Det kanske stämmer i relation till annat men Bluescribes kompar ändå på tok för hårt. De tillför verkligen inte lika mycket till armén som exempelvis Abaddon eller Lysander gör. Och ska man räkna komp per poäng så kan man lätt få för sig att de är spelets hårdaste enhet. Jag tycker inte ens att de är en no-brainer om de skulle kompa -5.Zurken skrev:Nu är jag ingen expert på demoner men Pavane (och i förlängningen Blue Scribes) kompar lite överkant just för att det är en förmåga som styr motståndaren. Knuffa bort från objektiv, klumpa ihop för att skjuta plattor på, ge extra charge range till andra enheter, tvinga folk in i dangerous terrain osv. Det är ju det som är farligt och det är det som kompas. Antagligen kompas det snällare på prinsen då den är lättare att döda.
Blue scribes som kan gömma sig i enheter som ändå inte vill in i närstrid och har möjligheten att skjuta två pavanes ibland och träffar på 3+ istället för 4+ måste ju kompas en hel del värre än en vanlig herald. Sen att blue scribes dessutom är ett av de bästa anti-tank valen i codexet gör ju inte saken bättre.
Nu vet jag inte om minusen är perfekt satta, men i relation till varandra känns det rätt bra.
Chaos Daemons
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Chaos Daemons
Du jämför med abaddon utan raider, abaddon utan raider är ett ganska dåligt choice....
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Säg det till lill-Jockes armé som vann vinterslaget med gående abaddon och termosar.Snot skrev:Du jämför med abaddon utan raider, abaddon utan raider är ett ganska dåligt choice....
För övrigt så tycker jag personligen att bluescribes blev jättemycket sämre i FAQen som beskrev att man måste välja mål och powers innan man skjuter sin första power, tog bort mycket av deras flexibilitet. Kompminuset har dock inte ändrats och det kändes lite högt redan från början.
- Styranimon
Tjena, en fråga om Bloodcrushers:
Hur tolkar man detta?
"-2 each of the first 3 Bloodcrushers in the first unit"
Så om jag har två enheter Crushers så kompar den andra mindre?
Hur tolkar man detta?
Uhm..Raden under:Styranimon skrev:Tjena, en fråga om Bloodcrushers:
Hur tolkar man detta?
"- 3 each of the additional 5 bloodcrushers"
Dvs, om du har en enhet om 3 så kompar de -6, lägger du till fler efter dessa kostar nästa 5 bloodcrushers 3 poäng styck.
I en enhet om 6, så skulle den kompa 6+9 (2-2-2-3-3-3). Du räknar alltså antalet modeller, inte antal enheter, oavsett hur du sedan delat upp dem i enheter.
Inte för att jag brukar spela med så små enheter, men jag hade gärna sett "first unit" utbytt mot "army", jag antar att det inte är meningen att 1+1 ska ha sämre komp än 2?
- Styranimon
Det var detta jag syftade på mestHeadWar skrev:jag antar att det inte är meningen att 1+1 ska ha sämre komp än 2?
"Mindre" brukar i de här sammanhangen betyda "mindre minus", men jag misstänker att du menade tvärtom. Därav förvirringen nedan...Styranimon skrev:Tjena, en fråga om Bloodcrushers:
Hur tolkar man detta?
- Styranimon
Nej, jag menade mindre minus, för enligt den instruktionen ska man ju inte få
-2 för de 3 första Bloodcrushers i den andra eller den trejde enheten ;/
-2 för de 3 första Bloodcrushers i den andra eller den trejde enheten ;/