Efter att ha läst en del i boken och dessutom läst igenom tråden så har jag kommit till slutsatsen ovan. Dock är jag inte tveksam utan tycker att den endast skall gälla to- hit i CC.Gonka Koff skrev:
Jag anser att det är tveksamt att meningen på sid 63 skall användas till annat än för att räkna ut vad som krävs för att slå to-hit i närstrid. Begränsar vi meningens syfte till att enbart gälla närstrid kan vi med gott samvete spela som vi "alltid har gjort".
Barge movement
Re: Barge movement
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Alltså, det börjar bli mycket att repetera det här nu men nä, det är precis sådär du INTE får göra enligt texten på 63.Gonka Koff skrev:Ok, om vi nu är duktiga RAW-nissar och anser att meningen på sid 63 är det som gäller för att bestämma huruvida ett fordon åkt i combat, cruising eller flat-out speed så får det ju en massa konsekvenser som är helt främmande för alla jag spelat mot.cadelin skrev:Det är så våra fina regelwizards på GW har skrivit reglerna
Detta är alltså helt OK:
Köra en trukk 18" men bara 11" fågelvägen + hoppa ut och chargea
Köra en BA predator 18" men bara 6" fågelvägen och skjuta alla vapen
Köra en Command Barge 24" men bara 11" fågelvägen, skjuta och hoppa ut och chargea
Bargen i exemplet ovan har inget flat-out save. Hade han dessutom landat 6" från startpositionen blir den träffad på 4+ i närstrid.
Jag anser att det är tveksamt att meningen på sid 63 skall användas till annat än för att räkna ut vad som krävs för att slå to-hit i närstrid. Begränsar vi meningens syfte till att enbart gälla närstrid kan vi med gott samvete spela som vi "alltid har gjort".
Om du åker 18" med en trukk så kör du flat out - SANT
Du måste sluta minst 12,x" från startpositionen för att räknas som flat out - SANT
Du får inte sluta närmare än 12" efter en flat out för då har du åkt i cruising speed istället och kan alltså inte åka 18" - SANT
Dvs inget av de exempel du drog upp där är lagliga enligt RAW, for obvious reasons...
Kör man med texten på 63 som CC endast så får man precis de där issuesen där man pillar på modellen och säger flat out, hoppar fram och tillbaka bakom terräng och allt annat blah som tatts upp tidigare.
Att det har körts med länge eller personliga åsikter betyder långt ifrån att det är en ok tolkning av reglerna här.
Jag ser bara inte varför det skulle vara så rimligt att få hålla på sådär när de tydligt vill att man absolut inte gör det.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins
Flaming Dolphins
Överväger att börja gräva i regelboken, men har känslan att det inte kommer leda till något produktivt.
Kan vi inte bara komma överens om att man får åka hur man vill i sin movement, men man kollar hur långt man kommit ifrån startpunkten fågelvägen för att se vilka fördelar man får. Det är så jag själv har spelat i alla år och ingen har klagat hittills.
t.ex.
En barge åker fram 12" slår och sen tillbaka 12" för att gömma sig på nästan samma ställe den börjat på. Lorden får då inte dissembarka och bargen får inte skjuta samt att den dör på ett immobilized resultat (alla nackdelar av att åka flatout), men träffas på 4+ i närstrid (då det fågelvägen är under 6" från start) och får inget flat out cover save.
Känns inte det rimligt?
Kan vi inte bara komma överens om att man får åka hur man vill i sin movement, men man kollar hur långt man kommit ifrån startpunkten fågelvägen för att se vilka fördelar man får. Det är så jag själv har spelat i alla år och ingen har klagat hittills.
t.ex.
En barge åker fram 12" slår och sen tillbaka 12" för att gömma sig på nästan samma ställe den börjat på. Lorden får då inte dissembarka och bargen får inte skjuta samt att den dör på ett immobilized resultat (alla nackdelar av att åka flatout), men träffas på 4+ i närstrid (då det fågelvägen är under 6" från start) och får inget flat out cover save.
Känns inte det rimligt?
Alexander Merinen
-
Gonka Koff
nä, det tycker inte jag. Det känns som en underlig house-rule vars enda ändamål är att sabba för command barges.Zurken skrev:Känns inte det rimligt?
Jag kan motvilligt gå med på att man inte skall få 4+ cover efter att ha åkt längre än 12" men då skall man givetvis klassas som att ha åkt i cruising speed i alla avseenden.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Så man ska alltså kunna "stå still" och ändå få flat out cover, ok. Känns lite ostigt, men jag kan köpa det om alla gör så.
Alexander Merinen
Man kan även köra actual distance covered från start till stopp, på backen för vanliga vehicles och fågelvägen för skimmers, sjukt bekvämt och väldigt lätt, stämmer även bäst överrens med RAW och RAI
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
Flaming Dolphins
Flaming Dolphins
Det jag kan komma på som är ostigt är väl kanske att man kan stå still på objektiv och få cover m.m.Zurken skrev:Så man ska alltså kunna "stå still" och ändå få flat out cover, ok. ...
En bild säger mer än 1000 kaniner
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Så tycker jag också. Att stå stilla på samma ställe och få 4+ cover är bara töntigt och ingen spelar så.Jochen skrev:Man kan även köra actual distance covered från start till stopp, på backen för vanliga vehicles och fågelvägen för skimmers, sjukt bekvämt och väldigt lätt, stämmer även bäst överrens med RAW och RAI
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Håller med här också, men samtidigt verkar det bli vanligare att folk överanalyserar och letar kryphål i regler, även när de når mot sitt slut.DHettNeck skrev:Så tycker jag också. Att stå stilla på samma ställe och få 4+ cover är bara töntigt och ingen spelar så.Jochen skrev:Man kan även köra actual distance covered från start till stopp, på backen för vanliga vehicles och fågelvägen för skimmers, sjukt bekvämt och väldigt lätt, stämmer även bäst överrens med RAW och RAI
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf