"If an infantry unit (including any attached characters) is called upon to take a Morale heck and passes it, then the unit must move towards the nearest visable enemy unit. This is identical to a Consolidate move that has been achieved through a "Massacre" result and follows all the normal rules given in the warhammer 40.000 rulebook. Should a unit fail this Morale check, it will fall back as normal"
Spelade turnering i helgen med mina black templars där en motståndare sa att det var valfritt för mig att röra mig eller inte, men OM jag rörde mig, så var det enligt regeln "then the unit must move towards the nearest visable enemy unit". Med stöd av att det ska följa reglerna för Consolidation move efter combat.
2: Får jag flytta emperors champion i assault för att komma i baskontakt med en enemy IC, även om själva emperors champion inte nådde fram till motståndarens unit men en unit han leder nådde)?
3: Får jag ta FNP mot ett S9 AP3 om jag är T4 men immun mot instant death?
4: Om en rhino har enemy models på sin vänstra och högra sida, får den då pivota och flytta undan enemy models eller är den låst till att bara köra frammåt/bakåt? Det står: (s63 regelboken under successive turns vid assaulting a vehicle)
If the vehilcle pivots on the spot (to shoot at its attackers for example), move these modes out of the way as you shift the vehicle and then place them back into base contact with the vehicle.
Klart och tydligt, om man är assaultad av en enemy model så får man flytta den för att pivota. Men om enemy models står 1" ifrån, alltså inte i assault, förvandlas dom då till orörliga betongklumpar pga "stay out of 1" -regeln?
Började spela BT nu i helgen och typ all information på nätet om dem är från 2008/2009 typ, så väldigt svårt att få fram vettiga svar.
Förstår att ingen kan komma och säga "SÅHÄR ÄR DET, PUNKT", men vore bra att veta hur andra turneringsspelare/turneringar kör runt om i landet.
Jag tackar på förhand och ser fram emot svar av er rutinerade spelare