Kompmallen 6.7

Moderator: Kompmallsansvariga

egge

Re: Kompmallen 6.6

Inlägg av egge »

Zurken skrev:Ny mall på väg, räkna med ett släpp nästa vecka. Många 0,5 kommer att försvinna.
Lite intressant att veta är hur ni kommer göra för att minska de nya arméernas effektivitet? GK, BA, IG, SW är helt klart de dominerande arméerna med kompmallen när det gäller placeringar och effektivitet. Kommer ni sänka deras komp och höja alla andras (som helt klart behövs)? Eller kommer ni inte våga? Jag vet att det var lite snack om att havocs skulle ge mer minus och kom att tänka på att Chaos aldrig är i toppen, egentligen, utan trots de andra arméernas kompsättning så är det de nya codexen som dominerar. Kommer ni hantera demonernas nackdel att de autoförlorar mot Grey knights som exempel? Demonerna har ofta fått minus för att de anses autovinna mot vissa arméer men jag har aldrig sett kompen reflektera att DE och GK autovinner över demoner...
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 26 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

egge skrev:
Zurken skrev:Ny mall på väg, räkna med ett släpp nästa vecka. Många 0,5 kommer att försvinna.
Lite intressant att veta är hur ni kommer göra för att minska de nya arméernas effektivitet? GK, BA, IG, SW är helt klart de dominerande arméerna med kompmallen när det gäller placeringar och effektivitet. Kommer ni sänka deras komp och höja alla andras (som helt klart behövs)? Eller kommer ni inte våga? Jag vet att det var lite snack om att havocs skulle ge mer minus och kom att tänka på att Chaos aldrig är i toppen, egentligen, utan trots de andra arméernas kompsättning så är det de nya codexen som dominerar. Kommer ni hantera demonernas nackdel att de autoförlorar mot Grey knights som exempel?
Det var mycker CSM med stor potential på SSK. Tror det till mycket stor del handlar om vilka listor vissa spelare råkar viljha spela. Jag kan ju säga att hade jag haft en CSM-armé så hade jag spelat den på SSK.

egge

Inlägg av egge »

theWatchman skrev:
egge skrev:
Lite intressant att veta är hur ni kommer göra för att minska de nya arméernas effektivitet? GK, BA, IG, SW är helt klart de dominerande arméerna med kompmallen när det gäller placeringar och effektivitet. Kommer ni sänka deras komp och höja alla andras (som helt klart behövs)? Eller kommer ni inte våga? Jag vet att det var lite snack om att havocs skulle ge mer minus och kom att tänka på att Chaos aldrig är i toppen, egentligen, utan trots de andra arméernas kompsättning så är det de nya codexen som dominerar. Kommer ni hantera demonernas nackdel att de autoförlorar mot Grey knights som exempel?
Det var mycker CSM med stor potential på SSK. Tror det till mycket stor del handlar om vilka listor vissa spelare råkar viljha spela. Jag kan ju säga att hade jag haft en CSM-armé så hade jag spelat den på SSK.
Ärligen tror jag dock inte att det hade gått lika bra. Dina Space wolfs är väldigt troligen bättre när det gäller komp mallen. Det är så jag upplevt det överlag.

Jag är inte ute efter att öka kompen för de övriga arméerna. Jag tycker snarare dock att så länge folk spelar med arméer som ser ut som flera arméer och helst väljer någon av de nyare arméerna är väldigt talande om vilka arméer som kanske behöver fixas till. Särskilt när folk klarar sig bättre med de nya arméerna än med de gamla med kompmallen. Jag tycker både resultaten och spelarnas val utav arméer säger en hel del. Och det är att de nya arméerna är fortfarande bättre än de gamla. Tar vi grey knights så har vi en autowin mot flera arméer utan att ha någon direkt autoförlust. Men kompen känner jag inte riktigt representerar

Dock måste jag säga att kompmalls-gänget gör ett bra jobb och jag uppskattar allt arbete ni gjort och är väldigt glad över mallen såsom den existerar idag! Att jag sedan har åsikter om den bisar bara att jag är engagerad i den tid ni sätter ned och mitt sätt att visa min uppskattning och deltagande.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Nja, där tror jag du har fel. Runt komp 50 tror jag att armeér som DA, CSM och kanske BT är grymmast. Jag måste alltid ta massa bajs till mina wolves medan man i CSM kan skippa det och har ändå råd att krydda sin armé med Abbadon eller lash.

