Magnetfrågor

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Hurtman

Re: Magnetfrågor

Inlägg av Hurtman »

Katarsis skrev:Du får med hållare för en del andra storlekar också, där den största bör vara för 3mm. Själva borrarna går att köpa på t.ex. Clas Ohlsons.
Var nere o köpte GWs borr idag och testade med en 3mm bits när jag kom hem men det är på tok för litet för att man ska kunna få in den där, ser knapert ut att ens få in en 2mm.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Hurtman skrev:
Katarsis skrev:Du får med hållare för en del andra storlekar också, där den största bör vara för 3mm. Själva borrarna går att köpa på t.ex. Clas Ohlsons.
Var nere o köpte GWs borr idag och testade med en 3mm bits när jag kom hem men det är på tok för litet för att man ska kunna få in den där, ser knapert ut att ens få in en 2mm.
Har du skruvat av både den främre och den bakre biten och testat alla olika hållare? Den som passar 3mm passar precis i den största.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Katarsis skrev:
Hurtman skrev:
Har du skruvat av både den främre och den bakre biten och testat alla olika hållare? Den som passar 3mm passar precis i den största.
Med precis lagom mängd våld passar faktiskt 3.2mm i den större hållaren (dvs "exakt" storlek för oss som köpt jänkarmagneter på 1/8").
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Hurtman skrev: Ah, kanon att få se lite tips på hur man kan gå tillväga. Jag har kollat runt lite och tänkte att jag beställer ett gäng från speltid.se men hade lite fler frågor, hoppas du inte har nåt emot det :)
- Är 3x1,5 tillräckligt för att vapen ska hålla riktningen?
Nej, men du kan borra ett andra hål precis brevid för en plastpinne (behöver bara bara sticka upp 1-2mm) funkar det fint.
Hurtman skrev: - Är 10x2mm tillräckligt starka för att hålla fast en skimmer på flightstand genom plast?
Tveksamt.
Hurtman skrev: - Hur har du löst underslung vapnet?
Jag har inte löst det alls, utan låter den hållas fast med plasten. Hade aldrig tänkt uppgradera till shuriken cannon ändå.
Hurtman skrev: - Fungerar 2x1mm för WW vapen?
Tyvärr inte. Till och med 1,5mm är på gränsen till för stora och borrar man lite snett är man direkt igenom plasten på sidorna.
Hurtman skrev: - Om samma typ av vapen skiljer sig mellan WW och heavy weapon sprue'n, är är det inte lika bra att köpa HW sprues till sina WW's istället för att jaga efter ett extra par?
Eldar heavy weapons kommer i två varianter, en variant för weapon platforms, wraithlords och war walkers, en annan för falcons, wave serpents och vypers. Det är den senare varianten som kommer som heavy weapon sprue.

Hurtman

Inlägg av Hurtman »

Tackar för alla svar!
Angående GW's borr så verkar det vara kört att få in en 3mm borr, jag har vänt på biten som håller i borrbitsen så att det är det stora hålet men nej, 3mm vill bara inte gå in där. Får gå ner till Clas Ohlson imorrn och se om de har någon 3mm borr bits som är smalare än 3mm på sidan där det dras åt.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Har du även testat att skruva av den bakre delen av borren, den bakom gummigreppet? Där skall finnas en till hållare för andra storlekar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Man "måste" först vålda i borren och sedan kan man skruva på fästet som håller alltihopa på plats.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Hurtman

Inlägg av Hurtman »

Katarsis skrev:Har du även testat att skruva av den bakre delen av borren, den bakom gummigreppet? Där skall finnas en till hållare för andra storlekar.
Yes, det fanns ingen extra bits där, det enda jag har är en bits med olika storlekar på var ände, den ena ser ut att passa 1mm och den andra 2mm. Har skruvat isär borren totalt men det finns bara den där enda bitsen.
Seregon skrev:Man "måste" först vålda i borren och sedan kan man skruva på fästet som håller alltihopa på plats.
Pressade för kung o fosterland men den gick bara in dryga 1 cm, så våld verkar för ovanlighetens skull inte fungera här.

Kollade på Clas Ohlson idag och kunde inte hitta någon borrbits som har mindre "chuck" än diametern på borren, iaf inte i de små storlekarna. Kollade lite på Dremels men är rädd att de ska vara för snabba och smälta plasten eller att man råkar borra för mycket.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Den behöver inte gå in längre än så för att sitta på plats när man skruvar åt fästet.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Mycket konstigt. För att illustrera vad jag menar med att skruva av bakre delen:
pinvice.jpg
pinvice.jpg (8.07 KiB) Visad 1638 gånger
Här finns en beskrivning av produkten fast med annat namn, och där finns båda hållarna med: http://www.hobbytools.com.au/prod86.htm
Om detta stämmer att du inte har någon hållare för 3mm så kan det då bara antingen vara fel eller så har GW slutat skicka med dessa hållare.

Skriv svar