40k Touren

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
L3go

Re: 40k Touren

Inlägg av L3go »

(med risk för att sticka ut hakan och stämplas som onördig)

perspektiv - it's a good thing sometimes.
jag tycker det är besynnerligt, och i ärlighetens namn smått underhållande, att OP's lista får sådana reaktioner. det är fortfarande a game with plastic dudesmen vi pratar om.
och fnös inte många när de fick se professor pihl's witchhunter-lista på ETC? var det att kissa på ETC?

att folk utanför "topp 40" kom med på touren behöver väl inte vara så besynnerligt. kanske finns det kompetenta spelare "där nere" också, och att rankingen inte är "the one and only" sätt att mäta en spelares kompetens?

mina spontana 0.02$
om någon blivit förnärmad ber jag om ursäkt. jag är alltid lite extra grinig när jag åker till jobbet före 6 på morgonen. snart kaffepaus. :)
dagens ord: besynnerlig :roll:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Joakim skrev:Kan också säga att en av anledningarna till att jag inte vill spela en extremlista är mycket för att det blir ett väldigt sten sax påse-moment som jag inte alls tycker om. ...... Jag tror att om jag spelar något som ger mig en utmaning och som är stabil så kommer det att ge flera jämnare matcher än om jag spelar en komp 10 lista.
Okej, det verkar som om att jag missuppfattat motivet och inställningen fullkomligt. Skönt, ledsen för att jag tog till provokationer för att få reda på hur du tänker.

Jag inser att vi tänker fullständigt olika om vad som är "balanserat" och hur en potentiell vinnarlista till touren ser ut. Jag tycker till exempel att det är din lista som är "extrem" och obalanserad. Jag har också den uppfattningen att kompen påverkar arméer på det sättet att det blir lättare att göra balanserade listor alteftersom kompen sänks.

Kanske har jag fel när jag tror att inte ens du kommer vinna en enda match med den här listan. Det är just det jag tycker är synd, för att touren skall bli riktigt lyckad krävs det att LillJocke är i form och spelar brallorna av folk! Jag inser att det inte verkar så över internet, men mitt motiv för att tjata i den här tråden är att hjälpa en polare.

Och en sak till Lego; det är inte så inihelvete viktigt för alla det här med att kriga med plastfigurer, det är ungefär lika oviktigt som fotbolls-vm, aktiebörsen eller riksdagsvalet, men personligen är jag mest intresserad av leksakskrig, försök inte påstå att jag har fel! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

GLinus

Inlägg av GLinus »

Jag har suttit och gapat i någon form av chock när jag läst igenom den här tråden.
Så länge 40K Touren inte har ett satt komptak så måste det vara upp till var och en att spela en hur snäll lista som helst.
Om det nu är så otroligt förolämpande att någon kör en snällare lista, så får man väl införa ett tak i kompen, i stil med: "Den här turneringen kräver att deltagarnas listor kompar mellan 10 och 25".

Att någon väljer att utmana sig själv och spela en medvetet mjukare lista har ju ingenting med någon annan att göra.
Alla måste ju få spela de de själva vill, inom angivna ramar, utan att folk får frispel.
En mjukare lista kräver dessutom (i 9 fall av 10) mer av sin spelare för att ro hem en seger, vilket skapar goda förutsättningar för att bli en skickligare spelare på sikt.

Dessutom:
Beer & Pretzels, Beer & Pretzels, Beer & Pretzels, Beer & Pretzels för tusans bövlar!!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Arioch

Inlägg av Arioch »

Go Linus!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

herr gonka skrev: men personligen är jag mest intresserad av leksakskrig, försök inte påstå att jag har fel!
nej, så inskränkt/arrogant är inte ens jag. ;) om jag lärt mig något så är det att inlägg på forum såsom detta är sjukt lätt att missförstå, så jag har slutat dömma folk baserat på deras "internet-persona".
(se vad snäll jag kan vara när jag fått kaka till kaffet :) )

för övrigt hoppas jag axel vinner touren, och bevisar att yngst är äldst...
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

GLinus skrev:Alla måste ju få spela de de själva vill, inom angivna ramar, utan att folk får frispel.
Frispel är väl att ta i? Surgubbe kan nog räcka som epitet på mig tycker jag, men jag har förmodligen låtit gnälligare än vad som varit avsikten.

För att desperat försöka gnugga av mig skitskallestämpeln gör jag ytterligare ett försök att förklara mig.

