Officiell information för GC2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Officiell information för GC2012

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:
DHettNeck skrev:När kompen nu (halva) läggs på innan första matchen, hur kommer det påverka kompandet av listor? Har ni lagt till det för att kompen hade för lite inverkan förra året eller har ni tänkt att ta hänsyn till det när ni kompar listorna i år.

Lågkomp känns risky i grund, men om man nu missar ~5BP innan man änns har börjat utöver att man har dålig komp så känns det inte alls värt det längre. Så det jag undrar är om listorna som var med förra året (komp 0-14 säger vi) i år skulle hamna innom ett snävare intervall (2-12) för att utjämna den nu tillagda klumpen med bonus komp? (Detta ger också mer utrymme för ännu hårdare listor).
Kompningen sker som innan. Ingen ändring där.

Anledningen är att vi anser att kompen skall påverka mer. Jag ville titta på Tues system i Halmstad eftersom jag själv känner att i vanligt aktiv komp så påverkar det för lite. Själv spelar jag, samt klimatet också tror jag, bara hårdare och hårdare listor trots aktiv komp. Vi valde en slags medelväg.
Behövs det verkligen på GC där man ändå komplottar ganska kraftigt. Hur såg spridningen ut på top16 förra året? Var det mycket lågkomp så kan jag tyckas att det behövs, men var det varierat (vilket jag mins det som) så tycker jag att det är en onödig grej att lägga till. Folk borde få spela i hela kompspannet och ha en chans på match 7, inte bli tvingade att spela medelkomp+-listor.

Ett vettigare sätt att göra det på tycker jag är att faktiskt använda mer av kompspannet (Dvs hårda listor får verkligen 0 och riktigt kassa listor får komp19+) istället för att göra som tidigare och ge dåliga listor komp 14-16.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

DHettNeck skrev: Ett vettigare sätt att göra det på tycker jag är att faktiskt använda mer av kompspannet (Dvs hårda listor får verkligen 0 och riktigt kassa listor får komp19+) istället för att göra som tidigare och ge dåliga listor komp 14-16.
Men det är ju obeskrivligt rävla tråkigt att möta en lista som har 10-15 mer i komp än sig egen. Hur kan du ens fundera på att föreslå att det ska va mer ytterligheter i kompspannet.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Det är ju däför man har komplottning ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

DHettNeck skrev:Det är ju däför man har komplottning ;)
Visst, men sen handlar det om att ha tur o inte möta nån med ap-hög komp sista matcherna.... Ja gillar verkligen inte det systemet.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Men å andra sidan är det ju inte så kul att någon med 10 komp högre än en själv får 5 bonus BP bara för att den har högre komp häller när denna person hur som bara har mött folk med snarlik komp (tack vare komplottningen).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

DHettNeck skrev:Men å andra sidan är det ju inte så kul att någon med 10 komp högre än en själv får 5 bonus BP bara för att den har högre komp häller när denna person hur som bara har mött folk med snarlik komp (tack vare komplottningen).
I agree, båda delarna suger.

egge

Inlägg av egge »

theWatchman skrev:
DHettNeck skrev:Det är ju däför man har komplottning ;)
Visst, men sen handlar det om att ha tur o inte möta nån med ap-hög komp sista matcherna.... Ja gillar verkligen inte det systemet.
Åja, någon nackdel skall de nyare arméerna ha ;) Tar du bort den möjligheten är det alltid bättre med hårdare arméer.

Jag ser det som uppfriskande med "Vill du vinna? Spela snällt!" än "Vill du vinna? Gör så hård lista du kan som är tillåten, om du inte är Per."

Jag hittar massa turneringar där det är bra med så hårda arméer som möjligt. Jag hittar bara halmstad och GothCon där det inte garanterat är det...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar

Inlägg av Halvar »

hittar ingen info om när uppdragen kommer släppas till allmän beskådan. men om man lämnar in listan innan dessa släpps, kommer man kunna få någon sorts avrundningsfördel vid kompningen kanske? eller kommer det bara vara nackdelar att vara tidig?
Ja' än't bittä'!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Halvar skrev:hittar ingen info om när uppdragen kommer släppas till allmän beskådan. men om man lämnar in listan innan dessa släpps, kommer man kunna få någon sorts avrundningsfördel vid kompningen kanske? eller kommer det bara vara nackdelar att vara tidig?
Uppdragen kommer att släppas innan sista dag för att skicka in listor, förhoppningsvis i nästa vecka. Men du får ingen fördel om du har skickat in listan innan uppdragen släpps.

kraftman

Inlägg av kraftman »

Har man verkligen en chans att kunna spela på Gothcon i år om man ligger på reservplats som 20+ reserv ?

Kommer verkligen folk hoppa av innan sista inbetalningsdag så att man vet om är någon idé att pröjsa ?

Det vore värt att veta om det går att ordna extrabord till reserver som betalar och verkligen kommer dit...

Skriv svar