Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Snot

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Snot »

All ducks are birds.

And by seregons logic, all birds are ducks.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Snot skrev:All ducks are birds.

And by seregons logic, all birds are ducks.
Lite så jag känner att han resonerar också.

När jag läser dom olika reglerna så känns det som att det skulle vara fullt tillåtet att deploya enheten inom 12" från egna Warp Quake enheter. (RAW-tolkning)
Frågan som jag funderar på då är: om detta görs och en till Misplaced slås fram, betyder det att du/motståndaren får ställa ut den egna enheten själv igen och utan scatter denna gång?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Seregon, ditt försök till att utöva analogi fungerar inte riktigt då inte alla tillfällen av att behöva slå på deepstrike misshap table beror på impassible terrain. Bara för att ett uttryck är lika med ett annat behöver det inte innebära slaviskt att det andra också är lika med det första, det finns undantag...
"If any of the models in a deep striking unit cannot be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong. The controlling player must roll on the deep strike mishap table and apply the results."
Jag ser fyra olika instanser av tillstånd då man måste använda tabellen.
#1: off the table
#2: in impassable terrain
#3: on top of a friendly model
#4: on top or within 1" of an enemy model

Hur kan du dra slutsatsen av att man ska räkna med att det är impassible terrain genom att enbart se till tillstånd #2? Man kanske ska räkna det som att landa inom 1" av fiendemodeller när man landar inom 12"? Eller ovanpå en av ens egna modeller?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av DHettNeck »

HeadWar skrev:
DHettNeck skrev:Jag tycker precis tvärt om. För mej är det helt självklart att man får placera dom inom bubblan så att dom får rulla på tabellen igen. Det fin ingen regel som säger att man inte skulle få göra det.
Om du på riktigt försökte spela på det sättet mot mina demoner så skulle det behövas ett rektoskop för att få tag på mina Bloodcrushers igen. Jag skojar inte ens...
Mmmmm, gratis crushers :D

Reglerna är väldigt tydliga på denna punkten. Tex spelades det så på SSK där jag mötte tobias daemoner senaste, och när även spelaren som styr daemonerna tycker att tolkningen är rätt så känns det ganska tydligt.

Bara för att man inte gillar en regel så kan man inte ändra den.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Reglerna är väldigt tydliga på denna punkten. Tex spelades det så på SSK där jag mötte tobias daemoner senaste, och när även spelaren som styr daemonerna tycker att tolkningen är rätt så känns det ganska tydligt.

Bara för att man inte gillar en regel så kan man inte ändra den.
Jag är ledsen, men om du spelar så, mot demoner, med GK, så är du dum i huvudet. Det är fantastiskt enkelt att förstå att det inte är så det är tänkt, alldeles frånsett hur fullkomligt meningslöst det blir att spela. Och jo, man kan visst ändra på en regel om man inte gillar den, det görs hela tiden.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Men för sjutton, det är inte filosofi vi diskuterar. Bara för att jag har på mig en röd tröja innebär det inte att alla mina tröjor är röda. Det är skillnad på det och att applicera en regel på ett fall som är otydligt skrivet.

Deep Strike Mishap sker mycket riktigt i de 4 fall som Excessus nämner. Om vi dessutom tar sidan 13, näst sista punktens sista mening i beaktning kan vi där se att:
#3: on top of a friendly model (impassable terrain enligt sid 13)
#4: on top of an enemy model (impassable terrain enligt sid 13)
#5: within 1" of an enemy model (får endast beträdas vid en tank shock och vid en assault; i alla andra fall är det att betrakta som förbjudet område och således går det att jämställa med impassable)

När vi nu sammanställer detta är punkterna 2-5 i alla viktiga hänseenden (ur deep strike-synpunkt) detsamma och går enkelt att likställa med att när en enhet anländer via deep strike så är allt detta impassable terrain.

När vi sedan får en codex som GK som inte nämner något om hur terrängen inom de 12" från warp quake är, utan istället säger att man automatiskt drabbas av deep strike mishap måste man ställa sig frågan hur man bör hantera detta på ett sätt som på bäst sätt följer spelets övriga regler.
I och med att det endast är i punkterna ovan som en enhet drabbas av mishap och det är väldigt enkelt att likställa samtliga punkter med impassable terrain bör vi därför anta att förmågor som orsakar en automatisk mishap för deep strike bör gå att likställa med att när warp quake är aktiv så är hela det området att betrakta som impassable terrain; men enbart för enheter som anländer via deep strike.

Rent personligen tycker jag även att GK-spelarna bör ransaka sig själva. Hur jäkla rimligt är det att en enda förmåga, speciellt när ni möter demoner som ni redan är extremt bra på att döda, ska kunna förstöra en hel enhet på 3+ (vilket det de facto blir av att man tvingas slå på mishap-tabellen igen).
Sedan när premierades ett rent spelförstörande element bara för att ett codex skulle kunna få igenom en auto-win på något som helt solklart uppenbart inte är tänkt att fungera på det sättet?

Något att tänka på; om ni nu inte tycker att detta borde förbjudas, hur kul skulle ni tycka att det var om ni fick en mishap och motståndaren ställde ut den första modellen 0,5" från sin egen enhet och därigenom tvingade fram ännu ett mishap-slag där er enhet på 1-2 förstörs, 3-4 ställs ut på exakt samma ställe för ett nytt försök till resultat 1-2, eller 5-6 hamnar tillbaka i reserve. Allt annat än 5-6 är alltså att jämställa med att enheten förstörs för att de inte millimeterprecicerat att fiendemodeller är impassable, men inom 1" är inte impassable utan enbart auto-mishap.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

daskad

Inlägg av daskad »

Seregon skrev:
När vi sedan får en codex som GK som inte nämner något om hur terrängen inom de 12" från warp quake är,

Hur kan man säga att det är impassable när du själv säger att det inte står det? Suck..

Jag tycker jag ska få 2++ när jag står i ruiner, det står inte att jag inte får det någonstans!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Seregon skrev:#5: within 1" of an enemy model (får endast beträdas vid en tank shock och vid en assault; i alla andra fall är det att betrakta som förbjudet område och således går det att jämställa med impassable)
Det kanske går att jämställa med impassable, men det betyder inte att det är impassable.
På ungefär samma sätt som cover och invul. saves skulle kunna jämställas. Det betyder inte att det är samma sak.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Jocke Rapp
Site Admin

Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Jocke Rapp »

Den här diskussionen känns väldigt konstigt. När man ställer it motståndarens gubbar så tycker jag att det är helt självklart att de måste ställas ut där de får stå. Modeller kan inte sättas ut inom warp quake, alltså kan man inte ställa de där.

För annars vill jag att ni funderar på detta: Jag deepar och scattrar på impassable, får 3-4 på mishap. Min motståndare väljer att ställa ut mina figurer inom 1" från sina modeller. De får mishap igen och dör. Bra?

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Seregon skrev:Men för sjutton, det är inte filosofi vi diskuterar.

Klart det är...
Seregon skrev:Bara för att jag har på mig en röd tröja innebär det inte att alla mina tröjor är röda.
Det är ju just det du säger med ditt argument att "man mishappar i impassible, därför måste warp quake räknas som impassable". Själv tycker jag att blått är en fin färg och har många tröjor i den färgen...

Det mest logiska är att ett lyckat kastande av warp quake lägger till ett extra tillstånd där misshaps kan ske, så att listan blir:

#3: on top of a friendly model
#4: on top or within 1" of an enemy model
#5: within the Warp Quake area

...tycker jag iallafall...

Sen tycker jag att warp quake suger i sig, jäkla OP GK... :(
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar