Nu är man äntligen hemma, nybadad och lite utvilad, men något litet ska man hinna skriva ner innan man går och lägger sig!
Jag märker att ni här hemma vid intresse har kunnat hålla er väldigt uppdaterade genom diverse forum eller kontakter, för att kunna göra det hela lite mer spännande, och spännande moment fyllde hela turneringen.
Aldrig någonsin på ETC har den positiva stämningen mellan svenska laget och motståndarländerna känts av så här mycket, vilket var mycket trevligt, och genom hela tuneringen var det en glad positiv stämning i de flesta matcherna med ett ytterst fåtal undantag.
10 Warlocks
Jetbikes, Enhance, Embolden
Farseer
Jetbike, Doom, Fortune, Spirit Stones, Runes of Witnessing
10 Warlocks
Jetbikes, Enhance, Embolden
Troops
3 Jetbikes
Cannon
3 Jetbikes
Cannon
3 Jetbikes
Cannon
5 Dire Avengers
Heavy
Falcon
Cannon, Holo Field, Spirit Stones
_____
Matcherna gav:
15 poäng i objektiv(10 vid draw)
+-5 genom Vp-skillnad
Resultaten kunde alltså variera mellan 0 samt 20 poäng.
___
Jag lyckas med samtliga välja-sida slag, blev aldrig siezad, något som säkerligen påverkade mitt slutresultat.
Match 1: Frankrike, Chaos
Dawn of War, 5 Objektiv
Lashprins
Winglash
7 Plaguemarines
Rhino
6 Demoner
8 Berzerkers
Rhino
4 Terminators
Fist, Heavy Flamer, 3 Combimelta
Land Raider
3+3+2 Obliterators
____
Bordet är förhållandevis öppet, med undantaget för en hög klippa i mitten. I slutändan har varje bordshör ett objektiv, och ett ojektiv är kvar i mitten, något till höger.
Jag deployar två enheter jetbikes och en farseer. Han reservar och deepar med termies+obbar.
Tur ett susar counsils maximalt framåt, i slutet av movement uppjoinade av varsin farseer. Jetbikes flyger hem till min bordskant och falken susar in i mitten, något till höger. I hans tur anländer prins, rhino med nurglesnubbar och zerker/lashraider långt ut på hans högra flank, nästan nere i hörnet. Väl utanför counsilcharge.
I min tur två inväntar jag deepande obbar genom att lugnt flygande byta plats på mina counsils, och sprida ut mig så mycket att han inte kan deepa ner utan att bli assaultad, flyttar ner jetbikes i varsitt hörn, respektive i mitten, för att försvåra obbeskyttet mot jetbikes. Falken lyckas slimma in två 45" skott på plaguemarinerhinon, och får den immobiliserad.
Alla obbar kommer i hans tur två ner, resten av chaoslistan avancerar. Rapid Fire-Obbeskyttet dödar sammanlagt två jetbikeenheter, ett på 6 saves och ett annat på moral.
I min tur 3 Kastar jag doom på de två 3-manna obbenehterna, skjuter, och anfaller dem med varsitt counsil. den ena dör, och jag kommer loss, medans den andra kvarvarande obben dröjer kvar i 3 Assaultfaser. Falken skjuter ihjäl en obbe i tvåmannaenheten.
Reservrhinon rushar vänserkantsobjektiv, termies försöker skjuta bikes men misslyckas med att få dem att fly, dessa combichargeas med sin obbekompis och dör under min tur, och jag counsiliderar( ) mot resten av armén. Counsil två kommer sedan loss, och slår ihjäl rhinon för att fördriva tid på väg till högerkanten. Väl där lyckas fransmannen kasta två lash, varpå han ställer bikes i diffterräng, respektive skog, men han lyckas inte knuffa dem tillräckligt långt bak, och i turen efter anfaller de plaguemarines.
Falken droppar avengers börjar boosta mot raider med zerkers för att contesta objektiv, men tack varje den förlorade turen i o m obbe-cc så har jag inte kunnat pusha nog.
Spelet fortsätter dock i tur sex, han counterchargear med hela sin armé, och dödar några warlocks, jag counterchargear sedan med ett fullt counsil, och saken är biff. Landraidern överlever dock, lycklig över att slippa tur sju.
17-3
Match 2: Ungern, Space Marines
Pitched Battle, 2 Objektiv
Lysander
Kantor
8 Sternguard med fist
pod
5 Combimeltasternguard
5 Sternguard med lightningclaw
+5 sternguards, 2 Lascannon
5 Scouter
Powerweapon
5 Scouter
Fist
5 Sniperscouter
Missil
2 Storm
2 Whilwinds
___
Jag deployar bara counsils pga runda ett pod/kantorbomb. Han reservar stormarna och lysander joinar pod.
Vi spelar på ett ruinbord, och counsils går fullt fram. På höger kant har han försökt skjuta ner ett counsil med podmelemmar, har tur och dödar två warlocks.
I min tur kommer jetbikes, och skjuter tillsammans med counsil på doomade lysander+kompisar. 6 Av kompisarna dör, och resten dör under assault, doch tar lysander bara ett wound av skyttet, och två i cc, och givetvis står han kvar på stubborn 10.
På vänster kant äter counsil ett upp whirlwinds och las-sternguards. Hans reserver kommer inte in.
I min tur tre boostar falken in pga combimeltas, och jetbikes börjar knattra sniperscouter, som efter 2 skyttefaser dör. Vänstercounsil tar sig sakta mot mitten, blir anfallna av dubbla scoutenheter, men dödar dessa på en game turn, och fortsätter mot hans objektiv med kantor och kompisar, med en 3+ iväg från att med konsolideringen kunna stänga inne hans sista scoringenhet i min runda 4. Tvärr dödar jag bara rhinon, och kantor chargear "iväg" mitt counsil från objektivet, och klarar sedan två save-rundor med 7 resp 8 saves. Lyckligtvis så dör han på tredje salvan, och jag contestar objektivet.
Falken har under tiden "råkat" stå still och skjuta storms tilsammans med jetbikes, och meltasternguards smäller båten istället för att ta mitt objektiv. Dessa meltakillar knattras sedan ner av doom, jetbikes samt avengers.
Högercounsil sitter fast i lysander fram tills i slutet av min tur 5, då han efter +50 klarade 2+ lyckas få counsil på flykten, och han kan gå och döda en av två jetbikeenheter vid objektivet på min planhalva.
Lyckligtvis blir det en tur 6, och lysander knattras ner av 2 jetbikeenhteter, och counsilet avlivar de sista enhetna på planen, klart tight matchup.
17-3
Match 3: Polen, Space Marines
Quarters, Kill points
Möter min nemesis från förra året
Kantor
5 hammartermies
5 Sternguards
2Missile
5 Sterguards
2Missile
10 Marines
Fist, melta, Missile
Rhino
5 meltaScouts
3 BolterAB
2 MeltaAB
2 MeltaAB
Dakkapread
Auto/laspread
Landraider
Melta
Spelar på ett tomt bor med 4 stenpenisar till frigolitklippor, och jag lyckas börja. Dock missar jag att kasta fortune i tur 1 med ena farssern(uppjoinad med jetbikes för att counsils ska kunna turboboosta, gjorde sedan samma sak men lyckades mot tyskarna), och ett counsil måste ställa sig i linjeformation bakom en klippa för att undvika bolter+bombdöd.
Mina guardian jetbikes sitter i reserv, för att sedan boosta fram och tillbaks 60" bort från Spacemarinehörnet(deployat längs med kanten). Han skjuter och anfaller främre counsilet med allt han har, och återigen så counterchargear counsil 2, och i slutet av tur 4 har jag 6 killpoints, han får genom en del Attackbikeboostande några lucky shots på en jetbikeenhet som flyr, och falken som även den boostat fram och tillbaks hela tiden dör på en long range multimelta.
Killen har dock inte en suck i övrigt, consils komemr loss och dödar preads efter att ha hackat ihjäl allt infanteri -rhinosittande scouter. Med flyt han har tur som får poäng för en halv farseer...
Samt, att det kändes så jävla gött att få revansch från förra året, en match med massa knas-rulings som tillslut kostade oss hela förra turneringen.
17-3
ETC 09 Eldar
Re: ETC 09 Eldar
Match 4: England, Eldar
Dawn of War, 2 Objektiv
Farseer
Doom
8 Harlequins
Seer, 8 Kisses
8 Harlequins
Seer, 8 Kisses
4 Bikes
Destructor
10 Guardians
Cannon
5 Dire Avengers
Serpent
Cannon, Spirit Stones, Vectored Engines
5 Dire Avengers
Serpent
Wraithlord
Bright Lance, Missile Launcher
Fire Prism
Holo Field, Spirit Stones
3 Dark Reapers
Exarch, 2 Plattor, Crack
Vi spelar på ett ruinbord, med ett objektiv var i bakre mitt-deploymentzone. Jag anvancerar med counsils mot tom motståndarsida. Han susar in på högerkanten med prism, lord & harlies sittandes i serpents, med mig väl utanför 18". Infanteriet med avatar i spetsen går in och knattrar från vänster. Jag fortsätter att avancera med högercounsil och "råkar" ställa mig inom 18" från serpents. Likaså med vänstercounsil, och skyttet i hans tur dödar två warlocks i vänster counsil.
Harlies stormar ut, och tyvärr lyckas båda enheterna med 4+ fleet, och dessa resulterar i en död warlock på charge... Jag dödar alla harlies på två playerturns.
På andra kanten combichargear counsil dark reapers, guardians och avatar, och dessa dör på två cc-rundor.
Resten av matchen går ut på att mina jetbikes knattrar på hans doomade jetbikes, kvarvarande counsilmedlemmar avlivar wraithlord, prisma, avengers, och tillslut serpents då tur 6 spelas. Dock lyckades en diffbit halvera ett counsil, och avengers lyckades döda en farseer, och en jetbikeenhet tankshockades av med en serpent.
18-2
Bike, Power Claw, Invo
Big Mek
KFF
10 Lootas
10 Lootas
8 Nob Bikers
3 Claws, FnP, Invos, Flagga, Bosspole, Alla hade olika miniupgrades
20 Boys
Nob, Power Claw, 2 Big Shootas
20 Shoota Boys
10 Grots
3 Killakans
3 Big Shootas
3 Killakans
3 Rokkits
2 Killakans
2 Big Shootas
Möter tyskarnas kapten(?) och reservar allt utom counsils & en bikeenhet som får agera farseer-fortune-kastar-skydd, dessa två test lyckas och under två turer stormar counsils fram mot hörnet packat med orcher bakom en linje killakans, när han märker hur mycket jag påushar försöker han backa, men måste offra en lootaenhet till councilskytte. I slutet av min tur 2 står ett counsil inom 12 Från kan-linjen, men utanför 18" av mongonobsen. Han vill inte comitta, utan skuter ner två warlocks istället.
I turen efter låser ett counsil upp 9-manna kanlinjen, och en grupp på 20 orcher. Det andra counsilet knattrar ner den andra 20-mannaenheten till 15+mek. 3-4 kans dör och farsser lyckas bli instakillad, dock dör 6-7 orcher av witchblades och explosioner. I hans tur counterchargeas kvarvarande counsilmedlemmar av mob+mongonobs, 5 warlocks dör, men sista 3 lyckas hålla ut och få ner båda mobs på eller under 10... I min tur 4 anfaller counsil två en av mobsen, dödar 13 boys och nobs+ orcher flyr pga failade Ld2-test.
På andra kanten dör en bikenehet efter att ha skjutit+ anfallit reservande grots, men det räcker dock inte för att tysken ska ha en sportslig. En enhet lootas+grots räcker helt enkelt inte mot ett fullt counsil, två jetbikeenheter, avengers samt falcon, matcher slutar tidigt och grotsen överlever.
18-2
Heavy Armour, Invo, Klo
Warboss
Bike, Power Claw, Invo
11 Lootas
8 Nob Bikers
5 Meganobs
3 Kombischorchas
17 Orks
Claw
12 Shoota Boys
Claw
Trukk
12 Shoota Boys
Claw
Trukk
Battlewagon
Röd, Big Shoota
Battlewagon
Röd, Big Shoota
Jag märker att killen är något grön när det kommer till spelande, och det visar sig bildligt att han pratar med sina tärningar, förbannar mina tärningsslag och låter som en orch när han anfaller.
I min tur ett går jag fram med båda counsils cirkus 15" från meganob-wagon, och med en counsilsvans står jag även inom 15" från lootas med vänstercounsil.
Han anfaller omedelbart med meganobs, tyvärr så vågar inte de andra orcherna, som stannar hemma vid deployment istället, men mongonobs åker fram och knattrar på vänstercounsil. Meganobs-warbossen får sedan 80% av counsilets attacker på sig och dör, en till nob woundas, och efter att ha slagit ihjäl 2 warlocks klarar han inte sitt Ld5-test. Counsilet kommer loss och slår ihjäl en battlewagon med orkpinata, dessa anfaller counsil och dör efter at ha blivit explosionsskadade.
