Regel fråga om squad coherence

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Mutt »

Go to ground kan vara ett tips för din motståndare.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Go to ground kan vara ett tips för din motståndare.
Sjuuukt sneaky! :wub:

BLOODLETTERS

Inlägg av BLOODLETTERS »

Jävla Stoffe... :wub:

Motståndaren i detta exempel är jag. 8-)

Vad som kan läggas till i exemplet är att jag var på väg till ett objektiv inte försökte hålla två om det skulle vara oklart.

När det kommer till själva flytta gubbarna grejen så är det vad Egge är inne på som jag stod och klurade på under spelet, att jag under shooting phase skulle tvingas springa
för att få coherency var jag införståd med MEN frågan var mer om alla gubbar måste flytta eller om det räcker för en del av squaden att flytta för att då ha gjort försöket att få coherency.
2 gubbar stod för sig i coherency och 2 andra för sig men squaden gjorde det inte men att flytta båda två till höger närmare de till vänster medan bara den ena till vänster flyttar närmare de
till höger. De till vänster håller fortfarandre coherency sinsemellan lika så de till höger men höger gäng och vänster gäng gör det inte.

Sen så går Plague marines inte till ground för de är tuffa och känner ingen smärta även om de dör! :D
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

Nej, du måste minska avståndet med så mkt som möjligt. Tänk följande senario:

Senario 1
Grupp A (2gubbar i coherency) och Grupp B(2 gubbar i coherency) står 5" ifrån varrandra
Grupp A flyttar 1" närmare grupp B
Grupp B står still
Då är du 4" från varrandra

Senario 2
Grupp A (2gubbar i coherency) och Grupp B(2 gubbar i coherency) står 5" ifrån varrandra
Grupp A flyttar 1" närmare grupp B
Grupp B flyttar 1" närmare grupp A
Då är du 3" ifrån varrandra. Mindre ur coherency. Och eftersom du måste göra allt för att komma tillbaka till coherency är detta "the way to go"...

Eftersom du fortfarande inte är i coherency måste du ändå springa i shooting...

Onödigt komplicerat förklarat kanske, men jag orkade inte rita en bild :)
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

BLOODLETTERS

Inlägg av BLOODLETTERS »

Hade bara GW orkat förklara onödigt mycket i sin regelbok och codex böcker så hade man sluppit sådana här jävla situationer dör saker kan tolkas på för många olika
sätt och vad man tycker känns rätt inte alltid "är" rätt.

Till 6:e Ed så kräver jag en dvd med reglerna på med extremt många exempel på hur en regel ska tolkas!
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

eldrak

Inlägg av eldrak »

BLOODLETTERS skrev:flytta båda två till höger närmare de till vänster medan bara den ena till vänster flyttar närmare de
till höger.
Jag tycker det ser rätt ut om det var så du gjorde.

Truant

Inlägg av Truant »

BLOODLETTERS skrev:flytta båda två till höger närmare de till vänster medan bara den ena till vänster flyttar närmare de
till höger.
Jag skriver lite på din DVD då!

Min personliga åsikt:
En unit är ur coherency
Grupp 1 (till vänster) är 2 pers som står i coherency och håller objektiv
Grupp 2 (till höger) är 2 pers som står i coherency
Grupperna är >3" från varandra.

Du slår 1" på diff move.
Båda grupperna måste då röra sig mot varandra för att försöka nå coherency.
När du ska förflytta grupp 1 blir det följande:
Gubben som är närmst grupp 2 måste gå 1"
Gubben som är längst ifrån grupp 2 måste bara behålla coherency med den andra gubben eftersom hans rörelse ändå inte minskar avståndet för att nå coherency.

Så om de står <1" från varandra behöver bara en av gubbarna gå (du minskar avståndet maximalt och bibehåller intern coherency)
Står han >1" från sin kompis måste han röra sig så han hamnar inom 2" (bibehålla coherency).

Glasklart! :D

Och nästa gång.....ta bort rätt gubbar när de dör! :lol:

Skriv svar