Jag tycker att Touren är ett jäkligt kul initiativ. Tanken är ju att skapa någon sorts slutspel för de som lyckats allra bäst under året. Att vinna den turneringen ger såklart en massa ära och berömmelse i vår lilla nationella nördvärld. Om man nu lyckats kvalificera sig så tycker iallafall jag att det känns lite märkligt att inte göra sitt bästa. Jag kanske är helt fel ute, men när jag följt diskussionen i Touren-tråden har jag fått uppfattningen att ett gäng med folk planerar att spela med plojlistor. Det är ungefär som att gå på maskerad men att strunta i att klä ut sig, -rätt okej om det bara är ett par stycken som har en bra anledning, men faktiskt trist för den som ordnar festen om det är många som kommer utan kostym och som dessutom har åsikten att "vaffan, de e ju bara en fest ju!".

Jag är verkligen inte upprörd eller förbannad, det här är bara min lilla fundering över situationen. Det finns säkert utrymme för diskussion, och det kan mycket väl vara så att jag är ute och cyklar ... igen ... ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Nu när jag har funderat lite tycker jag att det är bra att Jocke tar en armé com ligger utanför de vanliga sten-sax-påse-alternativen man allt som oftast ser när det är dags för okomp (eller i princip okomp). Min erfarenhet från ETC är att vi svenskar hade tjänat mycket på att bli bättre på att bygga listor utan sten-sax-påse-moment utan att de för den sakens skull är LBM (Eller LBSW/LBBA).

Själv sitter jag och funderar på om det blir komp 45 (där jag är bekväm) eller komp 10 (för att se om det går) till touren.

För att se riktigt intressanta listor till touren tror jag att man hade behövt införa restriktioner eftersom kompmallen IMO inte riktigt fungerar på så låg komp som 10.

Rörande listan så tror jag att du, gast-approved eller inte, behöver mer AT.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Jupp, switcha iaf Havocs till acans eller missile launchers.

Gonka, du måste tänka på att det finns en omvänd korrelation mellan hårdheten på Jockes listor och hans prestation. Dvs, ju sämre lista, desto bättre placering.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Henke

Inlägg av Henke »

Gonka Koff skrev:Jag tycker att Touren är ett jäkligt kul initiativ. Tanken är ju att skapa någon sorts slutspel för de som lyckats allra bäst under året. Att vinna den turneringen ger såklart en massa ära och berömmelse i vår lilla nationella nördvärld. Om man nu lyckats kvalificera sig så tycker iallafall jag att det känns lite märkligt att inte göra sitt bästa. Jag kanske är helt fel ute, men när jag följt diskussionen i Touren-tråden har jag fått uppfattningen att ett gäng med folk planerar att spela med plojlistor. Det är ungefär som att gå på maskerad men att strunta i att klä ut sig, -rätt okej om det bara är ett par stycken som har en bra anledning, men faktiskt trist för den som ordnar festen om det är många som kommer utan kostym och som dessutom har åsikten att "vaffan, de e ju bara en fest ju!".
Håller med Gonka här. Även om jag inte är med på Touren så tycker jag synd om dem som tar det seriöst och siktar på att vinna. Hur kul är det att spela spel generellt med folk som inte gör sitt bästa för att vinna. Plojlistor tycker jag man kan spela på vanliga turneringar.
Olof skrev:Jupp, switcha iaf Havocs till acans eller missile launchers.

Gonka, du måste tänka på att det finns en omvänd korrelation mellan hårdheten på Jockes listor och hans prestation. Dvs, ju sämre lista, desto bättre placering.
Känner dock inte denna Jocke som alltid placerar sig bra med lågkomplistor men det verkar vara en riktigt bra skill :D . Gäller det okompade turneringar eller sådana där man faktiskt får hjälp av kompen?

Tycker att det är lite trist för Jocke Rapp när han organiserar ett slutspel för de mest engagerade 40k spelarna i Sverige och några inte tar det seriöst.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Tycker folk ska få spela vad de vill, ingen ide för er att vara sura över något ni inte tar del av. Och för de som bara är inställda på att vinna, då är ni ju garanterade en vinst mot denna listan...eller? ;)

(och om ni i hemlighet tycker att "om han inte ska ta det seriöst så hade jag kunnat vara där istället" så är det bara för er att göra bättre ifrån er till nästa gång...)

Totalt onödigt att klaga, han följer reglerna och har förmodligen roligt.

Det ligger väl på motståndarens ansvar att han själv ska ha roligt...eller? Ska man ta fullt ansvar för att bägge spelarna ska ha roligt varje gång? "Nä, jag väljer att inte assaulta med mina berzerkers för då har min motståndare inte roligt", "jag ska kanske lasha fram min motståndares assault terminators mot mina enheter så han har det lite roligare"...hmm...tror inte det...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar