Wraithsight i reserv

Regelfrågor och förslag på husregler
Yautja

Re: Wraithsight i reserv

Inlägg av Yautja »

cadelin skrev:är inte slow and purposeful en special rule?
ignorerar man inte regler som gör att man inte kan komma in på bordet?
eller är jag helt ute och cyklar?
If a unit has a special rule forcing it to move in a specific direction (such as ‘rage’, for example) or that could stop it from moving, the rule is ignored in the phase when it arrives from Reserve.
Sid 94

Ser inte att Slow and Purposeful passar in här nånstans.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:Bild
och det enda som finns kvar är någonstans med diff...

fortfarande tyranidspelarens fel att han inte köpt transporter i DoW?
Rimligtvis har man ju minst en Troop-enhet som man kan ställa upp på bordet för att slippa det där...

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Om regler tolkades på principen "det vore bra för den här enheten om vi tolkade på detta viset" skulle vi få ett väldigt konstigt spel tror jag.
Yautja skrev:If a unit has a special rule forcing it to move in a specific direction (such as ‘rage’, for example) or that could stop it from moving, the rule is ignored in the phase when it arrives from Reserve.
Hade varit mycket bättre om det stod "moving onto the table", kan det vara tänkt så? Annars känns det hela ganska uppenbart.

Att man förlorar viktiga enheter på 1/36 är väll en del av spelet, annars tänker jag börja hävda att jag automatiskt klarar mina Ld10RR-moralslag (1/124 att missa!), allt annat vore ju fånigt för med de oddsen borde de inte kunna fly, eller?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Att du tar ett moralslag betyder ju att de varit inne och gjort något iallafall(i värsta fall sugit upp skytte)...

Obbar som dör från DoW betyder att jag spelar med 225 poäng mindre än dig hela spelet...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Halvar

Inlägg av Halvar »

obbar kan juh för fan djupslå så de kan man ignorera totalt i den diskussionen. har man tagit den chansningen och misslyckats i ett av fem turneringsuppdrag så har man gjort en felaktig chansning. castellan crowe fick på nöten av en imperial guardsman sist jag var på klubben, det var en chansning att springa in i närstrid med honom (för att frigöra objektivet) och den misslyckades. so what?
Ja' än't bittä'!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Säg att man är på en turnering, spelarna Adam och Bertil spelar nästan identiska chaos-listor, med vardera 2 grupper med obliterators. Plötsligt är det dags att spela dawn of war. Adam tänker då att "oj, då riskerar mina obbar att dö på snake-eyes. Bäst jag deepar in med dem" medans Bertil inte skänker den biten en tanke, utan glatt planerar att vandra in via kanten.

Vad är då rättvisast, i avseendet Adam och Bertil.

a) Bertils Obbar riskerar att dö om han slår snake-eyes när de går in, men han får å andra sidan ut mer skytte från sina obbar än vad Adam får.
b) Om Bertils obbar råkar slå snake-eyes placeras de istället i reserv. De blir då lika effektiva som Adams, men Adams fick aldrig chansen att komma in i runda 1.
c) Bertils Obbar får gå en extra tum om han råkar slå snake-eyes, bara för att det är elakt om hans fina obbar dör på grund utav att de vandrade in från kanten. Bertils obbar är mer effektiva än Adams, som dessutom visar sig komma först i 5:e rundan (eller han kanske borde få slå om reserv-slaget i fjärde rundan, för det är elakt om de kommer så sent).

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Halvar skrev:
Mortarion skrev:Fast tyranidmonster tycker jag är en annan sak. Om en tyranidspelare väljer att gå in i difficult terrain med ett monster så får han skylla sig själv om det dör. Det är en medveten chansning. Han kan välja att gå in brevid skogen om han vill vara säker på att komma in. Så då kan man inte klaga när chansningen inte gick hem. Det känns lite som att man chansar på att åka genom en skog med sin Land raider och sedan tycka att motståndaren är tråkig som vill genomdriva att den skall bli immobilized när man slår en etta.
[Bild på kroots vs bikes]
och det enda som finns kvar är någonstans med diff...

fortfarande tyranidspelarens fel att han inte köpt transporter i DoW?
Vad har den situationen med det hela att göra? Om man väljer att inte deploya något mot en armé som kan infiltrera längst med hela kanten när man inte har transporter så anser jag självklart att enheterna skall dö. Alla kan undvika den situationen hur enkelt som helst genom att faktiskt deploya något på brädet.

(Och jag anser iofs att obbar dör på dubbeletta också, eftersom GW har sagt i FAQ:n att det är så. Men jag anser att regeln blir lite konstig i det fallet.)

Rashia

Inlägg av Rashia »

Det kanske bara är jag som är biased när jag tycker att de är lite orimligt att 225pts dör på 1/36 när man bara vill traska in från en kant.
Men nu är väll reglerna så dumma som de är, så de är jue bara att spela med det.

Jag tycker det hade vare mycket mer rimligt/jämnare om de bara blev försenade en runda. Men vad vet jag, de kanske är orimligt.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Mortarion skrev:Vad har den situationen med det hela att göra? Om man väljer att inte deploya något mot en armé som kan infiltrera längst med hela kanten när man inte har transporter så anser jag självklart att enheterna skall dö. Alla kan undvika den situationen hur enkelt som helst genom att faktiskt deploya något på brädet.

(Och jag anser iofs att obbar dör på dubbeletta också, eftersom GW har sagt i FAQ:n att det är så. Men jag anser att regeln blir lite konstig i det fallet.)
om man möter något som inte kan ta hela bordskanten (sm scouts eller lite vadsom) men tillräckligt att nidsspelaren ska tvingas diffa in (genom svår terräng). man har alltså inte reservat någonting utan kört på sina två troopenheter. HQ:t vill gå med sina tyrant guards eftersom man automagiskt (utan att ens behöva slå diffslaget) slösar på minst 210 poäng om tyranten får gå ensam. i första rundan blir ens truppenheter totalmörsade och kanske pinnade eller helt enkelt inte kommer in i närstrid med de små krypen som hotar din armé.
när så armén kommer in från bordskanten och tyranten ocha hans enhet inte klarar av att slå tre eller mer på en av två tärningar kommer då inte tyranten in och dör. det ger i sin tur resten av armén lite plats att komma in på så något annat kanske överlever istället, så helt bortkastade poäng blir det inte.
Ja' än't bittä'!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det är väl 3 tärningar som tyraniderna får slå för diff?

Skriv svar