Barge movement

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Re: Barge movement

Inlägg av LillePer »

Fast jag har svårt att se när jag vill åka så... Varför in 20" fram 2" åt sidan ? Bättre på alla sätt och vis

Jochen

Inlägg av Jochen »

DHettNeck skrev:
LillePer skrev:Fast det är ju ingen som tjänar på att åka längre, inte hoppa ut, inte skjuta och sen inte få coversave, dö på immobilized och träffas lika lätt som om man petat på den. (om man nu åker 10" fram 9" bak) så träffas man ju på 4+ precis som om man kör 0,5"
Jo, den som tjänar på det är den som började hela denna diskusion, dvs command bargen ;)
Haha, nu var du kvick, satt o moddade min text :)
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Har Förövrigt aldrig hamnat mindre än 12" från startposition när jag åkt flatout

Jochen

Inlägg av Jochen »

Nä det må så vara, dock så har du argumenterat för att få åka 24, dvs 12 fram och tillbaka och säga att du då inte flat outat.

Det verkar vara för att vara en sjysst spelare vilket som, jag är iaf inte här för att hetsa mot dig ;) men om du landar över 12" bort, då ska du fanimej ha coversaven också.

Men grejjen är att om det spelas så med flat out så är det inkonsekvent att inte göra det med alla andra movement types också.
Flaming Dolphins

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag har lite svårt att hänga med i den här tråden, vi har ju spelat med dom här reglerna i en massa år nu, och hittills har det funkat bra.

På sid 57 står det vilka sträckor som gäller för combat och cruising speed. På sid 63 står det hur man mäter för att se hur långt ett fordon har åkt. Tyvärr är meningen på sid 63 helt åt helvete knasig, därför har den ignorerats genom hela 5th ed eftersom det blir galna konsekvenser.

Om det skulle bli konflikt på en turnering, kan jag acceptera att applicera meningen på sid 63 för närstrid med fordon. Dock kommer jag sätta mig på tvären om någon försöker skjuta som om combat speed fast man åkt längre, hoppa ut efter att ha förflyttat sig mer än 12", eller inte ge skimmer-cover om man åkt mer än 12.

Snälla alla, kan vi inte bara tippexa den där meningen på sid 63? Finns det nåt som skulle bli sämre om den försvann?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Jochen

Inlägg av Jochen »

Det är tvärt om Gonka, meningen på sid 63 är den som gör att man INTE kan göra bullshit manouvers just pga de anledningarna jag redan radat upp.
Dock så gör meningen även att man inte får åka cruising speed runt terräng och hamna inom combat speed distance.
Men helt ärligt så ser jag fan hellre att man gör det undantaget och mäter inch man åkt då och kör enligt texten annars, det är ju sjukt sällan man åker så långt och ändå hamnar ett par inch bort från start pos.

Tippexar man texten så får man pilla på sin tank o säga flat out utan att röra den eller t.ex köra fram och tillbaka tills man kommer upp i 6+" med en instängd tank för att bli träffad på 6or samt stå bakom LOS blocking hoppa fram och slå folk med en command barge och sen gömma sig igen.
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Hur har vi klarat spela detta spel i en hel edition sitter jag och tänker... Hoppas 6th löser detta monumentala problem!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jochen skrev:Det är tvärt om Gonka, meningen på sid 63 är den som gör att man INTE kan göra bullshit manouvers
....
Tippexar man texten så får man pilla på sin tank o säga flat out utan att röra den eller t.ex köra fram och tillbaka tills man kommer upp i 6+" med en instängd tank för att bli träffad på 6or samt stå bakom LOS blocking hoppa fram och slå folk med en command barge och sen gömma sig igen.
Jaha, det är tusan vad man kan tycka olika! För jag antar att du anser dina exempel vara "bullshit manouvers". Jag tycker tvärtom att de alla är helt i sin ordning, -vad är det som gör det till bullshit? Varför skall exempelvis den där Bargen inte anses ha åkt över 12"? Han har ju bevisligen gjort det! Skall man anse att fordon åker olika långt beroende på var de slutar sin move och inte hur långt de färdats?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Gonka Koff skrev: Jaha, det är tusan vad man kan tycka olika! För jag antar att du anser dina exempel vara "bullshit manouvers". Jag tycker tvärtom att de alla är helt i sin ordning, -vad är det som gör det till bullshit? Varför skall exempelvis den där Bargen inte anses ha åkt över 12"? Han har ju bevisligen gjort det! Skall man anse att fordon åker olika långt beroende på var de slutar sin move och inte hur långt de färdats?
Det är så våra fina regelwizards på GW har skrivit reglerna :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

cadelin skrev:Det är så våra fina regelwizards på GW har skrivit reglerna :)
Ok, om vi nu är duktiga RAW-nissar och anser att meningen på sid 63 är det som gäller för att bestämma huruvida ett fordon åkt i combat, cruising eller flat-out speed så får det ju en massa konsekvenser som är helt främmande för alla jag spelat mot.

Detta är alltså helt OK:
Köra en trukk 18" men bara 11" fågelvägen + hoppa ut och chargea
Köra en BA predator 18" men bara 6" fågelvägen och skjuta alla vapen
Köra en Command Barge 24" men bara 11" fågelvägen, skjuta och hoppa ut och chargea

Bargen i exemplet ovan har inget flat-out save. Hade han dessutom landat 6" från startpositionen blir den träffad på 4+ i närstrid.

Jag anser att det är tveksamt att meningen på sid 63 skall användas till annat än för att räkna ut vad som krävs för att slå to-hit i närstrid. Begränsar vi meningens syfte till att enbart gälla närstrid kan vi med gott samvete spela som vi "alltid har gjort".

Skriv svar