Black Templars roliga regelfrågor!

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kelaino

Re: Black Templars roliga regelfrågor!

Inlägg av kelaino »

RB sid 67, andra stycket under 'successive turns' skrev:If the vehicle pivots on the spot (...), move these models out of the way as you shift the vehicle and then place them back into base contact with the vehicle
Tolkar i alla fall jag som att man får snurra utan att utföra en tank shock.

EDIT: Fördel att läsa tråden ordentligt. Ovan stående bör strikt gälla om man bara vill snurra, vill man åka bör man vara låst till befintliga hål eller tank shock. Man lär också vara tvungen till tank shock (eller stillastående) om man inte kan komma bortom 1" ifrån fienden. Om man bara roterar bör man också träffas automatiskt i en eventuell efterföljande närstrid.
Senast redigerad av 1 kelaino, redigerad totalt 14 gånger.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med, det står ganska tydligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

spankedsurfer

Inlägg av spankedsurfer »

kelaino skrev:
RB sid 67, andra stycket under 'successive turns' skrev:If the vehicle pivots on the spot (...), move these models out of the way as you shift the vehicle and then place them back into base contact with the vehicle
Tolkar i alla fall jag som att man får snurra utan att utföra en tank shock.

EDIT: Fördel att läsa tråden ordentligt. Ovan stående bör strikt gälla om man bara vill snurra, vill man åka bör man vara låst till befintliga hål eller tank shock. Man lär också vara tvungen till tank shock (eller stillastående) om man inte kan komma bortom 1" ifrån fienden. Om man bara roterar bör man också träffas automatiskt i en eventuell efterföljande närstrid.
Sorry jag vill förenkla det bara:

Får man snurra på plats (förutsatt att man inte är stunned/immobilized) om det står modeller i vägen? (självklart räknas jag som not moving i assault osv om jag inte fortsätter min movement/tankshock)

Står under Tankshock att man minst måste röra sig combatspeed, så råder ingen tvivel om det.
Fått väldigt bra svar på mina frågor, denna är den enda som ni rutinerade rävar inte är överens om! :)

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag tolkar den delen som att man får snurra på plats.

Detta torde vara en följd av att pivot inte räknas som ett move och därmed inte begränsas av move-regler de relevanta fallen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Nu tänker jag göra ännu en kovändning och säga att om fordonet i fråga 4 har blivit assaultat av bägge fiendeenheterna som står bredvid den så får den pivota. I alla andra fall, när fiendeenheter står 1" från fordonet, så får den inte pivota och på så sätt komma inom 1" från dem, om man inte i samma veva gör en Tank Shock.

En pivot räknas inte som movement, men den görs i movement-fasen och måste därför anpassa sig efter samtliga regler som står förklarade där.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Angående 4:an, så är jag jag ganska säker på att det inte finns någon "nationell konsensus" där, inte heller finns det med i swefaq. Så, det enda som är säkert är vad turneringsdomaren avgör. Ganska irriterande fråga det där, eftersom det kan bli så många olika tolkningar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Seregon skrev:En pivot räknas inte som movement, men den görs i movement-fasen och måste därför anpassa sig efter samtliga regler som står förklarade där.
Jag håller med, men tänker hävda att det sker ett specialfall efter en assault.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

kelaino skrev:
Seregon skrev:En pivot räknas inte som movement, men den görs i movement-fasen och måste därför anpassa sig efter samtliga regler som står förklarade där.
Jag håller med, men tänker hävda att det sker ett specialfall efter en assault.
Japp, och just det specialfallet är det som står med på sidan 63.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Känns jättekonstigt att hävda att man kan pivota om man har fiender i baskontakt, men inte om de är 1" ifrån...
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag med, men det är vad jag läser mig till. Tycker det känns lite bättre att säga att man inte får pivota fritt med undantag då fienden redan är inom 1"
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU

Skriv svar