6th edition rumours

Har du hört det senaste från GW?
egge

Re: 6th edition rumours

Inlägg av egge »

Jag håller med om att det är ett stort minus med att fordon mer eller mindre är odödliga. Faktiskt gigantiskt. Enligt de ryktena jag läst så kommer det enda som jämnar ut det vara att fordon är lättare att träffa (om stillastående).

Men det är ju "rätt" kass utjämningsfaktor.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

Är det bara jag som tycker att fordon är för lätta att slå ut i nuläget? Just nu poppar bilar som poppcorn, särskilt i närstrid. En bil ska vara ett skydd, både i och bakom den. Just nu är det mer en dödsfälla! Klart att de enligt mitt resonemang borde kosta lite mer poäng än vad de gör nu, särskilt transporter, men man kan välja att se det som att kostnaden delvis ingår i de enheter som kan ta transport och eftersom nästan alla har fordon så är det lika för alla. Det är väl bara att inse att gw vill att det till stor del ska vara ett spel med fordon som spelar en viktig roll där mekaniserade listor inte bör kompas bort.

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag tycker verkligen inte att det är för lätt att slå ut fordon, helt klart tvärtom. kostar ingenting, har oftast vapen, kräver specialutrustning/enheter för att ens kunna ha en chans att repa lacken på dem (och då ofta även från en viss vinkel) och är helt jävla omöjliga att ha sönder. att ens försöka slå ut ett fordon i närstrid är som att dunka huvudet mot en betongvägg. och eftersom man inte kan skada innehållet kan liknelsen följas upp med en slägga som träffar en i bakhuvudet när man laddar för nästa betongväggshuvuddunk. :cry:
Ja' än't bittä'!

Nahoj

Inlägg av Nahoj »

Nefrums skrev: fan vad jag är glad att jag har börjat med ett annat spel nu..
Det måste var nåt med fordon som alla ryktena missat. De kan inte bara bli så mycket bättre rakt av.
Hade det inte varit för förra editionen av WHFB så hade jag skrattat år dessa ryktena, men nu så kan man inte förneka att GW helt klart kan total misslyckas med att skriva balanserade regler.
Det är väl delade meningar om WHFBs kvaliteter. Personligen tycker jag det har blivit ett roligare spel. Att det inte går att använda samma tricks som tidigare stör mig inte så mycket.

Men jag kan absolut hålla med om att bilar i 40K inte behövs göras bättre precis. Snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Fordon behöver verkligen inte bli ännu tåligare, jag tycker att de är lagom hårda nu, förutom att transporter är lite väl bra i förhållande till poängen de kostar.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Nahoj skrev:
Nefrums skrev: fan vad jag är glad att jag har börjat med ett annat spel nu..
Det måste var nåt med fordon som alla ryktena missat. De kan inte bara bli så mycket bättre rakt av.
Hade det inte varit för förra editionen av WHFB så hade jag skrattat år dessa ryktena, men nu så kan man inte förneka att GW helt klart kan total misslyckas med att skriva balanserade regler.
Det är väl delade meningar om WHFBs kvaliteter. Personligen tycker jag det har blivit ett roligare spel. Att det inte går att använda samma tricks som tidigare stör mig inte så mycket.

Men jag kan absolut hålla med om att bilar i 40K inte behövs göras bättre precis. Snarare tvärtom.
Fast fantasy var beräkneligt på ett sätt innan som det inte är nu. Fick man chargen innan så vann man. Nu kan man inte bygga taktiken kring det.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Anton

Inlägg av Anton »

n00bn skrev:Fast fantasy var beräkneligt på ett sätt innan som det inte är nu. Fick man chargen innan så vann man. Nu kan man inte bygga taktiken kring det.
Vilket inte var så bra i ett spel där flera av de hårdaste modellerna hade 20" charge.

Det var rätt många saker som lät helt puckat i ryktena om WFB8 som inte visade sig vara så knarkat i sammanhanget när man väl fick testa helheten. Men ostbalansen skiftade. Nerdragen visste inga gränser. Men nu när röken har lagt sig har vi ett helt nytt spel som är fantastiskt roligt.

Jag är helt övertygad om att 40k kommer att få lika stora förändringar, att balansen kommer att skifta även där och att ett gränslöst gnällande kommer att utbryta på gubbspelsforum världen över. Säkert kommer Hitler att kommentera nyheten från sin bunker på YouTube. Men det intressanta är hur det faktiskt är att spela det nya spelet på riktigt.

egge

Inlägg av egge »

Fast fordonen idag är för bra. Inte statiska skytte-fordon men transporter och mobila fordonsplattformar är helt klart för billiga och har för stora möjligheter att komma i stora kvantiteter (alltså är de för billiga). Om fordonen blir dubbelt så svåra att förstöra på penetrating så kommer det helt klart vara ett skifte åt helt fel håll. Rätt håll hade varit att göra fordonen skörare i tabellen. För 35 pts/rhino och 55/chimera så är det helt klart en balansmässig möjlighet. Dem är redan för billiga. Göra dem bättre är inte då särskilt bra.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Enligt mig är problemet, som jag har sagt tidigare, inte egentligen förändrignarna i sig utan att GW envisas med att alla gamla codexar fortfarande gäller. Hur bra reglerna än är så kommer den avgörande faktorn för om det blir spelbart eller inte att vara hur FAQ:erna som (förhoppningsvis) uppdaterar de gamla codexarna blir.

Sen skall man nog ta ryktena med några nypor salt också. Det är fortfarande såpass långt kvar att inget är spikat utan detta är testregler (eller påhitt). Inför 4th cirkulerade det massa kostiga rykten om att man skulle kunna kasta granater, att modeller kunde få slut på ammo och massa annat. Inget av det kom med i de riktiga reglerna. Och Trial assault rules innehöll flera buggar som fixades till innan 4th.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Jag har personligen ingenting emot att fordon är svåra att slå ut, det nuvarande problemet är att det är väldigt mycket svårare att vinna med fotgängarlistor. De behöver inte nerfa fordon, bara dra upp fotgängare till samma nivå så att det blir lite variation.

Skriv svar