Många matcher blir det i Göteborg under påskhelgen. Jag har varit där nu i flera år på Fantasy och nu senaste två åren på 40k turneringen. Jag gillar verkligen deras upplägg med subjektiv komp och lokalerna är suveräna. Det är mycket imponerande att de orkar ta sig igenom 108 armelistor och enas om en komp. Och sen dessutom lyckas få till en bedömning som är rätt bra. Det verkade som om att de kompade armeer i överlag lite högre än vad många hade förväntat sig, vilket ju är trevligt för de flesta.
Min arme fick komp 14 av 20 vilket verkligen hjälpte i de flesta matcherna. Jag mötte bara en arme som kompade högre än mig som jag minns det och han hade komp 15. Jag fick möta en komp 4 Dark Eldarlista om man kikar på det omvända spektrat... Det var uppförsbacke för honom kan man ju minst sagt säga.
Första två dagarna mötte jag Tzeench Chaos Space Marines, Tyranider, två Necrons, och Slaanesh Daemons. Trevliga spelare allihop, vissa kunde spela mot en max reservande arme bättre än andra, Demonmatchen blev intressant när han deepar allt och jag reservar allt. Det var dessutom min första match någonsin mot demoner men det var en riktigt dålig matchup för honom tror jag, jag hade för mycket smådakka och snabba enheter, och det hela slutade med få demoner kvar på brädet.
Necrons är i princip autotorks för min lista. Jag kan inte göra nåt åt deras fordon med en enda lans i listan, deras Immortals och Warriors skjuter ihjäl allt jag har om jag kommer för nära. Deras fordon kan helt ostört åka runt och skjuta på mina enheter. De har nåt som som har ett svar på allt i min lista. Så jag kämpade för att få till en draw och sen vinna på komp men det gick sisådär.
Men i överlag så funkade min lista rätt bra, Striking Scorpions fick inte slåss så jätte mycket, antingen höll sig motståndarna undan med hela armen eller så hade de hårda assaulttrupper som gjorde slarvsylta av dem. Karandras fick puckla en del, han överlevde 5 av 7 matcher och gjorde nåt i kanske 3-4 matcher... Men det han gjorde var matchvinnande som oftast. Så en bra investering i överlag, han är ett rejält hot mot det mesta en arme har i enhetsväg.
MVPs annars är mina Wave Serpents. Det är sega som attan att få bort. De transporterar trupper och skjuter riktigt bra faktiskt. twinlinkade Scatterlasers och twinlinkade Shuriken catapults gör en hel del skada. De var ofta inne och point blanksköt på trupper, de kommer ofta åt att skjuta i rear på fordon så jag skulle säga att det var det bästa jag hade i listan. En till och det hade varit riktigt ostigt
Sämst var nog mina storm guardians, de gjorde i princip ingenting. De sköt kanske 10 melta skott på 7 matcher... Annars är de bara en risk att ha med. Med WS 3 och BS 3 så är de alldeles för dåliga för sina poäng, de hade varit ok om de ivarjefall hade haft WS 4, en guardian enhet med en Scatterlaser eller nåt kostar lika mycket och är 10ggr bättre. Men ur kompsynpunk så är Storm Guardians helt ok antar jag...
Dire Avengers var riktigt bra. Skulle jag bygga om listan lite så skulle jag nog byta bägge Storm Guardians mot en till enhet Dire Avengers och en till Guardianenhet med en Scatterlaser eller nåt. Jag skulle nog kunna dumpa Karandras faktiskt och köra en Wave Serpent till samt nåt mer mys. Kanske slimma lite och få två, men då börjat det bli båthell av det hela.
Harlequins var bra också, de fick mycket användning av Death Jestern, jag skulle ha kunnat haft två såna enheter faktiskt. De är onåbara om man bara vill så länge man planerar deras 24” Shrieker Cannondakka väl.
Jag hamnade på 4e plats till slut. Fick möta två Dark Eldar armeer sista dan, och det är en tuff matchup för dem, Eldar har alldeles för mycket S6 dakka och jag vet exakt vad jag måste skjuta ut i Dark Eldararmen, så jag led med mina motståndare när Raider efter Raider kraschade och exploderade.
Men de bjöd på glada miner och roliga matcher trots det. Tack bägge för ett kanonslut på GothCon. Jag blev väldigt sugen på att spela min gamla mys Dark Eldar. Jag gick runt och var avundsjuk på många ondalvsarmeer.
Så Eldarlistan med alla gycklarna får ta en paus att tag, men de kommer tillbaka. Nu är det dags för lite all-infantry Dark Eldarspeltestande. LinCon hägrar också, jag är lite anti okompat ska jag erkänna och säga vad man vill men LBK mallen är typ okompat.
Det skulle dock vara ett bra tillfället att suga tag i mina omålade Slaanesh Chaos Space Marines. De är helt omålade, så det blir alltså till att måla upp 1850p på 5 veckor... Men det kan gå, det är ju Chaos, det är inte så mycket killar. Min lista har en massa fordon dock... Vi får se.
Tack alla som har läst och kommenterat. Gycklarcirkusen kommer tillbaks i nån form i framtiden