Sannolikhetslära i 40K

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Johannesson

Re: Sannolikhetslära i 40K

Inlägg av Johannesson »

Fungerar bara i rena VP matcher, och knappt ens då.

Annars väljer man ju mål baserat på helt andra faktorer.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

eldrak

Inlägg av eldrak »

Long Fangs kommer väl med missiler och inte heavy bolter ;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Long Fangs kommer faktiskt med Heavy Bolters, men oftast byter de ut dem mot Missiler.

Precis som Johannesson sa, bestämmer inte poäng vilken enhet som är bäst eller viktigast att skjuta på. Visst det är bra att veta hur mycket skada du bör göra med en heavy bolter mot olika mål, men det är sällan poängkostnaden på dina mål som avgör vad som är bäst att skjuta på.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Unstable

Inlägg av Unstable »

Tanken är givetvis inte att använda alla uträkningar som går att göra under pågående spel. Jag använder excel på samma sätt som jag gör för att förbättra mitt spel i pokern; om jag upptäcker att jag i vissa situationer har ett svagt spel - oavsett om det är med en hög suited-connector ur pos. eller om valet är att skjuta orker i fronten eller cover-savade Mega-Nobz bakom - har jag svårt att se annat än enbart positiva förtjänster att hämta från underbyggande statistik när man vill förändra och/eller förbättra sitt spel.

Anledningen till att jag valde H. Boltern är för att uträkningen är ett exempel och att den bäst illustrerar den skillnad som kan finnas mellan att välja olika targets. Det vore lika tänkbart att göra en jämförelse mellan olika vapen om man t.ex. vill göra sina long fangs till någonting som är dedikerat till att enbart fokusera på en viss unit-type. Long fangs är dessutom extra intressanta eftersom deras möjlighet att välja olika targets medför att man kan tänka sig att det är möjligt att matematiskt understödja vad som är optimal uppdelning - givet att man använder meningsfyllda viktade värden.

Användarvisningsbild
speedfreek

Sannolikhetslära i 40K

Inlägg av speedfreek »

Stilig avatarfarbror!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Zurken skrev:Long Fangs kommer faktiskt med Heavy Bolters, men oftast byter de ut dem mot Missiler.
I vilken bok då?

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

theWatchman skrev:
Zurken skrev:Long Fangs kommer faktiskt med Heavy Bolters, men oftast byter de ut dem mot Missiler.
I vilken bok då?
Haha. Lyckat Zurken ;)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Eh... tekniskt sett så borde de göra det... Det måste köpa ett Heavy Weapon och Heavy Bolters är de billigaste... ?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Så alla wave serpents och guardians kommer med s. Cannon...? Skulle inte tro det

paintner

Inlägg av paintner »

Zurken skrev:Eh... tekniskt sett så borde de göra det... Det måste köpa ett Heavy Weapon och Heavy Bolters är de billigaste... ?
tekniskt sett kommer de väl med ett heavy weapon som ännu inte är specificerat ...
- black templars @ time of ending -

Skriv svar