Sannolikhetslära i 40K
Re: Sannolikhetslära i 40K
(1-1/2*1/2 = 3/4) = 1 - sannolikheten att missa med båda
En bild säger mer än 1000 kaniner
Du slår väl bara 1 tärning, oavsett hur många apor du har? Och modifierar det tärningsslaget med +1 för varje apa efter den första? Eller har jag missuppfattat din uträkning från början?Rasmus skrev:Blev väldigt fundersam angående Jokaeros chans att rulla fram specifika resultat.
Ny tanke är:
Tärning 1: (1/6) + (2/6) * 1/6*2 = 1/6 + 4/36 = 3/18+2/18 = 5/18
Tärning 2: (1/6) + (2/6) * 1/6*2 = 1/6 + 4/36 = 3/18+2/18 = 5/18
Så 10/18, men då måste vi också dra ifrån chansen att båda tärningarna blir 6:or, och 1 av dessa alltså förslösas. (10/18) - (1/36)*(1/6)*2 = 0,555555555-0,009259 = 59/108 = 0,5463
Resultat: Chansen för att få +12 tum range är 54,63% chans.
Kan detta stämma bättre? Någon får gärna se om det har brister.
- speedfreek
Ap-uträkningen verkar lite märklig. Hur kan det bli över 50% att få det man vill?
Man slår en tärning på en tabell där resultat två är det man vill ha och man har +1 på tabellen för varje apa efter första.
Slår man en sexa får man istället slå om två gånger och applicera bägge resultaten. (fortsatta sexor ignoreras och slås om)
Slår man en etta (+1) så får man resultat två.
Slår man en femma eller sexa får man istället resultat 6+ och får slå två nya gånger på tabellen, fortfarande med +1 på slaget.
Alltså två nya försök att slå det man vill (en etta)
Slår man en 2.a, 3.a eller 4,a får man inte resultatet man är ute efter och man får inte slå igen.
Redan här är man väl under 50% att få det man ville ha?
Man slår en tärning på en tabell där resultat två är det man vill ha och man har +1 på tabellen för varje apa efter första.
Slår man en sexa får man istället slå om två gånger och applicera bägge resultaten. (fortsatta sexor ignoreras och slås om)
Slår man en femma eller sexa får man istället resultat 6+ och får slå två nya gånger på tabellen, fortfarande med +1 på slaget.
Slår man en 2.a, 3.a eller 4,a får man inte resultatet man är ute efter och man får inte slå igen.
Jag har missuppfattat Jokaero-regeln, har alltid levt med illusionen att man får 1 tärning per apa, inte 1 tärning totalt. 
Edit: I så fall gäller ju så klart 1 tärning med uträkningen:
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 31 gånger.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Det fetmarkerade stämmer väl inte? Slår du en 6:a igen är den väl helt enkelt förslösad, eftersom det är en duplicate? Det vill säga: En 6:a följt av 2x 6:or = Ingenting alls?speedfreek skrev:Ap-uträkningen verkar lite märklig. Hur kan det bli över 50% att få det man vill?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
- speedfreek
Jag förtår för en gångs skull inte ens vad jag själv skrev...
Jo, det borde bli att dubbletterna blir förverkade.
6+ The Works: Roll twice more on the table and apply
both results. Each upgrade can only be applied once -
ignore duplicate results (including duplicate rolls of 6).
Är detta med 1 apa/enhet? Hur skulle det se ut om man hade 2 apor, och egentligen bara vill ha ett specifikt resultat, exempelvis 12" extra range?Rasmus skrev:Jag har missuppfattat Jokaero-regeln, har alltid levt med illusionen att man får 1 tärning per apa, inte 1 tärning totalt.
Exemplet är med 2 apor.
Har du 1 apa per enhet skulle sannolikheten vara:
(1/6)+(1/6*2*1/6) = 6/36+2/36 = 8/36 = 2/9
Det vill säga, 1/6, samt chansen för att rulla en 6:a och få två tärningar med båda 1/6 chans.
2 apor blir som sagt:
Chansen för enskilt resultat under 6: (1/6) + (2/6) * 1/6*2 = 1/6 + 4/36 = 3/18+2/18 = 5/18
Ändras chansen helt enkelt till (2/6) att få en sexa.
Har du 1 apa per enhet skulle sannolikheten vara:
(1/6)+(1/6*2*1/6) = 6/36+2/36 = 8/36 = 2/9
Det vill säga, 1/6, samt chansen för att rulla en 6:a och få två tärningar med båda 1/6 chans.
2 apor blir som sagt:
Chansen för enskilt resultat under 6: (1/6) + (2/6) * 1/6*2 = 1/6 + 4/36 = 3/18+2/18 = 5/18
Ändras chansen helt enkelt till (2/6) att få en sexa.
Och vad är sannolikeheten för en Vindicare Assasisin att få in en pen på en Land Raider?
Försökte mig på att skriva ner alla tänkbara resultat, men jag blev less när jag kom på att en d3 för rending på varje sexa gjorde att jag behövde lägga in väldigt många mer tänkbara resultat.
Någon som vet ett bättre sätt att räkna ut det, än att skriva in vad alla tärningar kan bli i excel?
Försökte mig på att skriva ner alla tänkbara resultat, men jag blev less när jag kom på att en d3 för rending på varje sexa gjorde att jag behövde lägga in väldigt många mer tänkbara resultat.
Någon som vet ett bättre sätt att räkna ut det, än att skriva in vad alla tärningar kan bli i excel?
Det finns över 4000 olika utfall med en vindicare...Ersätter man 6:an med 3 nya alternativ blir det 8*8*8*8 möjliga utfall.
Kan försöka göra en räkning av komplementhändelsen, men inte just nu tyvärr.
Kan försöka göra en räkning av komplementhändelsen, men inte just nu tyvärr.