktaren skrev:Allt detta hade inte varit några problem om inte några hade konverterat spelet till tävling och gjort det till den gällande normen. Som sagt flytta mot fiende enheten du anfaller = rätt, flytta bort = fel. Enkelt
Spelar man hemma får man spela som man vill, men spelar man på turnering (där man tävlar) är det bra att vara överräns om reglerna ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Arioch »

Hur många har egentligen upplevt detta som ett problem? Jag har inte gjort det. Känns lite som om vi aktivt letar efter saker som är "fel" men som kanske funkar ändå? Jag tycker som vanligt att i ska följa BBB, OK reglerna kanske lämnar lite elelr mycket över att önska men det är regler, tycker inte vi ska börja ändra på dem! Förtydliga dem, ok kan jag till en viss gräns köpa, men här känns det lite mer som om vi skapar ett problem av nått som kanske inte är det.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av GLinus »

guildmaster skrev:
egge skrev:
Så länge som man strävar efter att maximera andelen engagerade modeller på bägge sidor, så får man flytta i vilken ordning man vill efter den första och närmaste modellen har flyttat in till BtB.

"No holding back" går alldeles utmärkt att kombinera med punktlistan. Går man igenom punktlistan modell för modell och inte medvetet försöker undvika att engagera fiendemodeller med sina egna modeller så blir slutresultatet att så många modeller som möjligt har engagerats.
Sekunden du väljer en annan modell än den optimala strävar du inte längre efter no holding back.
Visst är det svårt att teoretiskt bevisa att man uppnått den maximala antalet engagaerade modeller. Det tycker jag man ska strunta i så länge man försöker få in så många som möjligt.

Bara för att man inte kan mäta exakt 6 tum med oändlig precision med ett måttband så får man inte flytta hur som helst.
Där slog min herre huvudet på spiken! Till viss del handlar det bara om moral. I andra faser i spelet funkar det ju utmärkt att somliga saker görs med viss godtycklighet, ta till exempel förflyttning. Hur många mäter varje enskilld modells förflyttning?

Det blir enbart ett problem om man medvetet undlåter att göra vad regeln säger åt en att göra. Regeln säger att du måste försöka få in så många som möjligt i BtB och till engaged. Försöka. Det står inte att du måste uppnå maximalt antal engagerade och att man ska mikrometermäta för att 100%igt försäkra sig om att allt görs optimalt. Dock så kräver försöket att man inte medvetet låter bli att engagera maximalt antal fiender.

Det är således inte svårare att följa regeln än att inte gå 8" med en modell som bara får gå 6". Det handlar bara om att spela med rent mjöl i påsen, med heder och samvete intakt. Varför är det så svårt?

Även om "no holding back" möjligtvis gör spelet lite mer krävande, och ställer krav på spelarna att spela ärligt och renhårigt (hemska tanke!) så ställer den samma krav på alla spelare. Det kravet är busenkelt att följa om man bara låter bli att fuska medvetet.
ETC-regeln skapar en funktion som, enligt mig, minskar sannolikheten för brott mot assault-regeln i sin helhet.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Nahoj
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 aug 2009, 08:34

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Nahoj »

Helt rätt Linus. Jag spelar mycket hellre en match som inte är 100% milimeterexakt (vilket ändå inte kan uppnås) och där min motståndare flyttar så många gubbar han kan i en strid än en match där "taktisk" förflyttning medför att min motståndare kan minimera antalet gubbar som slåss, springa mot objektiv eller hindra förflyttning.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Zurken »

De finns faktiskt de som tycker att varje förflyttning ska ske med millimeter-precision och det är nog ofta samma personer som vill ha exakta assault regler. Själv gillar jag att vara noga, inte mäter jag varje förflyttning supernoga, men där det är viktigt så gäller det att mäta mycket noga (typ när man mäter range och när man gör en charge).

För många räcker det med att säga "försök maximera så mycket som möjligt, det är inte superviktigt om det inte är 100% rätt på ett ungefär räcker", det känns som att de som skrev regeln tänkte "det är ju klart att alla alltid vill maximera så att så många som möjligt kan slåss i en närstrid" och det är nog därför det är så lätt att inte göra det.

Det som händer om man kör med en sådan godtycklig regel är att beroende på vem som spelar så kommer likartade situationer spelas annorlunda, då kan spelare X få för sig att eftersom spelare Y kom undan med att spela lite "dåligt" så kan han också göra det. Man vill ju inte ge upp "fördelar" utan det är naturligt att vilja utnyttja regelverket till 100%, det är därför det är viktigt att ha ett tydligt regelverk som alla är med på så att alla kan utnyttja det.

Nu kanske jag är lite för pessimistisk, kanske alla kan vara ärliga och verkligen göra sitt bästa, men jag får vissa farhågor.

(PS. Jag fortfarande övertygad om att reglerna säger att hur du än följer punktlistan så uppfyller du no-holding back...)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Väktaren »

Fast det är just det, regeln är inte godtycklig. Den är rätt tydlig.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av HeadWar »

Väktaren skrev:Fast det är just det, regeln är inte godtycklig. Den är rätt tydlig.
Jag tycker också att regeln är tydlig, men vi är på sida 18 i den här diskussionen...

Skriv svar