Magnetfrågor

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Hurtman

Magnetfrågor

Inlägg av Hurtman »

Hallå!
Skulle behöva magnetisera lite modeller, närmare bestämt Eldar fordon/walkers. T.ex vapen och flight stands.

Vilken storlek bör det vara på magneterna för ovanstående ändamål?
Vart kan man lättast få tag på magneter? (Föredrar att handla i butik)
Vilken borr använder ni? Det enda jag har själv är en ganska stor slagborr men det känns lite som att döda en fluga med raketgevär.

Ancalagon

Re: Magnetfrågor

Inlägg av Ancalagon »

Jag använder 4x1 mm och 6x1 mm magneter.

Jag köper mina i butik på alphaspel i Stockholm.

Jag använder GWs borr.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Bor du inte i Stockholm och inte vill beställa från nätet så är nog Panduro den enda rikstäckande butiken som jag vet har magneter av denna typen. Vill du beställa kan jag gott rekommendera back2baseix på e-bay, billigt och gratis frakt.
Jag använder också mest GWs borrhållare men en skruvdragare åker fram ibland också.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag kör på 1mm tjocka med 2mm diameter, de var dock lite för klena för guardians anti-grav platform, men den är ju i metall också. Tror jag hittade dem på speltid eller alphaspel via nätet, kostade typ 2 kr styck, om ens det.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Hurtman

Inlägg av Hurtman »

Hmm okey, jag trodde att GWs borr bara fanns med 1mm bits, eller får man ett gäng extra?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Du får med hållare för en del andra storlekar också, där den största bör vara för 3mm. Själva borrarna går att köpa på t.ex. Clas Ohlsons.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Som sagt ovan: borr kan du köpa i diverse storlekar billigt på till exempel Clas Ohlson.

Skrev en liten illustrerad guide för att magneta eldarfordon på föreningen Ylvas forum härom året. Några inlägg upp i den tråden finns en lista med magnetstorlekar och länkar.

För övrigt har mina war walkers 22 magneter vardera, plus två per extra vapen. Köper man hundratals magneter i stöten blir varje magnet sjukt billig.

Hurtman

Inlägg av Hurtman »

NilssonHarHund skrev:Som sagt ovan: borr kan du köpa i diverse storlekar billigt på till exempel Clas Ohlson.

Skrev en liten illustrerad guide för att magneta eldarfordon på föreningen Ylvas forum härom året. Några inlägg upp i den tråden finns en lista med magnetstorlekar och länkar.

För övrigt har mina war walkers 22 magneter vardera, plus två per extra vapen. Köper man hundratals magneter i stöten blir varje magnet sjukt billig.
Ah, kanon att få se lite tips på hur man kan gå tillväga. Jag har kollat runt lite och tänkte att jag beställer ett gäng från speltid.se men hade lite fler frågor, hoppas du inte har nåt emot det :)
- Är 3x1,5 tillräckligt för att vapen ska hålla riktningen?
- Är 10x2mm tillräckligt starka för att hålla fast en skimmer på flightstand genom plast?
- Hur har du löst underslung vapnet?
- Fungerar 2x1mm för WW vapen?
- Om samma typ av vapen skiljer sig mellan WW och heavy weapon sprue'n, är är det inte lika bra att köpa HW sprues till sina WW's istället för att jaga efter ett extra par?

/Andreas

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Hurtman skrev:- Är 3x1,5 tillräckligt för att vapen ska hålla riktningen?
- Är 10x2mm tillräckligt starka för att hålla fast en skimmer på flightstand genom plast?
- Hur har du löst underslung vapnet?
- Fungerar 2x1mm för WW vapen?
- Om samma typ av vapen skiljer sig mellan WW och heavy weapon sprue'n, är är det inte lika bra att köpa HW sprues till sina WW's istället för att jaga efter ett extra par?
-Nja, de kommer ju att kunna snurra men om magneterna sitter relativt platt så kommer det fungera okej.
-Jag skulle inte försöka mig på att magneta något sådant genom plasten. Sätt istället två stycken 6x1 eller 6x2 direkt mot varandra (borra hål i chassit) så räcker det bra.
-Inte om du skall göra på samma sätt som NilssonHarHund har gjort.
-Jag ser typ ingen skillnad på de olika vapnen men har gjort så tidigare när jag magnetat dessa att de är utbytbara mot de från weapon platforms. Jag har för övrigt använt 3mm; magneten kommer då att synas lite på sidorna men det är lite enklare att genomföra och att hantera.

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag använder dessa till mina warwalkers/weapon platforms: http://www.supermagnete.de/eng/Q-05-1.5-01-N
man behöver karva lite i hållaren och säkra vapendelen med mer än bara biltemasuperlim men annars har jag inte haft några problem, framförallt inte när man ska limma fast magneterna och undvika att de hoppar från modellen och till den andra magneten.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar