Sannolikhetslära i 40K
-
Johannesson
Re: Sannolikhetslära i 40K
Fungerar bara i rena VP matcher, och knappt ens då.
Annars väljer man ju mål baserat på helt andra faktorer.
Annars väljer man ju mål baserat på helt andra faktorer.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Long Fangs kommer väl med missiler och inte heavy bolter 
Long Fangs kommer faktiskt med Heavy Bolters, men oftast byter de ut dem mot Missiler.
Precis som Johannesson sa, bestämmer inte poäng vilken enhet som är bäst eller viktigast att skjuta på. Visst det är bra att veta hur mycket skada du bör göra med en heavy bolter mot olika mål, men det är sällan poängkostnaden på dina mål som avgör vad som är bäst att skjuta på.
Precis som Johannesson sa, bestämmer inte poäng vilken enhet som är bäst eller viktigast att skjuta på. Visst det är bra att veta hur mycket skada du bör göra med en heavy bolter mot olika mål, men det är sällan poängkostnaden på dina mål som avgör vad som är bäst att skjuta på.
Alexander Merinen
Tanken är givetvis inte att använda alla uträkningar som går att göra under pågående spel. Jag använder excel på samma sätt som jag gör för att förbättra mitt spel i pokern; om jag upptäcker att jag i vissa situationer har ett svagt spel - oavsett om det är med en hög suited-connector ur pos. eller om valet är att skjuta orker i fronten eller cover-savade Mega-Nobz bakom - har jag svårt att se annat än enbart positiva förtjänster att hämta från underbyggande statistik när man vill förändra och/eller förbättra sitt spel.
Anledningen till att jag valde H. Boltern är för att uträkningen är ett exempel och att den bäst illustrerar den skillnad som kan finnas mellan att välja olika targets. Det vore lika tänkbart att göra en jämförelse mellan olika vapen om man t.ex. vill göra sina long fangs till någonting som är dedikerat till att enbart fokusera på en viss unit-type. Long fangs är dessutom extra intressanta eftersom deras möjlighet att välja olika targets medför att man kan tänka sig att det är möjligt att matematiskt understödja vad som är optimal uppdelning - givet att man använder meningsfyllda viktade värden.
Anledningen till att jag valde H. Boltern är för att uträkningen är ett exempel och att den bäst illustrerar den skillnad som kan finnas mellan att välja olika targets. Det vore lika tänkbart att göra en jämförelse mellan olika vapen om man t.ex. vill göra sina long fangs till någonting som är dedikerat till att enbart fokusera på en viss unit-type. Long fangs är dessutom extra intressanta eftersom deras möjlighet att välja olika targets medför att man kan tänka sig att det är möjligt att matematiskt understödja vad som är optimal uppdelning - givet att man använder meningsfyllda viktade värden.
- speedfreek
- theWatchman
I vilken bok då?Zurken skrev:Long Fangs kommer faktiskt med Heavy Bolters, men oftast byter de ut dem mot Missiler.
- Jimmy Johansson
Haha. Lyckat ZurkentheWatchman skrev:I vilken bok då?Zurken skrev:Long Fangs kommer faktiskt med Heavy Bolters, men oftast byter de ut dem mot Missiler.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Eh... tekniskt sett så borde de göra det... Det måste köpa ett Heavy Weapon och Heavy Bolters är de billigaste... ?
Alexander Merinen
tekniskt sett kommer de väl med ett heavy weapon som ännu inte är specificerat ...Zurken skrev:Eh... tekniskt sett så borde de göra det... Det måste köpa ett Heavy Weapon och Heavy Bolters är de billigaste... ?
- black templars @ time of ending -