Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

PW borde inte ge minus på dom häller, om det inte sitter på championen (samma med fist och LC). Det är sjukt överprisat att köpa närstridsbeväpning till dom vanliga killarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

kelaino skrev:Enhanced warriors kommer att kompa bättre per poäng än vanliga csm då de är dyrare. Dessutom ska man nog vara försiktig med att ge en stabil scoringenhet plus.
Enhanced warriors är det absolut sämsta troop valet du kan köpa till CSM då du har en 1 på 6 chans att bli av med 5-7 av dina killar i squaden. Du har även ett 1 på 6 att alla i enheten skall ta ett armour save och det innebär att du har en 1 på 3 att dina tuffa icons, champions och special/heavy weapons dör innan matchen. Och det du får i retur är inte värt det då är basic CSM och kult trupper hundra gånger bättre oberoende av vad du får för komp med dom eftersom dessa trupper kommer kunna vara stabila matchen igenom och inte gå och dö när dom skall hålla objektiv eller när bli av med sin lascannon som du betalar komp för när tanken är att de skall ge dig lite fire suport. Att man sedan får köpa en aktivt dålig char för 165p för att får chansen att dö med sina saker är ytterligare en aspekt.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Lite fix, eskalerande minus och Chosen.

loesh

Inlägg av loesh »

vad räknas till fordon? Nåt jag missat i en anan tråd kanske? Den egentliga frågan är väl om walkers räknas? Eller är det tanks-transports?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Jocke Rapp skrev:Alltså seriöst, ni har hängt upp er alldeles för mycket på "komp per poäng". Ni kan inte bara rakt av använda den siffran istället för kompvärdet i alla sammanhang och tro att det funkar. [...] Så snälla, tänk en extra gång innan ni skriver om "komp per poäng".
Fortsätter på samma spår:

Om hela kompmallen var "komp per poäng" skulle den lika gärna kunna skrotas, då det i så fall bara visar att GW har poängsatt alla val korrekt utifrån sin effektivitet. Var inte kompmallen tänkt att jämna ut GW:s missar?

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

loesh skrev:vad räknas till fordon? Nåt jag missat i en anan tråd kanske? Den egentliga frågan är väl om walkers räknas? Eller är det tanks-transports?
Titta i din regelbok..
Allt med armourvalue är ett fordon.

loesh

Inlägg av loesh »

Med det extra fordonsminuset så fasthåller jag nog att -6 för pred och -5 per dread är lite styvt, verkade dock inte ha så mycke medhåll där :)

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag lade fram en idé om att berzerkers borde ha ett lägre grundminus för de är kassa på scoring. Och att Khârn borde få ett lägre minus för han teamkillar. Vad säger ni andra om detta?

Enhanced marines + bile borde inkludera något bonus. Fabius bile är ganska lål iochmed att han inte har powerweapons och kostar 160.

Kan också hålla med om predatorminuset kanske kunde sänkas bara lite då våra predator är dyrare än lojalisternas (alla varianter utom trelaser). Att pröjsa 15 poäng extra för autocannon heavy bolters varianten är mycket på 1500. Jag hade ju behövt dozerblades på mina rhinos så som dom immobiliserade sig själva på sydcon.

Kompen på dreadnaughts är ganska bra tycker jag. Dock tycker jag att defilers borde kompas lägre i grund (de utan extra close combat weapons). Dom kostar ju faktiskt 150 poäng. Det är lite mycket för AV12 ....possessed eller ej. Grundvarianten har också svårt för powerclaws eftersom den är WS3. En komp ungefär som chaos dreadnaughts (3-5 för skytte respektive närstrids-inriktad) kanske?

Och Lucius borde väl ge lite minus? Han är inte direkt prisvärd men det är inte vanliga lords heller i min mening. Han har ju fortfarande en doomsiren och ett powerweapon. Ett -3 kanske?

1luv
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

loesh

Inlägg av loesh »

Hmm, borde kanske vara ett eskalerande minus på prins?
Sitter och lurar på lista och får bättre komp om ja tar bort en rhino och kastar in en prins till typ.. känns inte helt rätt.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Om man skulle ge lucius minus skulle ingen annan än jag nånsin spela med honom(men vänta så är det ju redan). Tycker att han kan får ge +-0 det är en siren men en väldigt dyr siren som inte gör så mycker annat. Kharn och lucius kostar väl typ lika mycket och Kharn dödar på charge 4 marines? Lucius dödar 1,5.

Kharn är i mitt tycke en bra HQ eftersom han förutom att vara bra på att döda marines är grym på att slå ned walkers. 5 I5 Träff på 2+ och 2d6 i armour pen attacker är grymt bra.

Låst