Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Zurken »

Det är ingen som kallar det för fluff-text eller ignorerar regeln, det folk inte är överens om är vad som menas med regeln.
Alexander Merinen

GLinus

Inlägg av GLinus »

Bildexempel 2 tidigare är ett uppenbart mot punkt 2-3 i punktlistan. Om du inte kan nå en en oengagerad modell så MÅSTE du engagera en sedan tidigare fiendemodell, och kan du inte engagera någon fiendemodell så MÅSTE du ta dig inom 2" från en modell ur den egna enheten som har engagerat en fiendemodell.
När du inte längre kan göra ens det så räcker det att du placera din modell i koherens med en egen modell ur samma enhet.

No holding back och punktlistan är tänkta att fungera ihop och det gör de utan något som helst problem. Att somliga är så dåliga på att spela spelet att det inte klarar av att planera lite framåt och förbereda sin charge i sin förflyttningsfas borde inte leda till att det är ok att man medvetet bryter mot reglerna.

Jag har fortfarande inte sett ett enda hållbart argument för varför no holding back och punktlistan inte fungerar ihop. Att man får flytta precis hur man vill, utan några som helst förbehåll, finns det inget regelstöd alls för.

I en assault måste du maximera antalet engagerade modeller. Genom att följa punktlistan i sin helhet, och inte bara de punkter man tycker bäst om, så ser man tydligt att varje modell först måste försöka nå BtB med oengagerad, om inte det går: BtB med engagerad, om det inte går: inom 2" med modell ur den egna enheten och om inte ens det (vilket borde vara hyfsat ovanligt: avsluta sin move inom koherens med en annan modell i den egna enheten.

Som spelare så ställer no holding back kravet på dig att så långt som det är möjligt uppnå största möjliga antal engagerade modeller. Följer du punktlistan punkt för punkt och inte medvetet fuskar genom att bryta mot resten av regeln så kommer du att uppnå maximal engage.

Något som jag retar upp mig på är när folk medvetet undviker att maximera antalet engaged och sedan påstår sig följa no holding back. Det är som att bli ertappad med att snatta och hävda sin oskuld eftersom man följt den delen av "shoppingreglerna" som tillåter att man plockar på sig varor. Bara för att man inte har betalat i kassan innebär inte alls att man stjäl, faktum är att det är omöjligt att plocka på sig varor och ändå betala i kassan.

Ett annat påstående som retar gallfeber på mig är när folk försöker att få det till att spelet kräver större skicklighet om man spelar Egge-charge än om man spelar helt enligt regelboken. Att kunna planera framåt och anpassa sin taktik - det är skicklighet. Att selektivt välja vilka delar av reglerna som man själv har lust att följa är inte skicklighet. Det är mygel, och det ställer betydligt lägre krav på spelaren då denne lämnas helt fri att göra som denne behagar.

Jag tycker att regeln är otroligt tydlig: följ punktlistan steg för steg med varje enskild modell, och sträva medvetet efter att få in så många modeller som möjligt, eller för tusan: Låt bara bli att medvetet undvika att maximal engaged. På så vis hjälper punktlistan till att uppnå NhB.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag tror inte att det är någon som påstår att man inte ska följa alla punkterna, i tur och ordning.

Bild 2 har det redan konstaterats att den är felaktig, syftet var att illustrera "tekniken", inte att exakt visa alla avstånd. Dessutom är det tveksamt om man får flytta på det sättet under en Defenders React, men det är en annan diskussion.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Zurken skrev:Det är ingen som kallar det för fluff-text eller ignorerar regeln, det folk inte är överens om är vad som menas med regeln.
Kerrai skrev:
fjugin skrev:Är inte "towards t :o he enemy" och "no holding back" rätt lika och borde ges samma utrymme att ignoreras?
Enligt diskussion bör man anta att båda är fluff text och således ignoreras dem

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

GLinus skrev:Bildexempel 2 tidigare är ett uppenbart mot punkt 2-3 i punktlistan. Om du inte kan nå en en oengagerad modell så MÅSTE du engagera en sedan tidigare fiendemodell, och kan du inte engagera någon fiendemodell så MÅSTE du ta dig inom 2" från en modell ur den egna enheten som har engagerat en fiendemodell.
När du inte längre kan göra ens det så räcker det att du placera din modell i koherens med en egen modell ur samma enhet.

No holding back och punktlistan är tänkta att fungera ihop och det gör de utan något som helst problem. Att somliga är så dåliga på att spela spelet att det inte klarar av att planera lite framåt och förbereda sin charge i sin förflyttningsfas borde inte leda till att det är ok att man medvetet bryter mot reglerna.

Jag har fortfarande inte sett ett enda hållbart argument för varför no holding back och punktlistan inte fungerar ihop. Att man får flytta precis hur man vill, utan några som helst förbehåll, finns det inget regelstöd alls för.

I en assault måste du maximera antalet engagerade modeller. Genom att följa punktlistan i sin helhet, och inte bara de punkter man tycker bäst om, så ser man tydligt att varje modell först måste försöka nå BtB med oengagerad, om inte det går: BtB med engagerad, om det inte går: inom 2" med modell ur den egna enheten och om inte ens det (vilket borde vara hyfsat ovanligt: avsluta sin move inom koherens med en annan modell i den egna enheten.

Som spelare så ställer no holding back kravet på dig att så långt som det är möjligt uppnå största möjliga antal engagerade modeller. Följer du punktlistan punkt för punkt och inte medvetet fuskar genom att bryta mot resten av regeln så kommer du att uppnå maximal engage.

Något som jag retar upp mig på är när folk medvetet undviker att maximera antalet engaged och sedan påstår sig följa no holding back. Det är som att bli ertappad med att snatta och hävda sin oskuld eftersom man följt den delen av "shoppingreglerna" som tillåter att man plockar på sig varor. Bara för att man inte har betalat i kassan innebär inte alls att man stjäl, faktum är att det är omöjligt att plocka på sig varor och ändå betala i kassan.

Ett annat påstående som retar gallfeber på mig är när folk försöker att få det till att spelet kräver större skicklighet om man spelar Egge-charge än om man spelar helt enligt regelboken. Att kunna planera framåt och anpassa sin taktik - det är skicklighet. Att selektivt välja vilka delar av reglerna som man själv har lust att följa är inte skicklighet. Det är mygel, och det ställer betydligt lägre krav på spelaren då denne lämnas helt fri att göra som denne behagar.

Jag tycker att regeln är otroligt tydlig: följ punktlistan steg för steg med varje enskild modell, och sträva medvetet efter att få in så många modeller som möjligt, eller för tusan: Låt bara bli att medvetet undvika att maximal engaged. På så vis hjälper punktlistan till att uppnå NhB.
+1

Kollar man på pollen som sådan så ju majoriteten för att spela med att man MÅSTE flytta mot fienden i assault. ETC och no-holding back är ju samma sak bara att ETC har lagt till ett förtydligande.

egge

Inlägg av egge »

Men lite löjligt är det nu. Om du kör på er no holding back kommer ni inte maxa modeller så länge man väljer modeller. Jag köper att ni tycker att man inte skall få välja modeller när man flyttar och jag köper att ni tycker att man måste flytta så nära som möjligt med sina figurer. Men om ni vill maximera antal fiende modeller så skall ni köra med de regler som Sverige FAQ:en sa.

Att sedan ta upp att punktlistan och no holding back är 100% kombitabla är lite gammalt nu och ni övertygar ingen. Ni vill köra på no holding back när ni flyttar, så att det blir mindre engaged modeller i närstriden totalt. Ni vill inte att man skall kunna göra spridda charge i assault phase, även om detta innebär dubbelt så många fienden modeller engaged.

Så jag köper att ni kan tycka att man skall maxa modeller. Men sluta säg att no holding back uppfyller detta. Ni kan väldigt ofta sluta med fler engaged modeller, totalt med hjälp utav punktlistan än om ni skulle köra på er no holding back. Ni tycker att man har maxat modeller om man kör efter no holding back. Det gör man inte. Jag tycker man följer no holding back genom att följa punktlistan. Med den definitionen kan ni maxa antal modeller om ni flyttar rätt.
Så den otroligt tydliga regeln innebär att antingen försöka flytta så att man maximera antal modeller eller genom att övertyga motståndaren om att du inte försökt flytta med någon taktik i åtanke? Att ha två olika definitioner är inte för mig särskilt tydligt för mig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Väktaren skrev:Kollar man på pollen som sådan så ju majoriteten för att spela med att man MÅSTE flytta mot fienden i assault. ETC och no-holding back är ju samma sak bara att ETC har lagt till ett förtydligande.
I en undersökning kan man inte slå ihop två resultat för att vinna över det som är kvar. Hade det bara funnits två alternativ så kan du inte vara säker på att alla som har svarat de två du tycker är bäst skulle ha tagit det alternativet som slagits samman till.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:
Zurken skrev:Det är ingen som kallar det för fluff-text eller ignorerar regeln, det folk inte är överens om är vad som menas med regeln.
Kerrai skrev:
fjugin skrev:Är inte "towards t :o he enemy" och "no holding back" rätt lika och borde ges samma utrymme att ignoreras?
Enligt diskussion bör man anta att båda är fluff text och således ignoreras dem
Fast Kerrai var ju ironisk, eller kanske sarkastisk?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Väktaren skrev:ETC och no-holding back är ju samma sak bara att ETC har lagt till ett förtydligande.
Nej, det är det verkligen inte. ETC-regeln påverkar bara modeller som inte kan bli engaged, vilket förvisso i en del situationer gör att man inte kan tricksa till det för att skära av modeller från närstriden, men i övrigt så finns det ingenting i ETC-regeln som säger att man måste maximera på något sätt. Man får fortfarande, precis som det står i reglerna, flytta sina modeller i vilken ordning man vill.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Väktaren skrev:Kollar man på pollen som sådan så ju majoriteten för att spela med att man MÅSTE flytta mot fienden i assault.
Du menar att det är ungefär hälften-hälften? Och att ungefär 75% anser att man får flytta sina modeller i vilken ordning man vill, och att man inte behöver maximera? Och att ungefär 75% anser att det är ok att flytta bort från fienden med modeller som inte kan bli engaged?

Skriv svar