Sen tycker jag att spelets just nu hårdaste armé, GK har grymmt hårt komp. Själv skulle jag gärna lufta mina lite men det kommer jag inte ens tänka på i kompade tuneringar.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag nämnde innan att havocs med autocannons är en ganska bra enhet (jamfört med andra heavy val i chaos codexen) och bör ge mer minus. De är skitbra på att skjuta transporter och viktiga att ha i listan. Kolla tex. på denna

HQ 145 -16
Sorceror Wings Mark of Slaanesh Lash 145-16

Elites 155
5 Chosen 3 Meltas Rhino 155 -6

Troops 789 (-24)
5 Csm 1 Meltagun Combimelta Rhino 145 -6
9 Berzerkers Powerfist Rhino 264 -10,5
6 Noise Marines 1 Sonic Blasters Rhino w Havoc Launcher 175 -3
9 Chaos Space Marines 1 Flamer Powerweapon Rhino 205 -4.5

Heavy Support 405 (-3)
5 Havocs 3 Missiler 135 -1
5 Havocs 3 Missiler 135 -1
5 Havocs 3 Autokanoner 135 -1

Fordonminus= -6

Komp= -16-24-6-3-6=57

Jag tycker att havokernas -1 sticker lite i ögonen. Men annars håller jag med Egge. Ska man ha vettig kompmall på en armé måste man se hur den placerar sig och vilka som spelar den i mallturneringar. I övrigt, tycker jag att samma problem uppkommer på tröskelkomp 25. Då har chaos riktigt svårt att tävla med de nya och bättre arméerna.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

5 Havocs med 4 missiler kostar 25 poäng mer än lojalisternas och får då ingen +1BS på en av killarna, samt har ingen ATSKNF och om de vill ta en fist kostar den 40 poäng isf 25.

Ska de ha mer minus är det kanske ett till minus för det fjärde identiska vapnet, inte annars (förutom möjligen ett eskalerande för fler enheter, som med allting annat).
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:5 Havocs med 4 missiler kostar 25 poäng mer än lojalisternas och får då ingen +1BS på en av killarna, samt har ingen ATSKNF och om de vill ta en fist kostar den 40 poäng isf 25.

Ska de ha mer minus är det kanske ett till minus för det fjärde identiska vapnet, inte annars (förutom möjligen ett eskalerande för fler enheter, som med allting annat).
5 poäng skiljer det bara. (Om man inte börjar köpa till godsaker som Ld10 eller Chaos Glory...)

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

HeadWar skrev:
Seregon skrev:5 Havocs med 4 missiler kostar 25 poäng mer än lojalisternas och får då ingen +1BS på en av killarna, samt har ingen ATSKNF och om de vill ta en fist kostar den 40 poäng isf 25.

5 poäng skiljer det bara. (Om man inte börjar köpa till godsaker som Ld10 eller Chaos Glory...)
5 Long Fangs (75) + 4 ML (40) = 115 (-6 komp)
5 BA Devastators (90) + 4 ML (40) = 130 (-4 komp)
5 Vanilla Devastators (90) + 4 ML (60) = 150 (-4 komp)
5 Havocs (75) + 4 ML (80) = 155 (-1 komp)

Då räknar jag förstås med den "nya tidens" devastators och inte vanillas. Alternativt är det kanske BA-devastators och CSM som bägge två kompar för lite iom att det enda som skiljer BA mot Vanilla är det eskalerande minuset.
Det rimliga, poäng och kompmässigt ser väl ut att vara -6 för SW, -5 för BA, -4 för SM och -2,5 eller -3 för CSM i den första enheten och sedan eskalerande som vanligt för SW och BA men inget (eller mindre än de två andra) för SM samt CSM.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jämförelse för devastators med missiler.
5 BA Devastators, 4 missiles 130 -4
5 BA Devastators, 4 missiles 130 -6
5 BA Devastators, 4 missiles 130 -8
Total: 390 -18

5 SM Devastators, 4 missiles 150 -4
Total: 450 -12

5 Havocs, 4 missiles 155 -2
total: 465 -6

6 Longfangs 4 missiles 115 -6
6 Longfangs 4 missiles 115 -7,5
6 Longfangs 4 missiles 115 -9
Total: 345 -22,5

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

theWatchman skrev:Jämförelse för devastators med missiler.
5 BA Devastators, 4 missiles 130 -4
5 BA Devastators, 4 missiles 130 -6
5 BA Devastators, 4 missiles 130 -8
Total: 390 -18

Total: 450 -12

total: 465 -6

5 Longfangs 4 missiles 115 -6
5 Longfangs 4 missiles 115 -7,5
5 Longfangs 4 missiles 115 -9
Total: 345 -22,5 (420 -28,5 för 6 LF med 5 ML)
Rättade till lite, och baserat på det tycker jag nog att CSM skulle kunna kompa ytterligare maximalt -3 eller -4, inte mer än så.

Skriv svar