Vänstercounsil anfaller samtidigt 11 lootas och mongonobs, som inte heller klarar sitt låga LD-slag(4).
I hans tur tre anländer hans sista två truckar, och finner sig ensamma på planen, och counsils knyter i rundan efter igen påsen, dock efter att ett counsil blivit halverad av matchens fjärde exploderade fordon.
20-0
Efter att vid flera tillfällen testat en snällare variant av armén insåg vi tidigt i ETC-planeringen att tanken med min armé skulle kunna vara att spela mot allt möjligt motstånd, dock efter en del speltestande, visar det sig att armén har sina nackdelar som man får ta och anpassa sig till när man gör matchningar. När man helt saknar powerweapons i en armé kan det helt enkelt vara sjukt drygt att spela mot motståndare med tärningsflyt(lysander & obbar, men likaså saker som psychic hoods och battlepsykers kan ställa till en hel del om dessa skulle lyckas, och givetvis skulle andra counsilarméer vart löjliga att spela mot! Jag föredrog att jag skulle slippa dessa för att helt eneklt undvika tärningsrullar-matcher, och det tror jag även att vår kapten jocke höll med om), även mobilt skytte som efter sieze skulle kunna skjuta massa icke-fortunebikes var en jobbig tanke, då jag givetvis sällan deployade counsils öppet utifall sieze.
Mardrömsmotståndet på turneringen skulle nog vara tyskarnas chaos(en 8-2-2(ett nytt uttryck från förra årets 9-2 som helt eneklt innebär 2 lash, 2 raiders med scoringgubbar och 8 obbar)), eller tyskarnas smurfar med 2 landerraidertermies+nullzone(brrr), men lyckligtvis slapp jag spela mot detta och jag var i slutändan väldigt nöjd med min lagprestation.
//Axel
Dawn of War, 2 Objektiv
Farseer
Doom
8 Harlequins
Seer, 8 Kisses
8 Harlequins
Seer, 8 Kisses
4 Bikes
Destructor
10 Guardians
Cannon
5 Dire Avengers
Serpent
5 Dire Avengers
Serpent
Wraithlord
Bright Lance, Missile Launcher
Fire Prism
Holo Field, Spirit Stones
3 Dark Reapers
Exarch, 2 Plattor, Crack
Vi spelar på ett ruinbord, med ett objektiv var i bakre mitt-deploymentzone. Jag anvancerar med counsils mot tom motståndarsida. Han susar in på högerkanten med prism, lord & harlies sittandes i serpents, med mig väl utanför 18". Infanteriet med avatar i spetsen går in och knattrar från vänster. Jag fortsätter att avancera med högercounsil och "råkar" ställa mig inom 18" från serpents. Likaså med vänstercounsil, och skyttet i hans tur dödar två warlocks i vänster counsil.
Harlies stormar ut, och tyvärr lyckas båda enheterna med 4+ fleet, och dessa resulterar i en död warlock på charge... Jag dödar alla harlies på två playerturns.
På andra kanten combichargear counsil dark reapers, guardians och avatar, och dessa dör på två cc-rundor.
Resten av matchen går ut på att mina jetbikes knattrar på hans doomade jetbikes, kvarvarande counsilmedlemmar avlivar wraithlord, prisma, avengers, och tillslut serpents då tur 6 spelas. Dock lyckades en diffbit halvera ett counsil, och avengers lyckades döda en farseer, och en jetbikeenhet tankshockades av med en serpent.
18-2
Bike, Power Claw, Invo
Big Mek
KFF
10 Lootas
10 Lootas
8 Nob Bikers
20 Boys
20 Shoota Boys
10 Grots
3 Killakans
3 Big Shootas
3 Killakans
3 Rokkits
2 Killakans
2 Big Shootas
Möter tyskarnas kapten(?) och reservar allt utom counsils & en bikeenhet som får agera farseer-fortune-kastar-skydd, dessa två test lyckas och under två turer stormar counsils fram mot hörnet packat med orcher bakom en linje killakans, när han märker hur mycket jag påushar försöker han backa, men måste offra en lootaenhet till councilskytte. I slutet av min tur 2 står ett counsil inom 12 Från kan-linjen, men utanför 18" av mongonobsen. Han vill inte comitta, utan skuter ner två warlocks istället.
I turen efter låser ett counsil upp 9-manna kanlinjen, och en grupp på 20 orcher. Det andra counsilet knattrar ner den andra 20-mannaenheten till 15+mek. 3-4 kans dör och farsser lyckas bli instakillad, dock dör 6-7 orcher av witchblades och explosioner. I hans tur counterchargeas kvarvarande counsilmedlemmar av mob+mongonobs, 5 warlocks dör, men sista 3 lyckas hålla ut och få ner båda mobs på eller under 10... I min tur 4 anfaller counsil två en av mobsen, dödar 13 boys och nobs+ orcher flyr pga failade Ld2-test.
På andra kanten dör en bikenehet efter att ha skjutit+ anfallit reservande grots, men det räcker dock inte för att tysken ska ha en sportslig. En enhet lootas+grots räcker helt enkelt inte mot ett fullt counsil, två jetbikeenheter, avengers samt falcon, matcher slutar tidigt och grotsen överlever.
18-2
Heavy Armour, Invo, Klo
Warboss
Bike, Power Claw, Invo
11 Lootas
8 Nob Bikers
5 Meganobs
3 Kombischorchas
17 Orks
Claw
12 Shoota Boys
Claw
Trukk
12 Shoota Boys
Claw
Trukk
Battlewagon
Röd, Big Shoota
Battlewagon
Röd, Big Shoota
Jag märker att killen är något grön när det kommer till spelande, och det visar sig bildligt att han pratar med sina tärningar, förbannar mina tärningsslag och låter som en orch när han anfaller.
I min tur ett går jag fram med båda counsils cirkus 15" från meganob-wagon, och med en counsilsvans står jag även inom 15" från lootas med vänstercounsil.
Han anfaller omedelbart med meganobs, tyvärr så vågar inte de andra orcherna, som stannar hemma vid deployment istället, men mongonobs åker fram och knattrar på vänstercounsil. Meganobs-warbossen får sedan 80% av counsilets attacker på sig och dör, en till nob woundas, och efter att ha slagit ihjäl 2 warlocks klarar han inte sitt Ld5-test. Counsilet kommer loss och slår ihjäl en battlewagon med orkpinata, dessa anfaller counsil och dör efter at ha blivit explosionsskadade.
Vänstercounsil anfaller samtidigt 11 lootas och mongonobs, som inte heller klarar sitt låga LD-slag(4).
I hans tur tre anländer hans sista två truckar, och finner sig ensamma på planen, och counsils knyter i rundan efter igen påsen, dock efter att ett counsil blivit halverad av matchens fjärde exploderade fordon.
20-0
Efter att vid flera tillfällen testat en snällare variant av armén insåg vi tidigt i ETC-planeringen att tanken med min armé skulle kunna vara att spela mot allt möjligt motstånd, dock efter en del speltestande, visar det sig att armén har sina nackdelar som man får ta och anpassa sig till när man gör matchningar. När man helt saknar powerweapons i en armé kan det helt enkelt vara sjukt drygt att spela mot motståndare med tärningsflyt(lysander & obbar, men likaså saker som psychic hoods och battlepsykers kan ställa till en hel del om dessa skulle lyckas, och givetvis skulle andra counsilarméer vart löjliga att spela mot! Jag föredrog att jag skulle slippa dessa för att helt eneklt undvika tärningsrullar-matcher, och det tror jag även att vår kapten jocke höll med om), även mobilt skytte som efter sieze skulle kunna skjuta massa icke-fortunebikes var en jobbig tanke, då jag givetvis sällan deployade counsils öppet utifall sieze.
Mardrömsmotståndet på turneringen skulle nog vara tyskarnas chaos(en 8-2-2(ett nytt uttryck från förra årets 9-2 som helt eneklt innebär 2 lash, 2 raiders med scoringgubbar och 8 obbar)), eller tyskarnas smurfar med 2 landerraidertermies+nullzone(brrr), men lyckligtvis slapp jag spela mot detta och jag var i slutändan väldigt nöjd med min lagprestation.
//Axel
17,83
-
Flygmaskin
Heja orcherna!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Izin skrev:Spelar på ett tomt bord med 4 stenpenisar till frigolitklippor
Grön på flera sätt då eller?Izin skrev:Jag märker att killen är något grön när det kommer till spelande, och det visar sig bildligt att han pratar med sina tärningar, förbannar mina tärningsslag och låter som en orch när han anfaller.
Bra jobbat, blir sugen på att spela!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!