Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Henke

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av Henke »

Spontant känns det bra men jag tror det blir samma svårigheter som i RT mallen med att få grejer balanserade.

Hur kommer detta att generera bättre variation t.ex?

Ta Farseer med fortune och seercouncil x7 på jetbike som exempel. Det kompar -50komp vilket vid tröskelkomp 25 är ca 60% av kompsumman som man får ha i en 1750p lista (105-25=80komp).

Denna enhet kostar ca 525poäng vilket motsvarar 30% av poängen.

Om denna enhet skulle kosta sitt värde i komp så skulle den kosta 1050poäng eller fördubbla sin kostnad!?

Svårt att dra paralleller mellan de olika systemen men det känns som att det blir samma grej på ett annat sätt med undantag för att nya codexar kan börja spelas direkt. Det kan de göra nu oxå då kompmallsgruppen är duktiga på att få ihop en rough draft på nolltid.

Håller med om att systemet kan vara lite enklare att förstå för nybörjare fast dagens kompmall är inte jättesvår den heller. 40k reglerna är bra mycke mer kryptiska än RT mallen.

Vad ett nytt system skulle innebära är att sätta ny komp på allt. Detta kan man lika gärna uppnå genom att gå igenom alla kodexar på nytt i RT mallen.

Jag ställer mig inte negativ till detta nya förslag utan ifrågasätter bara lite vad man får ut av det jämfört med en stor revidering av befintlig mall.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Eller så välkomnar vi 6e med ett hallelulja och ingen komp :)

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag tycker inte det är något fel på förslaget (att ändra poängkostnader är jag heller inte emot, speciellt med tanke på att vapen och uppgraderingar alltid kostar antingen 1, 2, 3 eller n/5 poäng i gws värld. för mig indikerar det bara på en rejäl lättja och brist på speltest) men problemet för mig ligger i kombinationer/synergier. nu såg jag dock inget i dina förord som jag tolkade till att enheter som inte är optimalt byggda skall bli "rättvist" behandlade jämte enheter som blir optimerade. men det där att tolka förord verkar inte vara min starka sida eftersom jag tolkade in i RT-mallens förord att balanserade hade något med spelbalans att göra och inte med en lista som kan hantera det mesta och det mest vanliga.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

fjugin skrev:Intressant idé. Känns som att det finns många positiva saker med det. Det svåra verkar vara hur man ska lösa saker som behöver eskalerande straff.

Tror det vore jättebra om någon kunde göra ett test på en armé (eller del av), så man kan få lite känsla på hur det skulle kunna funka i praktiken.
Tanken är ju att det inte ska behövas eskalerande straff (min åsikt). Om allt är rätt i kompen så ska en lista bli lika bra oavsätt vilka enheter du tar. Tycker inte kompmallen ska handla om kompoptning utan ge mer variation. Så som jag ser det ska det gå att bygga dåliga listor som får dålig komp och bra listor som får bra komp. Tror det skulle göra det lättare för gemene man istället för att man måste bli bra på malloptning.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Min önskan med komp är att det ska finnas flera sätt att bygga "bästa listan" till varje codex.
Okomp har i stort sätt inte det. (merparten av alla arméer på ETC var extremt lika varandra)

Vilket kompsystem som sedan används spelar mig verkligen ingen roll och jag spelar gärna både med och utan komp, men vill kunna spela både och, men inte nödvändigtvis i samma turnering.

Nuvarande kompmall gör det omöjligt att spela en ny armé och gör det onödigt svårt att spela vissa gamla arméer.
Hela mallen är för komplicerad och trög och förändras för lite och för sakta.
Det är alldeles för svårt att göra jobbet, så det blir helt enkelt inte gjort.

Den överlägset största styrkan med detta förslag är att alla kan vara med och spela, även dem med en helt ny armé.

Förhoppningsvis kommer man kunna spela med "vilken armé som helst" utan att vara helt chanslös.
Där ligger för närvarande svagheten med LBKs mall.
Man måste spela med en maximalt hård lista.

Och som vanligt så gillar jag variation. Komp, okomp, mall, subjektivt eller annan mall. Så länge det inte är samma hela tiden.
Så blir den här nya mallen så bra att alla spelar med den, så kommer jag nog sluta spela....

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Kan ge ett exempel på hur jag tänker. Alla är mer eller mindre överens om att Psyfelmandreads är ren ost.(Något jag inte håller med om då de har en roll att fylla i vissa builds men det finns flera där de faktiskt inte är det mest optimala valet.) Många tycks tro att Psyfelmandreads blir bättre desto mer man spammar dem men detta är också fel. Det är lite som att torka upp ett uttspilt glas mjölk. Det blir enklare ju mer papper du använder men det betyder inte att du behöver allt. Många gånger är det så att du faktiskt inte använder allt papper men det måste slängas ändå. Har du en thight budget så kan detta vara förödande. På samma sätt är det med Psyfelmandreads. Bara för att de funkar betyder det inte att motståndaren har tillräckligt många mål som de kan skjuta på vilket gör att du kunde ta bättre saker i listan.

Min uppfattning är att listbygge är en balansgång. Man vill ha lagom av allt. För mycket av något innebär för lite av något annat. Mitt argument mot eskalerande minus är att kompen inte ska handla om listbygge. Kompen ska hjälpa svaga enheter att bli prisvärda. Alla enheter i hela spelet har förutsättningen att bli skitbra och skitdålig beroende på hur man poängsätter dem. Det är detta som kompen borde handla om. Jag skulle vilja se att alla enheter fick se dagens ljus men jag vill inte att det ska bli på bekostnaden av andra så som det är idag.

För att lägga till så vet jag att många vill att kompen ska bedöma listors hårdhet man varför skulle man vilja spela med dåliga listor? Ok att man vill spela med roliga enheter men vore det inte bättre om man fick kompensation så att de fungerade bra även mot bra enheter istället för att plocka bort motståndet?

Får man till ett system där allt är lika bra kommer alla kunna spela vad man vill sedan får man skylla sig själv om man inte vil ta både antitank och antihord i listan.

Är allt gemt mot varandra så kan man sedan använda missions för att skapa mer variation i listorna. Tex att ha stor tyngd på Vp ger fördel till dödsstjärnor medans att ta objektiv i motståndarens deplojment är fördelaktigt för assaultarmeer och en nackdel för skyttearmeer.

Detta är mina tankar om hur jag skulle vilja att kompen fungerar. Ett sätt som den inte fungerar på idag men son med gonkas system skulle bli verklighet. Så rösta på gonka+cp mallen det är varan framtid ;)

Ps. Det är ett sjukt enkelt system som även är enkelt att förändra då man lätt kan höja/sänka priset i komp med ett för att bara få en marginell och lätt utvärderad förändring.
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

speedfreek skrev:Den överlägset största styrkan med detta förslag är att alla kan vara med och spela, även dem med en helt ny armé.
Varför skulle det ändras med denna typ av mall? Både i denna variant och nuvarande kompmall så behöver man väl gå igneom alla enheter och sätta nån sorts komppoängvärde på dom.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

fjugin skrev:
speedfreek skrev:Den överlägset största styrkan med detta förslag är att alla kan vara med och spela, även dem med en helt ny armé.
Varför skulle det ändras med denna typ av mall? Både i denna variant och nuvarande kompmall så behöver man väl gå igneom alla enheter och sätta nån sorts komppoängvärde på dom.
Nej då syftet inte är att allt ska ge minus som i RT-mallen. Majoriteten av enheterna i majoriteten av codexarna ska vara neutrala. Eller tycker du spelet är så fucked up att allt måste justeras? Då kanske man borde spela ett annat spel?

Finns ingen ny codex som varit så bruten att den skulle vinna alla turneringar. Med mallen skulle den vara neutral inte få någon bonus eller något straff. Vilket med denna typ av komp inte borde spela någon roll då bonusen gamla saker får ska göra att de kan konkurrera med det nya.

Har för mig att det var så i fantasy innan nya editionen att man delade in codexar i olika kategorier. A, B, C och D. dessa kategorier fick spela med olika mycket poäng för att kompensera hur hårda arméerna var. tex OK hade 500pts mer än DE. Då den ena låg i a och den andra d. Detta förslaget är en mer detaljerad variant till detta.
Serpent skrev:

Mutt

Inlägg av Mutt »

Angående implementeringsalternativet med plusspoäng så är det inget som har hindrat arrangörer för att göra samma sak redan nu: Låtit folk göra en 1750p lista enligt RT-mallen och sedan kollat kompen mot en lista. Komp 50 kunde till exempel gett dig 250p extra att köpa saker för (som max får kompa -5 till exempel).

Personligen tycker jag att både RT-mallen och den föreslagna mallen är för detaljerade. Egentligen spelar det ingen roll om en meltagun är -1 eller -0.5, det man vill komma åt är saker som är -7. Tyvärr så har LBK mallen istället blivit för grov då den tillåter ganska mycket ost, bara inte all ost på en gång. Man hade kunnat ta den nuvarande mallen och dividerat allt med 5 och avrundat till närmaste heltal. Till exempel:

Tacticals:
-1 if 10 models
-1 powerfist
(i grundminuset -1 så är det medräknat att enheten har meltagun och ett heavy weapon)
-1 dedicated transport

Grey Hunters
-1 if 10 models
-1 powerfist on wolfguard (även om jag lika gärna tycker wolfguardminus kan vara på wolfguardenheten)
-1 dedicated transport

Hydra
-1 Hydra squadron
-1 Each hydra

Psyker Battle squad
-1 Each battle Psyker

Seer Council
-2 Each Warlock

En mall ska inte bara se till att matcherna är jämnare mellan elit-spelarna som spelar om topplaceringarna, utan även lämna det öppet för nybörjare att vara med. En nybörjare kan ha råkat bygga ihop både en bra lista och en dålig, och jag tror att han hade haft svårt att acceptera det faktum att han kommer med en lista på 1750p och motståndaren ställer upp 2000p och sedan kör över hans mindre lista (vilket han hade gjort med bara 1750p).

Om man bortser från det implementeringsalternativet så tror jag nog att denna sortens mall och nuvarande är ungefär sak samma. Dock så riskerar denna att bli ännu mer komplicerad att räkna ut (alla kanske inte förstår 40+(n*10)).

Jag håller däremot med om att nuvarande mall är svår att få grepp om. Ibland talas det om effektivitet per poäng och ibland om prisvärdhet och om vad det tillför till armén. En förvirrande röra att ta hänsyn till. Är en enhet med -2 dubbelt så bra som en enhet med -1? Är en enhet med -1 oändligt mycket bättre än en enhet med 0?

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker det var en fantastiskt bra idé, Gonka!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar