Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

Kerrai

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Kerrai »

HeadWar skrev:
Väktaren skrev:Kollar man på pollen som sådan så ju majoriteten för att spela med att man MÅSTE flytta mot fienden i assault.
Du menar att det är ungefär hälften-hälften? Och att ungefär 75% anser att man får flytta sina modeller i vilken ordning man vill, och att man inte behöver maximera? Och att ungefär 75% anser att det är ok att flytta bort från fienden med modeller som inte kan bli engaged?
Tror du missuppfattat vad allmänheten tolkar "no holding back" som.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag gillar att du vet hur allmänheten tänker i en otroligt delad fråga.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Kerrai skrev:
HeadWar skrev:Du menar att det är ungefär hälften-hälften? Och att ungefär 75% anser att man får flytta sina modeller i vilken ordning man vill, och att man inte behöver maximera? Och att ungefär 75% anser att det är ok att flytta bort från fienden med modeller som inte kan bli engaged?
Tror du missuppfattat vad allmänheten tolkar "no holding back" som.
Jo, det ska erkännas, många av de som är för "no holding back" anser antagligen att man dessutom måste flytta allting så nära som möjligt, även de som inte kommer in i närstrid.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Hela diskussionen fastnar fortfarande på att reglerna säger att du får flytta modellerna i vilken ordning du vill, får man det så kan man se till att inte maximera.

Men jag tror inte någon sida kommer övertyga den andre om vem som har rätt, jag gav upp för 10-15 sidor sen :P
Alexander Merinen

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Snot skrev:Jag gillar att du vet hur allmänheten tänker i en otroligt delad fråga.
Har man läst och hängt med är det inte svårt att lista ut hur de som röstat på no holding back tänker..
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

GLinus

Inlägg av GLinus »

Man får flytta modellerna i vilken ordning som helst, med vissa förbehåll. Det är vad som står i reglerna. Inte att man får flytta precis som man vill. Släpp det. Sedan förstår jag inte hur man får in färre modeller i närstrid genom att försöka få in så många som möjligt?
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag vet hur 5-6 av dom tänker iaf...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

GLinus skrev:Man får flytta modellerna i vilken ordning som helst, med vissa förbehåll. Det är vad som står i reglerna. Inte att man får flytta precis som man vill. Släpp det. Sedan förstår jag inte hur man får in färre modeller i närstrid genom att försöka få in så många som möjligt?
Det står att man får flytta i vilken ordning man vill och varje modell flyttar sig precis som under movement phase, fast med vissa restriktioner (punktlistan). Det enda sättet att inte få flytta en viss modell är om modellen inte kan flytta så att den kommer i coherensy med en redan flyttad modell (då bryter den mot punktlistan). Så ja du har rätt i att man inte får flytta precis som man vill.

Sen så är det enligt mig tydligt att "så många som möjligt" är omdefinierat med punktlistan eftersom reglerna (så som jag läser det) säger att hur du än följer den så har du fått in "så många som möjligt".

Och så var vi tillbaka på ruta 1...
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

GLinus skrev:Man får flytta modellerna i vilken ordning som helst, med vissa förbehåll. Det är vad som står i reglerna. Inte att man får flytta precis som man vill. Släpp det.
Det är ingen som säger att man får flytta precis som man vill. Däremot får man flytta i vilken ordning man vill.

"you can then move the others in any sequence you desire. There are some constraints on their movement though:"

Sedan kommer punktlistan, med regler om hur man får flytta sina gubbar, och sedan avslutas det hela med:

"If you follow this sequence you will end up with all the models in the assaulting unit in unit coherency, having engaged as many enemy models as possible with as many assaulting models as possible."

Följer man punktlistan har man alltså uppfyllt "no holding back", som ju har nästan exakt samma formulering:

"must attempt to engage as many opposing models as possible with as many of their models as possible"

Det är inte alls omöjligt att GW tänkte sig något annat när de skrev eländet, men det här är vad som står i reglerna. Sedan kan du säga "Släpp det." hur mycket du vill...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Precis! Jag tycker det känns som att den som skrev den sidan utgick ifrån att man alltid vill maximera sina egna modeller, men det finns många gånger då man helst inte vill det. Hur som så spelar det bara roll på stora spretiga närstrider eller närstrider där man precis lyckas nå fram.
Alexander Merinen

Skriv svar